Status
Stängd för vidare inlägg.
Svägerskans Bichon Frisé bara rynkade på nosen åt färskfoder... och en del av mentorns hundar som varit här på kollo har inte varit helt förtjusta de heller. Sönderavlade freaks :D

Monster vägrade också färskfoder, var rädd för döda djur vi hittade ute, och vägrade gå ut så länge det låg en klöv på gräsmattan...

Totoro skriker rakt ut när han får färskfoder i skålen och äter så hela han vibrerar. Nåväl, jag ville ju ha en som skulle vara olik den förra.
Ville är bara rädd för mörker :rofl: Jag den hårdhjärtade matten konstatera att nog kommer att vänja sig även vid mörker. Tant Tax var rätt läskig också när hon i sitt kärlekstörstande kastade sig fram emot honom, men när matte hade ryat i åt Tant Tax att skärpa till sig så kom hon på att hon skulle vara försiktig. Tillslut lekte de till och med även om Tant Tax nästan anser att det är under hennes värdighet. Men vad gör man inte för att få snosa på en valp liksom. Om ett par veckor när han blir mer tonåring kommer hon antagligen att trycka till honom och tala om att hon förväntar sig att få vara ifred, konstant. ;)

Min valp är en blodtörstig jäkel.

En av grannarna är alkoholist. Jättetrevlig och intressant att prata hund med (gammal bruksschäferägare som tidigare tyckte att småhundar var rätt meh till dess han lärde känna Sherlock)... när han är nykter förstås.
Han verkar inte dricka "hela tiden" men när han gör det så går det alltid åt skogen. Han ramlar, slår upp jack i skallen osv. Jättetragiskt. :(

Nu var det blod vid bänken utanför porten, lite genom trapphuset och lite i hissen. Så det är ju lätt att anta att det är grannen som slagit sig igen.
På väg ut var hundarna rätt lugna och vi märkte inte nåt i hissen, men när de kom ut var det som att nosen slogs på och de hittade fläckarna ute. Vanlig promenad och så men när det var dags att gå hem blev de helknäppa och hade bara fokus på BLOD. :wtf:
Väl inne stod Sherlock och glodde lite på dörren och sen på oss men när jag sa att han skulle gå och lägga sig så gjorde han ju det.

Watson däremot... han har gnisslat, skrikit, tjutit, skällt och kastat sig mot dörren som en vettvilling sedan han kom in. Inte jättekul att hålla i en sprattelvalp som bara skriker om att få gå och slicka blod. :yuck:

Löste ovannämnda situation med att jag fick hålla skrikvalp upptagen med massa godis medan sambon gick ut och städade hela trapphuset. När Watson var lite lugnare och hade släppt fokus på dörren så öppnade sambon dörren och båda vovvarna gick faktiskt ut ganska lugnt och sansat. Sherlock tittade in i hissen och det var det, Watson gick ett par cirklar och sen var han också nöjd. Puh!

Nu får han gärna somna. :D

Ata sov till klockan sju imorse, eller egentligen så väckte jag henne då :angel: Trött valp :D Dessutom har hon flera gånger gått ut i hallen och skällt, går vi efter springer hon till dörren och väl ute så behöver hon göra ifrån sig. Aldrig haft en valp som är så tydlig med vad hon vill så tidigt :p

Ata sov till klockan sju imorse, eller egentligen så väckte jag henne då :angel: Trött valp :D Dessutom har hon flera gånger gått ut i hallen och skällt, går vi efter springer hon till dörren och väl ute så behöver hon göra ifrån sig. Aldrig haft en valp som är så tydlig med vad hon vill så tidigt :p
:cautious: jag som var sjukt nöjd med att Ville sov från 22 till 5:30 :rofl: men det bråkade lös åska när vi skulle sova, han somna och jag sprang runt och drog ur. :) Det där med att säga till har Ville inte kommit till, men det tror jag snarare handlar om att jag tar ut honom oftare än vad han behöver. :) lite trött blev jag i morse när han istället för att gå ut på gräset för att kissa gör en 90 grader och kissar på altanen stället :cautious: nåja vi var åtminstone utanför dörren.

Hon gillar att leva farligt, den där valpen :cautious::heart
40443720_10211552507956369_4902865937599823872_n.jpg

Hahaha, så där ligger alla 3 kvarvarande valpar hemma. Bästa platsen är under datastolen av någon anledning....fast kan bero på att jag har en liten ryamatta där med ;)
Ryamattan kan ju ha en del i det :P Det kan inte Asni skylla på, jag tror mest att Tinja lärt henne att det är där man ligger och sover :rofl:
Igår lyckades jag rulla över något på henne så hon skrek till. Uppenbarligen är "lägga på sig obehag" ett främmande koncept för den här lilla. :heart Hon var tillbaka lika snabbt igen :p

Här är det tvärtom! Jag har 81 kg färskfoder i frysen som jycken vägrar att äta!! Men torrfoder går bra..

Min var exakt likadan. Vägrade färskfoder och slukade torrisar. Jag fortsatte ge henne färskt och åt hon inte tog jag bort det och hon började äta upp allt efter några dagar. Sedan dess ÄLSKAR hon sin mat, hon äter just nu Mush!

Eh hoppsan, vi körde visst lite ensamhetsträning idag. Maken gick ut med Ville och jag gick ner i källaren, sen släppte maken in ville och åkte och trodde att jag var i köket. Jag kom upp från källaren efter en stund och trodde att maken och Ville var nere vid Tv:n. Så jag lagade mat och grejade i köket och då kom maken hem igen. :o Vi gick och leta på ville och han låg helt nöjd nere vid Tv:n, visserligen plockat ner min stickning men höll nästan på att somna. :D så jag misstänker att det kommer att gå fint när vi väl börjar lämna honom på riktigt.

Alltså hon :love: Varje gång vi pysslat med fritt följ så har jag lagt allt krut på attityden. Och idag visade hon hur det skall gå till! Mycket grunder lönar sig helt enkelt! Ett mycket kort pass i regnet, det räckte. För nu ligger hon på soffan och ser väldigt nöjd ut :heart

Alltså den här valpen älskar verkligen att klättra up och trycka sig in på olika ställen. Hon ser liksom allt som en utmaning. "Kan jag ta mig upp här? In där? Vi prövar!" :D
40451853_10211554213319002_6507893137350852608_n.jpg

Hon är nu 13 veckor, väger 6,9 kg och är ca 36 cm hög. Hennes kullsystrar väger 7,2 och 8,4 (!) kg! Den som väger mest var störst från början, men jäklar, hon kommer bli en bjässe jämfört med syrrorna :rofl:

Asni är verkligen allt jag hoppats på :heart Miljöstark, äventyrlig, nyfiken, stor leklust, lättbelönad med godis, uppmärksam, följsam. Lite mer social än jag hade föredragit, men meh, man kan inte få allt :angel: Hon är ju inte översocial eller klängig, så jag ska inte klaga.

@nordingran Såg fram emot att träffa er idag jue :mad::p

Vad ska jag göra med min krake till hund?
Han kissar och dreglar kopiöst i bilen!
Testade att ta ur buren (ifall att han har typ cellskräck) men det gjorde ingen skillnad.
26E66612-8DBE-4BB6-B4E2-1D3874BB9D71.webp

Vad ska jag göra med min krake till hund?
Han kissar och dreglar kopiöst i bilen!
Testade att ta ur buren (ifall att han har typ cellskräck) men det gjorde ingen skillnad.
Visa bifogad fil 18847
Är det åksjuka eller finns någon rädsla som spelar in?
Nu antar jag att det är åksjuka och då skulle jag testa att ge illamående tablett innan bilåkning (prata först med veterinär men det finns receptfritt på Apoteket). Det är inte ovanligt att valpar blir åksjuka och det brukar gå över, det kan dock dröja tills dom är kanske 6 månader i alla fall.

Sen skulle jag även samtidigt jobba på att skapa en positiv bild av bilen för att inte åksjukan ska göra bilen negativt laddad - tex 1) sätt honom i bilen (i buren men med öppen lucka och bagagelucka) och låt honom äta ngt gott ben medan du står bredvid, 2) åk mkt mkt korta bilturer där destinationen är till ngt roligt tex till en liten skog han kan springa i eller till någon annan rolig plats. :)

Är det åksjuka eller finns någon rädsla som spelar in?
Nu antar jag att det är åksjuka och då skulle jag testa att ge illamående tablett innan bilåkning (prata först med veterinär men det finns receptfritt på Apoteket). Det är inte ovanligt att valpar blir åksjuka och det brukar gå över, det kan dock dröja tills dom är kanske 6 månader i alla fall.

Sen skulle jag även samtidigt jobba på att skapa en positiv bild av bilen för att inte åksjukan ska göra bilen negativt laddad - tex 1) sätt honom i bilen (i buren men med öppen lucka och bagagelucka) och låt honom äta ngt gott ben medan du står bredvid, 2) åk mkt mkt korta bilturer där destinationen är till ngt roligt tex till en liten skog han kan springa i eller till någon annan rolig plats. :)
Jag har svårt att avgöra om det är illamående eller om det är pga rädsla. Han åkte 20 h i bil från Prag och hem hit, kräktes i början av resan men sov sedan. Inget dregel eller kisseri.
I början när vi åkte bil så kräktes han men nu har han slutat kräkas och dreglar och kissar istället. När vi ska gå förbi bilen så sätter han sig i protest för att han tror att vi ska åka bil. Har testat med ben och godis i bilen men äter det inte.

Tänkte ta in buren inne och lägga godis och sånt i den, för att se hur han regerar.
Men tror att det är bilen som är största problemet..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 092
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 116
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb