Status
Stängd för vidare inlägg.
Råkade visst boka en beauceronvalp häromdagen.... :D

Vill ha en hane och helst harlekinfärgad, så vi får väl se först vad det blir innan jag vet säkert om jag får någon. De föds i mitten av juli men eftersom det är import så blir det hämtning först i mitten av oktober. Tja, då har i alla fall Dunit hunnit bli drygt 1 år innan nästa valp anländer. :angel:
Fick lite mer info från uppfödaren nu - jag står som 2:a i kö på en svart/röd hane om det nu inte skulle födas någon harlekinhane. Så chansen är väl rätt god att det blir valp, så länge det föds mer än en hanvalp. :)

Har väl egentligen inget nytt att komma med, vi väntar fortfarande. Frågade uppfödaren häromdagen hur det går med damerna och det syntes inget än men dom hade blivit lite kinkiga med maten och det brukar vara ett gott tecken sa han.
Så ja, vi fortsätter hålla tummarna i några veckor till 😅 Båda är beräknade till slutet av juni.

Hittade en 10cm lång spolmask i morgonbajset. Fy fan vad vidrigt det var. Önskade innerligt att det var en tråd eller något annat hon ätit men när jag videochatta och skickat bild till veterinär sa hon att det var klockren spolmask :yuck: Så nu blir det maskkur i några dagar. Stakars lilla tjejen, men hon verkar helt obrydd som tur är. Äter som vanligt, är pigg och glad.

Hittade en 10cm lång spolmask i morgonbajset. Fy fan vad vidrigt det var. Önskade innerligt att det var en tråd eller något annat hon ätit men när jag videochatta och skickat bild till veterinär sa hon att det var klockren spolmask :yuck: Så nu blir det maskkur i några dagar. Stakars lilla tjejen, men hon verkar helt obrydd som tur är. Äter som vanligt, är pigg och glad.
Uuuuueäghhh :yuck::yuck::yuck: Hoppas hon blir av med dem snabbt!

Assar är 5 månader nu, har tyckt att han är jätteliten men efter helgens träning insåg jag att han kanske inte är så liten om han har växt om kompisarnas Schäfertikar. :angel:

IMG_20210525_083112_111.webp

Han är så fin! ❤️ Vet du hur många kilo? Min schäfer tjej är ju också 5 månader nu och väger 23kg 😊
Skulle nog tippa på att han ligger runt 27kg, något smal efter diarrékalaset i 1,5v :p
Höjdmässigt är han ca 55cm, mer ben än kropp är denna påg. :angel:

Nästa vecka ska det ploppa ut salukivalpar. Oklart hur många. Tiken är stor, men inte superstor. Å andra sidan är de senaste bilderna som jag sett inte dagsfärska heller. Imorgon får jag (förhoppningsvis) veta om min "valpsemester" blir beviljad eller inte. Blöh. Just nu känns det som om det inte kommer bli något. Lär väl bli typ 4 valpar totalt och bara hanar eller något. (ja, jag ska ha tik, hane är inte aktuellt tyvärr)

Nästa vecka ska det ploppa ut salukivalpar. Oklart hur många. Tiken är stor, men inte superstor. Å andra sidan är de senaste bilderna som jag sett inte dagsfärska heller. Imorgon får jag (förhoppningsvis) veta om min "valpsemester" blir beviljad eller inte. Blöh. Just nu känns det som om det inte kommer bli något. Lär väl bli typ 4 valpar totalt och bara hanar eller något. (ja, jag ska ha tik, hane är inte aktuellt tyvärr)
Av nyfikenhet bara, varför just en tik? För att du redan har två och de passar bättre ihop då eller någon annan anledning?

Tänkte om det generellt var någon fördel med det ena eller andra könet om man skaffar hund, bortsett från möjligheten till valpar då?

Vet från tiden då jag hade häst att folk sa att man hellre ville ha en valack än ett sto då ston var liksom.. tjurigare och hade ett ojämnare temperament men har alltid tänkt att det var mest fördomar och eh.. kvinnohat? :D

Av nyfikenhet bara, varför just en tik? För att du redan har två och de passar bättre ihop då eller någon annan anledning?

Tänkte om det generellt var någon fördel med det ena eller andra könet om man skaffar hund, bortsett från möjligheten till valpar då?

Vet från tiden då jag hade häst att folk sa att man hellre ville ha en valack än ett sto då ston var liksom.. tjurigare och hade ett ojämnare temperament men har alltid tänkt att det var mest fördomar och eh.. kvinnohat? :D
Inte mig du frågade men svarar ändå 😅 Bara tik som gäller för oss också och det är pga att vi redan har en tik sen innan. Blir enklare vid löp då än att ha en sugen hanhund i huset.

Flera anledningar. Huvudorsaken är att jag inte har någon som helst möjlighet att hålla hundarna separerade vid löp, och jag vill inte gärna starta valpfabrik :D Sedan trivs jag generellt bättre med tikar, åtminstone när det kommer till min ras. Har vänner som helst har hanhundar just för att de är enklare. Jag tycker det är kul när det händer lite mer :angel:

Det börjar bli trångt i valplyan vartefter gänget växer :) På lördag när dom blir 2 veckor så får dom flytta ut i köket och poolen. Då får mamma-hund lite bättre plats att ligga ner utan att behöva ha koll på att ingen hamnar bakom henne och blir sur för att tuttarna är på fel sida :D
Nu väntar jag bara på att dom ska börja öppna ögonen. Det bör ske om en 3-4 dagar.
IMG_1061.webp

" Valpen " mäter 51 cm och väger nästan 15 kg..
Han kan vissa kommandon hyggligt nu så som sitt, ligg, stå och stanna samt lite agilitykommandon som tunnel, runt osv. Det kliar i fingrarna att börja träna honom men vi försöker ta det lugnt, funderar på att testa viltspår med honom i helgen då jag gått kurs med en av de andra hundarna nu. Sen tänkte jag träna på att han ska kunna gå bredvid cykel men det har inte blivit av än.

20210527_201952.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 004
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter