Vilka härliga bilder!Är fortsatt glad åt hur lätt Lily är. Inga problem med ensamhetsträningen, hon tuggar fortfarande inte på inredning (har försökt smaka på en bänk bara, men då har jag frågat vad hon pysslar med vilket fått henne att sluta direkt).
Hon tyckte förut att andra hundar ute var jättejättekonstiga, vilket jag kan förstå då hon bara sett salukis innan hon kom till mig. Nu efter att ha fått hälsa på två hundkompisar i området (en JRT och en pudel) och fått stå och titta på alla andra hundar hon ser så är det inga konstigheter längre. Hon kan titta en del, precis som hon tittar på allt som rör sig, men hon blir inte orolig eller så och när vi mötte hund i skogen igår gick det fint att kalla in henne genom att helt enkelt ropa, vara lite rolig och gå åt andra hållet. Nästa grej ute blir att lära in kommando för att fortsätta gå framåt, vilket jag tycker är otroligt användbart vid just hundmöten och liknande.
Hanteringen går utmärkt, hon växer fint, hon är gosig och sover hela nätterna och så länge jag kommer ihåg att ta ut henne nååågot oftare än de vuxna så händer inga olyckor inomhus. Hon sover med och på de vuxna, mognar dag för dag i sitt beteende och jag är så glad att jag har de vuxnas hjälp med henne.
Utöver det har hon verkligen börjat springa på rejält när hon är lös ute med Ebrah. Tidigare var hon lite tveksam, men genom att ge Ebrah en oemotståndlig leksak (kaninskinn med pip) så gick det att bryta Ebrahs fokus på att leka med Lily och då började Lily ta för sig mer. Nu springer hon, och herregud vilken underbar teknik hon har när hon tar sig fram i terrängen Jag hoppas verkligen att det kommer gå att fortsätta ha sådan lydnad på henne att hon kan vara lös i skogen även som vuxen, för hennes sätt att springa är verkligen något extra. Och SOM jag längtar efter att se henne på lure coursing-fälten...
Och justja, tror inte jag lagt in senaste ståbilden på henne här. Från i måndags:
52cm hög, 12,1kg tung.
Kan du ha dina hundar lösa i skogen eller har de jaktinstinkt?