Status
Stängd för vidare inlägg.
VideoCapture_20220523-213454.webp

Vi har varit iväg på ett par mindre utflykter.
Kul tjej för det mesta och en ligist ibland, bla så när min mamma passade henne tuggade hon av färgen på en vägg. :wtf:
Skitunge.
Hundarna går bättre ihop och har lekt tillochfrån nu de senaste dagarna, vilket är mer än vad jag räknade med.

Åker bil som en stjärna, så det bådar gott för kommande äventyr.

Plötsligt händer det. Idag kom genombrottet på trimbordet. Efter alla sprattlande, bitande gånger så nu gav hon plötsligt upp och blev stilla. Hon tom la sig ner och njöt:o:banana:
För första gången kunde jag ullkamma även huvud, ben och svans. Vi hade en så himla mysig stund och hon fick massor av klapp och beröm. Ett tag trodde jag tom att hon hade somnat :p
Gud, det här kändes skönt. Hon ska till trimmare nästa vecka och jag var orolig för att hon skulle äta upp hen.

Plötsligt händer det. Idag kom genombrottet på trimbordet. Efter alla sprattlande, bitande gånger så nu gav hon plötsligt upp och blev stilla. Hon tom la sig ner och njöt:o:banana:
För första gången kunde jag ullkamma även huvud, ben och svans. Vi hade en så himla mysig stund och hon fick massor av klapp och beröm. Ett tag trodde jag tom att hon hade somnat :p
Gud, det här kändes skönt. Hon ska till trimmare nästa vecka och jag var orolig för att hon skulle äta upp hen.
Duktig wallan 😍❤️

Hur gör ni med namn och inkallning?

Har ni något ord som bara ni använder?

Just nu används valpens namn endast av mig och när det görs har jag supergott godis som inte används till annan träning och så har vi fest. (Hon är som en pil när jag använder det.)
En positiv form av hjärntvättning. ;):angel:

Vill inte att namnet vattnas ur av att användas till höger och vänster.
Däremot funderar jag på att ha ett ord till för samma sak, men jag har dålig fantasi på vad. Gärna något som ligger bra i munnen men inte används i parti och minut.

Just nu används valpens namn endast av mig och när det görs har jag supergott godis som inte används till annan träning och så har vi fest. (Hon är som en pil när jag använder det.)

Däremot funderar jag på att ha ett ord till för samma sak, men jag har dålig fantasi på vad. Gärna något som ligger bra i munnen men inte används i parti och minut.
Jag har namnet som ett ”hör upp” tex som en halvhalt i ridningen. Namnet ska vara positivt och förbereda hunden på att lyssna extra. Så jag ropar Wally kom eller bara kom beroende på. Ibland blir det ”kom hit” av bara farten.

Jag använder inte namnet som inkallning, utan har separat kommando för det, just för att inte det ska bli urvattnat. Inte en chans att jag skulle klara av att bara använda namnet vid inkallning, och sedan ska alla i ens omgivning undvika det också... Nä. Det låter krångligt :D

Med tre hundar så använder jag definitivt deras namn för att kunna kalla in en specifik hund. Dock blir det i ett helt annat tonfall än när jag säger deras namn för uppmärksamhet - vid inkallning så är det ett högt och "glatt" tonfall som de har full koll på att det betyder "rusa till matte".

Överlag använder jag deras namn till väldigt mycket, med olika tonfall och de har full koll på vad jag menar med de olika tonfallen. :)

Med tre hundar så använder jag definitivt deras namn för att kunna kalla in en specifik hund. Dock blir det i ett helt annat tonfall än när jag säger deras namn för uppmärksamhet - vid inkallning så är det ett högt och "glatt" tonfall som de har full koll på att det betyder "rusa till matte".

Överlag använder jag deras namn till väldigt mycket, med olika tonfall och de har full koll på vad jag menar med de olika tonfallen. :)
Använder du bara deras namn då? För mig blir det alltid namnet följt av "kom hit" eller vad jag nu vill dem, att jag säger deras namn är bara för att få dem att lyssna på efterföljande kommando.

Jag gör samma. Nu när dom har lärt sig sitt namn dvs. 😂

Använder du bara deras namn då? För mig blir det alltid namnet följt av "kom hit" eller vad jag nu vill dem, att jag säger deras namn är bara för att få dem att lyssna på efterföljande kommando.
Om jag ska kalla in en av dem så blir det oftast bara namnet men i det här speciella "inkallningstonfallet" - de har ju lärt sig redan från början att när jag låter så betyder det att de ska komma till mig.

Om jag vill dem något vid andra tillfällen så kan jag använda namnet och sen en signal för vad jag vill att de ska göra men just vid inkallning är det både enklare och snabbare att bara ropa namnet, tycker jag.

Jag använder namnet + kom som en ’slarvigare lösare’ inkallning i vardagen och har en vissling som jag jobbar in nu när hunden är valp att det alltid är superbelöning när man kommer och aldrig något tråkigt för att få det där reflexmässiga.

Namnet används för att tillkalla uppmärksamhet mest.

På vilket sätt skulle namnet bli urvattnat?
Jag använder namet mycket, har alltid gjort och alla mina hundar har varit glada och lyssnat när de hört det. Jag har aldrig upplevt att de lessnat, eller något annat negativt utav att höra det ofta.
Namnet är något positivt och det kan inte bli förmycket av någonting som förknippas med bra ting tänker jag.

Nu vet jag i alla fall att Lily inte är rädd för åska. Herregud vilket oväder som drog in nu! Det haglar extrema mängder, hela balkongen blev fylld av hagel, och det mullrar, blixtrar och dundrar. Ebrah ligger som väntat och sover i soffan. Lily? Hon tittar ut, försöker äta hagel, funderar på varför det mullrar så väldans och tycker det är otroligt tråkigt att hon inte kan jaga allt hagel samtidigt :p

Jag har läst vad ni skriver om min fråga - tack!
Jag har behövt fundera lite.

Just nu vill jag att det används sparsamt, jag hade en kompis hund där namnet verkligen betyder något, hela hunden säger zing och frågar vad som ska hända.

Det hela grundar sig såklart på hur jag tycker att min stora hund reagerar, hennes namn är som en halvhalt (bra beskrivning). Min jag hade velat ha mer zing, och väldigt många använder namnet väldigt slösaktigt till sina hundar imho.

20220526_083124.webp

Utbrottssäker attrapp. :D

Det rullar på med valp, vissa dagar är jag som nykär i henne och andra dagar vill jag mest lämna bort henne.

Men nu lekar hon och den stora ett par stunder var dag så jag är överlycklig. Det känns verkligen som en bra tillvaro för min äldre.
Hon har hittat en bra nivå på lek och att säga till valpen att lägga av (som ju faktiskt är skitjobbig). De är fortfarande inte själv mer än någon minut (i början fick det inte vara ensamma alls - såklart).

Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig, det märks att jag och valp har ett större band, men jag tänker att det kan skifta när hon blir äldre och mer självständig?

Valp har däremot väldigt svårt för självreglering när det kommer till att vila och ta det lugnt (ingen alls skulle jag vilja säga :p). Så det är en viss balans var dag att stoppa ner henne i hagen innan hon blir för trött och blir ett monster.

Spock fick följa med till fårhagen idag och titta till fåren. Husse har börjat träna lite nosdutt med honom och jag har börjat lite med klicker.
Har fått följa med till centrum nån gång och sett lite folk när man ändå ska handla och har blivit bekväm med att åka bil.

11 veckor nu
20220528_125630.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar