Status
Stängd för vidare inlägg.
Ville har haft skotträning idag, fast jag är tveksam till om han ens fattade att det var skott, han hade fullt upp med att leka. :rofl: Vi var hemma hos kompisar så först fick han leka med en wachtelkorsning som var ett par veckor yngre än honom men grymt mycket ettrigare. Sen fick alla hundarna hänga ihop, fem hundar i olika storlekar och åldrar men Ville var ensam hane. Sen fick han lunch och lägga sig i bilen och vila något som han var väldigt nöjd med medans vi fortsatte skjuta. Ville sov som en stock! :)
Lite drygt att sonen sköt bättre än mig dock...:cautious: :p

Ata kan inte hålla sig när hon blir glad, vilket innebär att det blir en lite pöl på golvet varje gång barnen kommer ner från övervåningen, jag eller M varit borta en liten stund, någon av de andra hundarna kommer in. Likaså när hon är med mig på jobbet och en kollega råkar säga hej, i förra veckan tog jag upp henne i famnen när en kollega kom in och hela jag blev blöt :meh: Såklart blir det mer om hon inte varit ute på en stund, men även om hon kommer direkt utifrån så kommer det lite. Vi försöker att inte hälsa på henne med någon större entusiasm, utan bara säga "Hej" och sen är det bra. Har aldrig haft någon valp som kissat på sig så mycket och så ofta innan, går det över?? Kan vi göra något mer åt det?

Ata kan inte hålla sig när hon blir glad, vilket innebär att det blir en lite pöl på golvet varje gång barnen kommer ner från övervåningen, jag eller M varit borta en liten stund, någon av de andra hundarna kommer in. Likaså när hon är med mig på jobbet och en kollega råkar säga hej, i förra veckan tog jag upp henne i famnen när en kollega kom in och hela jag blev blöt :meh: Såklart blir det mer om hon inte varit ute på en stund, men även om hon kommer direkt utifrån så kommer det lite. Vi försöker att inte hälsa på henne med någon större entusiasm, utan bara säga "Hej" och sen är det bra. Har aldrig haft någon valp som kissat på sig så mycket och så ofta innan, går det över?? Kan vi göra något mer åt det?
Den enda hund jag har erfarenhet av som valpkissade av undergivenhet vid möten med mäktigare varelser slutade när hon blev vuxen. De sista gångerna inträffade när husse kom hem kostymklädd, och alltså måste vara ovanligt betydelsefull för dagen. (Kostymen kom bara på undantagsvis.)

Tror att det bara är att vänta med tillförsikt tills hunden inte känner behov av att visa att hon bara är en ofarlig liten valp i förhållande till den hon möter. Kan också tillägga att hunden jag berättar om hade en fantastisk mentalitet, nervstark, orädd men villig att vara till lags, mycket vänlig mot människor och hundar utan att vara fjäskig, men hon kunde också bli arg när det var befogat de få gånger det var skarpt läge under hennes liv.

Åh, vi har samma problem med River - hon blir så glad att hon håller på att spricka, typ när husse kommer hem, eller det kan räcka att han kelar med henne... Hon ÄLSKAR husse och jag upplever att det är mer glädje än nån sorts undergivenhet.

Själv jobbar jag hemifrån just nu pga River och hon är med mig hela dagen så där har det nästan försvunnit helt - nu händer det bara om jag kommer hem efter att ha varit borta lite längre stunder. Eftersom hon inte får vara i hallen just nu (hon tyckte det var intressant att göra utgrävningar i putsväggen :angel:) får hon vara i köket med ett kompostgaller i dörröppningen till hallen och innan man hinner fram för att ta bort det och släppa ut henne på gården så hinner hon kissa i köket, speciellt som hon sätter sig innanför gallret i väntan på att vi ska ta undan det.... Hon blir liksom bara så GLAD att hon inte kan hålla sig.

Den lösning jag har kommit på är att använda godis - hon är galen i mat så jag går in genom tvättstugan som också har en dörr in till köket, slänger in en näve godis på golvet och så kan hon och Indigo ägna sig åt det, medan jag snabbt går in andra vägen, tar bort kompostgallret och sen låter ytterdörren stå öppen. Det funkar för det mesta men det är rätt tröttsamt att hålla på så och är man inte snabb nog så får man torka kiss.... :meh:

När husse kommer hem så skickar han meddelande när han parkerar ute på gården och så går River och jag ut och hälsar på honom där... :D man hittar ju kreativa lösningar men jag hoppas verkligen att hon slutar med det inom inte allt för avlägsen framtid.

Jag har bara haft hanvalpar innan - de tikar jag haft har mestadels varit vuxna omplaceringar - och jag är inte riktigt van vid sånt här glädjekissande, vet inte alls hur vanligt det är.

Har haft två (tik) valpar som gjort så när dom hälsade på folk och då blivit glada/uppspelta, bägge gångerna har det försvunnit av sig själv när dom blivit äldre. Vi brukade försöka hinna släppa ut valparna så hälsingen skedde ute😊

Vår förra hund gjorde också så av glädje när någon i familjen kom hem - Chester typ sprang runt en och kissade/droppade samtidigt (höll man honom stilla kissade han istället på stället...). Som jag ser det beror det helt enkelt på att kontrollen över blåsan (musklerna) inte är tillräckligt utvecklad. Vi gjorde helt enkelt så att man hälsade utomhus utan den period detta skedde. Det gick sedan över :).

Watson har tappat alla valptänder, har börjat krafsa på dörren när han vill ut och har ingen emot snön som legat kvar i flera dagar nu. Så himla skönt.

Mindre skönt att han älskar min fläkt som jag har igång på natten och ska kliva över hela mig hela nätterna igenom för att hitta ställen som är bekväma och svala att ligga på. :meh:

EFD4291C-431C-4E12-9732-EE176F42B684.webp

Idag har Ebbot spenderat sex timmar i men uppdelat i två resor. Sedan har han mest sovit på min morfars fötter. :D
Han är så lugn och fin på okända platser så länge han får vara lös men med koppel blir han väldigt ivrig och framfusig, något vi får träna på!

AEF7042F-6886-4770-AE51-7482489D8497.webp

(Jag har inte listat ut hur jag får två bilder i samma inlägg :angel:)
Ebbot fick även uppleva snö för första gången, han slickade först frenetiskt i snön sen var han som vanligt - oberörd!

Åh, vi har samma problem med River - hon blir så glad att hon håller på att spricka, typ när husse kommer hem, eller det kan räcka att han kelar med henne... Hon ÄLSKAR husse och jag upplever att det är mer glädje än nån sorts undergivenhet.

Själv jobbar jag hemifrån just nu pga River och hon är med mig hela dagen så där har det nästan försvunnit helt - nu händer det bara om jag kommer hem efter att ha varit borta lite längre stunder. Eftersom hon inte får vara i hallen just nu (hon tyckte det var intressant att göra utgrävningar i putsväggen :angel:) får hon vara i köket med ett kompostgaller i dörröppningen till hallen och innan man hinner fram för att ta bort det och släppa ut henne på gården så hinner hon kissa i köket, speciellt som hon sätter sig innanför gallret i väntan på att vi ska ta undan det.... Hon blir liksom bara så GLAD att hon inte kan hålla sig.

Den lösning jag har kommit på är att använda godis - hon är galen i mat så jag går in genom tvättstugan som också har en dörr in till köket, slänger in en näve godis på golvet och så kan hon och Indigo ägna sig åt det, medan jag snabbt går in andra vägen, tar bort kompostgallret och sen låter ytterdörren stå öppen. Det funkar för det mesta men det är rätt tröttsamt att hålla på så och är man inte snabb nog så får man torka kiss.... :meh:

När husse kommer hem så skickar han meddelande när han parkerar ute på gården och så går River och jag ut och hälsar på honom där... :D man hittar ju kreativa lösningar men jag hoppas verkligen att hon slutar med det inom inte allt för avlägsen framtid.

Jag har bara haft hanvalpar innan - de tikar jag haft har mestadels varit vuxna omplaceringar - och jag är inte riktigt van vid sånt här glädjekissande, vet inte alls hur vanligt det är.
+ @Liran @startpompe @Acto - tack för svar! Hoppas på att det växer bort helt enkelt :up: kommer någon av oss hem försöker vi hinna släppa ut henne, men det är svårare på kontoret att gå ut varje gång någon bara sticker in huvudet för att fråga något...

Här är det också definitivt glädje som utlöser det! Finns liksom inga gränser på glädjen ibland :D Godis att avleda lite med har jag faktiskt testat på jobbet, ska prova det hemma också. Vi har med begränsat utrymmet i huset till viss del, men inte för att hon börjat göra några utgrävningar :nailbiting: än! Utan för att försöka hålla glädjekisset på klinkergolvet, tycker jag torkar mest hela dagarna! Men någon nytta gör det iofs, det går åt mkt hushållspapper och eftersom både jag och mannen jobbar med skog så får vi se det som positivt. :angel:

Vi får hoppas på att kissandet ger sig med tiden och jag får ha ett par extra byxor på kontoret ett tag till, sådär kul att bli nerkissad i hela knäet av valp vid kl. 9 och sedan behöva jobba till kl. 16 utan att byta om... :p

:cautious: Det är uppfödningen det är fel på! Ville är likadan! :rofl: Vi får höra med @AraSlei om hennes kan hålla tätt när han blir glad. :D Jag räknar kallt med att det kommer att gå över ju äldre han blir och tillsvidare så får han hälsa utomhus så långt det är möjligt. Barnen bryr han sig inte så mycket om, men när husse kommer hem och för att inte tala om när jag kommer hem. :meh: :D

:cautious: Det är uppfödningen det är fel på! Ville är likadan! :rofl: Vi får höra med @AraSlei om hennes kan hålla tätt när han blir glad. :D Jag räknar kallt med att det kommer att gå över ju äldre han blir och tillsvidare så får han hälsa utomhus så långt det är möjligt. Barnen bryr han sig inte så mycket om, men när husse kommer hem och för att inte tala om när jag kommer hem. :meh::D
Aaa, såklart det är uppfödningen! Tänkte inte på det... :rofl:
Väntar spänt på vad @AraSlei har att säga till sitt försvar :D

:cautious: Det är uppfödningen det är fel på! Ville är likadan! :rofl: Vi får höra med @AraSlei om hennes kan hålla tätt när han blir glad. :D Jag räknar kallt med att det kommer att gå över ju äldre han blir och tillsvidare så får han hälsa utomhus så långt det är möjligt. Barnen bryr han sig inte så mycket om, men när husse kommer hem och för att inte tala om när jag kommer hem. :meh::D

Aaa, såklart det är uppfödningen! Tänkte inte på det... :rofl:
Väntar spänt på vad @AraSlei har att säga till sitt försvar :D

Jag kan ta på mig den - deras mor var precis likadan :D
På henne fungerade det bäst att hjälpa henne att hålla ihop benen, eftersom de gled iväg när hon viftade på svansen sådär överentusiastiskt :p Typ hjälpa henne att knipa liksom :D Tror inte att det fungerar på hanarna kanske?
Finn glädjeskvätter också ibland, men inte så mycket som ni beskriver :)

Hälsa ute (som ni redan gör) är nog smart, när det är möjligt!

Vi hade valpkurs igår, och hela 5 valpar av 8 var på plats! Så himla roligt att se de små liven :heart

Det finns ju en del som tycker att två-fyra timmar är lite långt för valpkurs (*host* @attheedge @Snurrfian *host* ) vilket så klart är helt förståeligt, men jag är jätteglad för de som har möjlighet att komma!
Det är ju ett gäng livliga valpar, och ibland kan de nog upplevas som... lite mycket hund :D Skönt att kunna hjälpa till och stötta från början!

Asni är nu 5 månader! Hon väger 10,8 kg och är 44,5 cm hög. Det är bara 4 hekto och 1 cm mer än för typ tre veckor sen :eek: Hon har verkligen lagt i bromsen på växandet. Alla tänder är ute, alla nya är på väg upp. Hon har en tjock rand med mörk mörk vuxenpäls längs ryggen och ljust fluff på baksida lår som bidrar till hennes löjliga tonårslook :p

Hon kan fortfarande inte sitt, inte ligg, inga tricks alls. Men hon är chill i stökiga miljöer, kan hålla fokus på mig och förbli följsam även när världen är superspännande, hennes självbehärskning blir bara bättre och bättre. Hon kan sitta och hålla ögonkontakt i fotposition och vänta på att få gå in och ut genom dörrar och släpper leksaker när jag säger "tack". Känns viktigare än att hon kan rulla runt liksom :D

Vi hade valpkurs igår, och hela 5 valpar av 8 var på plats! Så himla roligt att se de små liven :heart

Det finns ju en del som tycker att två-fyra timmar är lite långt för valpkurs (*host* @attheedge @Snurrfian *host* ) vilket så klart är helt förståeligt, men jag är jätteglad för de som har möjlighet att komma!
Det är ju ett gäng livliga valpar, och ibland kan de nog upplevas som... lite mycket hund :D Skönt att kunna hjälpa till och stötta från början!
:mad: Vi kör med fri uppfostran så valpkurs hade varit överflödig även om vi bodde närmare :p

Hade varit så himla kul att träffa de andra valparna, så får överväga om det är värt resan :D

Då litar vi på dig att det växer bort, knipa lite är nog ingen dum idé för jäklar vad svansen och rumpan går när hon blir glad :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
14 821
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar