Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske ska testa det idag då om hon blir för speedad. Oftast är det när vi varit ute på gräsmattan och kommer in igen som hon inte kan varva ner.
Kan du inte försöka träna lite med henne då när ni är på väg in? Ta fram godis och låta henne få koppla på skallen en stund för att komma ned lite i varv? Eller ge henne något att tugga/slicka på som en kong med fryst blötmat eller tuggpinne? Just slickande verkar lugnande för hundar.

Kan du inte spärra av ett rum istället. Det där med kompostgaller hage har mest varit besvärligt och de har levt rövare med gallrena så vi har spärrat av hallen istället så får valpen vara där.

Brukar alltid avsluta vildare lek med lite träning så knoppen kopplas på.

Vi är inte iväg så mycket när de är små. Är ute i skogen, på gården och så följer hon med mig till jobbet. Åker inte specifikt och miljötränar. Hon är i värsta spökåldern nu märker jag men verkar inte vara någon skillnad när jag hör hur kullsyskon som miljötränat mycket är.

Visa bifogad fil 91092
Första revbenet

Från igårkväll till i eftermiddags så har jag undrat vad jag gett mig in, hon har varit en riktig illbatting.
När hon blir trött så bits hon så in i och man känner sig som en dålig matte som sätter ner henne i hagen.
Jag sitter bredvid såklart och det tar tio- femton minuter sen däckar hon.

Hon fick följa med till granngården idag och köpa mer hundmat, en riktig stjärna var hon.
Lite försiktig, men gick ändå runt och nosade, hade fickan full av foder och hon gick att få kontakt med.

Den andra hunden har fått säga till henne ett par gånger på skarpen att tagga ner och hon har gjort det på ett förvånansvärt bra sätt.

Så nu känner jag hopp igen. :p

Funderar på om nästa gång pengar kommer in på kontot om jag ska se om jag ska köpa en större stålbur. Hon har inga problem med att dra runt på kompostburen när hon vill ta sig fram.
Just nu står det möbler strategiskt placerade och jag håller i den när hon är som tokigast. (Det låter illa, men hon har lärt sig att hon kan dra runt den..)

Tre frågor till ni med valpar, hur avslutar ni när ni leker utan att det går överstyr?

Även om hon bits mindre och mindre, när hon kommer upp i varv så kan hon inte kontrollera sig.

Om ni har gård osv hur ofta åker ni iväg på "utflykter" med valpen?

Jag tycker fortfarande att vi har en del kvar att undersöka här, så jag har svårt att se vitsen att åka iväg just nu.

Jag har en liten lista på ställen jag tänker besöka, typ käka glass, åka till handelsträdgård osv men är det bättre att besöka ett par olika ställen ett par gånger (första gångerna är ju allt så nytt) eller är det bättre med "mängd"?

Kan du inte försöka träna lite med henne då när ni är på väg in? Ta fram godis och låta henne få koppla på skallen en stund för att komma ned lite i varv? Eller ge henne något att tugga/slicka på som en kong med fryst blötmat eller tuggpinne? Just slickande verkar lugnande för hundar.

Jättebra tips! Det har jag förberett nu 👍

Kan du inte spärra av ett rum istället. Det där med kompostgaller hage har mest varit besvärligt och de har levt rövare med gallrena så vi har spärrat av hallen istället så får valpen vara där.

Brukar alltid avsluta vildare lek med lite träning så knoppen kopplas på.

Vi är inte iväg så mycket när de är små. Är ute i skogen, på gården och så följer hon med mig till jobbet. Åker inte specifikt och miljötränar. Hon är i värsta spökåldern nu märker jag men verkar inte vara någon skillnad när jag hör hur kullsyskon som miljötränat mycket är.
Jag har tyvärr öppenplanlösning.. alla rum är fyra meter breda och öppet genomgående (skånelänga typ) så jag tycker att det blir för stort innan hon är rumsren. (Hon gnager mer än gärna på trösklar och tapeten, för hon vet att jag kommer farande som det är nu.)
Funderar dock på om jag ska bygga in gallret i en träram, lär ju bli betydligt stabilare och så kommer det ut en liten bit från väggen.

Jag har tyvärr öppenplanlösning.. alla rum är fyra meter breda och öppet genomgående (skånelänga typ) så jag tycker att det blir för stort innan hon är rumsren. (Hon gnager mer än gärna på trösklar och tapeten, för hon vet att jag kommer farande som det är nu.)
Funderar dock på om jag ska bygga in gallret i en träram, lär ju bli betydligt stabilare och så kommer det ut en liten bit från väggen.
Även små valpar tål att man informerar dem om regler. Jättefint illustrerat av duktig mammatik här:

Vi kommer aldrig kunna kommunicera lika fint som hundarna gör, men de förstår tonläge väldigt tidigt. Använd det! Att lära hunden kontrollera sig själv och sina impulser är väldigt bra baskunskap inför vallningen också.

Även små valpar tål att man informerar dem om regler. Jättefint illustrerat av duktig mammatik här:

Vi kommer aldrig kunna kommunicera lika fint som hundarna gör, men de förstår tonläge väldigt tidigt. Använd det! Att lära hunden kontrollera sig själv och sina impulser är väldigt bra baskunskap inför vallningen också.
Det har du ju helt rätt!
Har du några tips på grunder som man ska se till sitter/ kan vara bra att ha koll på får du gärna tipsa.

(Det gäller även ni andra med vallhund 🙂)

Jag tog mig en funderare igårkväll och när jag gjort ett schema för hur dagen ser (vilket kan verka överdrivet - men senast jag hade valp var för 5 år sen) och jag insåg jämfört med de första dagarna har det varit betydligt mer vakentid.
Så idag har jag sett till att hon fått mer sovtid och ute närmare två timmar på eftermiddagen. Hon har varit betydligt "enklare" idag.
Hon har tillochmed bara vilat i hagen, innan har det varit fullt ös tills hon plötsligt däckar.
Det märktes direkt sista stunden i stallet att det var slut i knoppen, då bitandet slog till igen.

Senast ändrad:
Det har du ju helt rätt!
Har du några tips på grunder som man ska se till sitter/ kan vara bra att ha koll på får du gärna tipsa.

(Det gäller även ni andra med vallhund 🙂)

Jag tog mig en funderare igårkväll och när jag gjort ett schema för hur dagen ser (vilket kan verka överdrivet - men senast jag hade valp var för 5 år sen) och jag insåg jämfört med de första dagarna har det varit betydligt mer vakentid.
Så idag har jag sett till att hon fått mer sovtid och ute närmare två timmar på eftermiddagen. Hon har varit betydligt "enklare" idag.
Hon har tillochmed bara vilat i hagen, innan har det varit fullt ös tills hon plötsligt däckar.
Det märktes direkt sista stunden i stallet att det var slut i knoppen, då bitandet slog till igen.
Jag lär mina valpar ett berömm som inte är frisignal - så jag kan berömma att de tittar på nått de vill ha men utan att de tar det, tex.

Omvänt lockande och stadga i det, för att bygga självbehärskning.

Att ta kontakt med mig för att få vad de vill - när man tittar på mig får man kommandot för att gå ut genom grinden tex. Att tränga sig förbi eller dyka mot matskålen funkar inte.

Massor av fysisk kontakt i form av lek utan leksaker, gos, öite ryggsäcksövning om det behövs. När valpen slappnar av och ger efter får den komma loss (om det är vad den vill).

En felsignal, typ "app app", som avbryter pågående beteende. Funkar även som stoppsignal.

Namnet och inkallning

Som synes handlar det mesta om att lära hunden hantera sina egna impulser och att jag är nyckel till en massa saker som de vill ha/göra. Det gör det väldigt väldigt lätt att börja kommunicera i fårhagen, och ger bra grunder för att hjälpa hunden koppla på hjärnan även när instinkten slår till!

Superbra tips det med att träna lite efter lek för att det inte ska gå överstyr 👍 Fyllde också en kong med blötmat och la i frysen som hon grejade med lite. Jag fick dock hjälpa henne att hålla den för att hon inte skulle tappa intresset 😄 Jg köpte en vanlig röd kong i en av de mindre storlekarna men såg nu att det även fanns speciella för valpar som är mjukare. Är det någon idé att köpa en sån eller är det att slänga pengarna i sjön?

Varför älskar valpar just skor?
Vi har drivor med leksaker, tuggben av olika slag och horn att gnaga på men ändå kan inget toppa att få bita i en sko, sno en sko, springa med en sko, gräva ner en sko….
B661A6F2-A8C9-4C4D-B8A2-7ABA11B4676F.webp

Snart har vi haft lilla Chia hemma i en vecka :)
Hon är busig, kontaktsökande, smart och tuff. Även vi har struntat i komposthage (förutom på natten) och det funkar toppen. Vi kör ryggsäcken när hon blir för intensiv och det funkar riktigt bra! När hon vilar passar jag på att städa och fixa i andra rum och hon bryr sig verkligen inte, så jag tror att hon blir rätt lätt att ensamträna.
Hon somnar tryggt i ens famn när vi sitter ute och charmar alla vi möter. Sen har hon dessutom en stor blåsa och kan vara vaken rätt långa stunder utan att det är panik att springa ut. Och det är ju tacksamt! :p

Bifogade filer

• CC400085-E921-4EFC-94F4-74C836835FFC.webp
    CC400085-E921-4EFC-94F4-74C836835FFC.webp
    124 KB · Visningar: 30
20220519_101324.webp

Idag fick valp åka lastbil, vi skulle på återbesök med en häst.
Det blev en del i transportbur, lite undersökande i miljön på plats, men det blev även en del att bara sitta och titta.

Bitandet har blivit bättre, jag har kört lite olika tekniker och tycker det har varit minimalt idag. Otroligt skönt att kunna sitta och mysa utan att hon försöker tugga på mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar