Status
Stängd för vidare inlägg.
:mad: Vi kör med fri uppfostran så valpkurs hade varit överflödig även om vi bodde närmare :p

Hade varit så himla kul att träffa de andra valparna, så får överväga om det är värt resan :D

Då litar vi på dig att det växer bort, knipa lite är nog ingen dum idé för jäklar vad svansen och rumpan går när hon blir glad :)

Fri uppfostran är ju också en uppfostran :D

Ja, men gör det!
Jag tänkte försöka dra ihop en kullträff så småningom, men det får nog bli när jaktsäsongen är slut - annars kanske det inte är så många som dyker upp :angel:

Ja, jag tror att det är delvis det som gör att tikarna kan glädjekissa - musklerna för att hålla tätt fixar inte det när benen dessutom glider isär typ. För hanarna har jag ingen ursäkt dock :angel:

Sållar mig till denna grupp! Vi har precis bestämt oss för en finsk lapphundsvalp som kommer vara leveransklar i början av december! Det blir vår 2:a lapphund, inget svårt val av ras, men kommer bli spännande (och nervöst :nailbiting:) med valp igen, var 12 år sedan sist! :D

Tekniskt dålig bild, men såhär ser lillräven ut nu :D
5Months.webp

Totoro har tandömsning from hell just nu, tandköttet är fullt av stora och små blödningar och han beter sig därefter... Han är lite udda jämfört med min erfarenhet av valpar, han har väldigt sammanhållna sov-/vakenperioder istället för att variera ofta över dygnet. Sover pålitligt ca 23-12, med en liten stund vaken för kissa, äta och byta sovplats vid 6-tiden när jag kliver upp. Resten av dagen är han vaken och igång mer eller mindre hela tiden, han kan vila lite om inget händer men inte mycket. Känns udda?

Just nu ligger dock allt fokus på att få honom igenom den här tandsprickningen med bådas vår mentala hälsa i behåll... Blir fyra månader till helgen, väger runt 20kg (19,2 för en vecka sedan) och är ca 50 cm hög. Han växer lite för fort just nu men alla revben syns tydligt så jag kan inte gärna dra ner mer på maten heller. Full rulle på allt, har hittills inte hittat någon aktivitet som han säger sig inte gilla. Agilitykursen är en riktig höjdare, han älskar träningen och jag får mycket ut av den till allmänlydnaden. Håller en allmänlydnad sen ett par veckor tillbaka, vilket gör att jag kommer ihåg litegrann att faktiskt göra övningarna med honom också. Började koppelträna igår, tex. :angel::laugh:

1540894785881.webp

Totoro har tandömsning from hell just nu, tandköttet är fullt av stora och små blödningar och han beter sig därefter... Han är lite udda jämfört med min erfarenhet av valpar, han har väldigt sammanhållna sov-/vakenperioder istället för att variera ofta över dygnet. Sover pålitligt ca 23-12, med en liten stund vaken för kissa, äta och byta sovplats vid 6-tiden när jag kliver upp. Resten av dagen är han vaken och igång mer eller mindre hela tiden, han kan vila lite om inget händer men inte mycket. Känns udda?

Just nu ligger dock allt fokus på att få honom igenom den här tandsprickningen med bådas vår mentala hälsa i behåll... Blir fyra månader till helgen, väger runt 20kg (19,2 för en vecka sedan) och är ca 50 cm hög. Han växer lite för fort just nu men alla revben syns tydligt så jag kan inte gärna dra ner mer på maten heller. Full rulle på allt, har hittills inte hittat någon aktivitet som han säger sig inte gilla. Agilitykursen är en riktig höjdare, han älskar träningen och jag får mycket ut av den till allmänlydnaden. Håller en allmänlydnad sen ett par veckor tillbaka, vilket gör att jag kommer ihåg litegrann att faktiskt göra övningarna med honom också. Började koppelträna igår, tex. :angel::laugh:

Visa bifogad fil 21026

När lapphunden jag hade gick igenom tandbytet så borstade jag tänderna på henne flera gånger om dagen. Hon älskade det och det masserade nog skönt när det kliade. Vet inte om det var pga tandborstningen eller inte men hennes tandbyte är bland det enklaste jag varit med om. Även som vuxen älskar hon tandborstning och tränger sig före om andra hundar får tänderna borstade.

När lapphunden jag hade gick igenom tandbytet så borstade jag tänderna på henne flera gånger om dagen. Hon älskade det och det masserade nog skönt när det kliade. Vet inte om det var pga tandborstningen eller inte men hennes tandbyte är bland det enklaste jag varit med om. Även som vuxen älskar hon tandborstning och tränger sig före om andra hundar får tänderna borstade.

Jag skulle önska att det funkar på Totoro också, men han blir alldeles nipprig och ska brottas och bita - antagligen just för att det är skönt, men han kan inte hantera det så bra. Vi kämpar på med det i alla fall...

Jag skulle önska att det funkar på Totoro också, men han blir alldeles nipprig och ska brottas och bita - antagligen just för att det är skönt, men han kan inte hantera det så bra. Vi kämpar på med det i alla fall...

Typiskt. Som tur är så vet man ju att det är övergående rätt snabbt även om det kan vara riktigt jobbigt när man är mitt uppe i det.

Sover pålitligt ca 23-12, med en liten stund vaken för kissa, äta och byta sovplats vid 6-tiden när jag kliver upp. Resten av dagen är han vaken och igång mer eller mindre hela tiden, han kan vila lite om inget händer men inte mycket. Känns udda?
Båda mina har varit likadana, typ. Sherlock går sedan valptiden och lägger sig med oss människor, när det än blir, men ligger sen gärna kvar ett par timmar efter första promenaden. Watson går och lägger sig tidigare, ungefär tre-fyra timmar innan oss andra, men går upp med oss. Han sysselsätter sig sedan i princip hela dagen medan Sherlock mest vilar eller tuggar på nån leksak mellan gångerna vi aktiverar honom. Men Shwrlock var likadan som Watson när han var valp.

Hoppas det går snabbt och smidigt med tänderna från och med nu!

Har hämtat Gissa från djursjukhuset. Operationen har gått bra. Kirurgen var nöjd.
Gissa är efter omständigheterna pigg och hoppar glatt på tre ben. Just nu verkar hon inte ha särskilt ont så hoppas det fortsätter så och att det läker som det ska. Det kan hända att det krävs en operation till men det blir inte förrän tillväxtzonen slutit sig helt.

Bifogade filer

• IMG_20181030_193514_957.webp
    IMG_20181030_193514_957.webp
    249,9 KB · Visningar: 13
Valpkurs ikväll. Lite samma visa som förra veckan, men tackolov mer gnäll och pip än gap och skäll. Nu gick det att höra nåt iaf. Men kan inte påstå att vi genomförde uppgifterna med bravur. Kunde iofs inte vänta mig det heller, mitt fokus har varit allt annat än hundraprocentigt denna vecka och så inte heller ikväll. Ska bli skönt att resa bort, om inte annat så för att där bor vi nästan i skogen så det är perfekt motion när matte inte orkar träna nåt vettigt...

Du kan lägga upp fler bilder på det gamla sättet, dvs bara om de ligger på någon bildsajt först. Vill du ladda upp direkt här så går det bara med en i taget.

Aha, så om de till exempel finns på Facebook alltså? Men jag vet fortfarande inte hur man gör.... är det "Infoga media" som jag väljer? Jag brukar inte vara så här hopplös men det här var uppenbarligen svårt ... :yuck:

Aha, så om de till exempel finns på Facebook alltså? Men jag vet fortfarande inte hur man gör.... är det "Infoga media" som jag väljer? Jag brukar inte vara så här hopplös men det här var uppenbarligen svårt ... :yuck:

"Infoga bild" - "Genom URL:en" :) tror jag att det ska vara iaf! Och du kan bara dela bilder från FB om de är publika.

Vykortsikonen.
EE918BB6-109A-48D9-A13E-2F24726B1C0C.webp

Och sedan länksymbolen. Fast jag inser att jag själv inte använt det på länge så jag HOPPAS att det fortfarande funkar så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
14 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat