Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkligen. En valpkull ska ju vara omgiven av drömmar, kärlek och rosa skimmer. :D Men i verkligheten är det så himla mycket som kan gå fel.
Jo det är ju så. Jag som inte ens äger egen bil nu, får stoppa ångest för sådant långt bak i skallen - för händer något så måste jag dra upp vänner (kanske mitt i natten) för att låna bil eller ta taxi :)

Vad fint att ni tänker på "vår" lilla tik. :love:

Hon är enligt morgonens rapport fortfarande väldigt medtagen, men äter och dricker.
Min stackars syster och mor måste vara helt slut. Mamma "skojade" om att de skulle lägga ner kenneln när hon ringde från Valla igår, men det var nog en nypa sanning i skämtet just då. :angel: Måste vara hemskt att se sin hund så dålig för att man ville ta en kull valpar.
Usch...nu blir jag nojig för tiken här....som för övrigt redan är redigt rund. Dag 41. Enligt vetten som gjorde UL var det nog ingen stor kull där inne. Sambon tycker dock att hon är minst lika stor som sina tidigare två kullar. Då fick hon 11 och 11 (9 överlevade andra ggr)

Tänk om det är jättepuppisar där inne :crazy:

Jo det är ju så. Jag som inte ens äger egen bil nu, får stoppa ångest för sådant långt bak i skallen - för händer något så måste jag dra upp vänner (kanske mitt i natten) för att låna bil eller ta taxi :)

Snälla vänner! :D Men vad gör man inte, jag betalar gladeligen flera tusen för en taxiresa bara man kommer till veterinären.

Usch...nu blir jag nojig för tiken här....som för övrigt redan är redigt rund. Dag 41. Enligt vetten som gjorde UL var det nog ingen stor kull där inne. Sambon tycker dock att hon är minst lika stor som sina tidigare två kullar. Då fick hon 11 och 11 (9 överlevade andra ggr)

Tänk om det är jättepuppisar där inne :crazy:

Den här tikens mor, som är av betydligt mindre storlek, fick i sin första kull 9 (!!) levande valpar som förlöstes naturligt. Helt sjukt, förstår inte ens hur de kunnat få plats i den lilla kroppen. Men trots det blev det snitt i andra kullen, för att en valp dubbelt så stor som de andra hade satt sig på tvären. Av sex överlevde fyra. Så ja, allting kan verkligen hända. Men jag hade inte varit orolig om jag hade haft schäfer, även om det händer att de också snittas.

Jag har onekligen skuttat ur sängen mitt i natten för betydligt mindre än så, vad har man vänner till :heart? Personligen hade jag dessutom tyckt det var intressant även om det givetvis är hemskt när något håller på att gå snett.
Dock var jag väl inte jätteglad den gången bästa kompisen ringde kl 03.15 för att hon hade en spindel i sovrummet :meh: :D...

Nu kan jag hoppa in här igen, efter två parningar som inte blev av fick jag reda på att min hunds kullsyster hade parats med en trevlig hane, och hoppade på den kullen. Idag är tiken bekräftat dräktig men minst 7 bäbar i magen (dygn 31 idag) :bump:

Och bästa tajmingen, ev valp beräknas leveransklar samtidigt som jag går på sommarsemester enligt plan, och sedan har jag ett par veckor till att ta ut i år :)

Jag är helt klart lite nördig med vissa saker, men det är så himla roligt :p

Förra gången Polly parades, så vägde jag henne varje vecka och mätte midjemåttet och måttet runt buken vid sista revbenen för att se hur mycket hon ökade i omfång. En gång i veckan med start efter två veckor. Då började måtten öka efter 5 veckor och likaså vikten började gå uppåt då. Denna gång har magen börjat öka lite i omfång efter 4 veckor och det trots att hon inte gått upp än (gått ner ett hekto istället pga dålig matlust) - så nog händer det något därinne :love:

Det har även börjat dyka upp lite valpspekulanter från både nära och jättelångt bort, så vi får se hur det blir på den fronten - framförallt en låter oerhört intressant, så vi får se hur allting går. Först 5 långa veckor kvar innan det ens kan poppa ut några puppisar :)

Jag är helt klart lite nördig med vissa saker, men det är så himla roligt :p

Förra gången Polly parades, så vägde jag henne varje vecka och mätte midjemåttet och måttet runt buken vid sista revbenen för att se hur mycket hon ökade i omfång. En gång i veckan med start efter två veckor. Då började måtten öka efter 5 veckor och likaså vikten började gå uppåt då. Denna gång har magen börjat öka lite i omfång efter 4 veckor och det trots att hon inte gått upp än (gått ner ett hekto istället pga dålig matlust) - så nog händer det något därinne :love:

Det har även börjat dyka upp lite valpspekulanter från både nära och jättelångt bort, så vi får se hur det blir på den fronten - framförallt en låter oerhört intressant, så vi får se hur allting går. Först 5 långa veckor kvar innan det ens kan poppa ut några puppisar :)

Åhhj..va kul! Vist är det spännande!!!
Och tummen upp för valpköpare. Vi har denna gången en från Norge. Jättekul. 5 i kö så just nu ligger vi lågt med kullen. Vill vänta och se vad som kommer ut innan vi gör pr för den igen :)

Våran tik har börjat fylla tuttisarna nu :bump:

Efter att ha följt tik och uppfödare i ett år så känns det helt overkligt att det bara är 3 fjuttiga veckor kvar! Nästa vecka hälsar vi på bebisarna för första gången och kommer förhoppningsvis fram till vilken parvel som ska bli vår :love: Tiden går både otroligt fort och långsamt samtidigt :banghead:

image_zpsds1xurql.jpeg

Tiden går riktigt långsamt nu!
På tisdag är det veterinärbesiktning och på torsdag får jag hämta hem min lilla plutt.
Inhandlat koppel och halsband, jaktleksak, nytt kampläder och massa tuggisar! Nu ska jag bara fylla upp frysen med färskfoder och placera allt som jag är rädd om så högt upp som möjligt, sen är jag redo! :love:

@Voff: Hur många kullar var det Tökk fått innan och är någon av avkommorna i avel? :)
Hon har fått två kullar. 11+ 9 (de var 11 men en dödfödd och en dog första dygnet)
Ja vi har en tik i första kullen som är såld med bibehållen avelsrätt. Det var hon som gick tom sist. Hon ska paras igen på nästa löp. Samma kombo.
Vi hade tre tänkta avelstikar till. En i första kullen men hon gick till tjänst (narkotikasök). I andra kullen blev det bara två tikar. En såldes med bibehållen avelsrätt och en stannade här. Den med avelsrätt köptes tillbaka vid ett år. Tyvärr funkade inte flocken alls med mor och två jämnåriga döttrar så efter ett års jobbig hundhållning L-testades återköpet. Hon är idag också tjänstehund (narkotika). Tyvärr tyckte vi inte den kullen hadde tillfredsställande statistik så vi valde att sälja av även den andra tiken som egentligen var helt jäkla fantastisk på alla plan. Hon är nu också L-testad och är under utbildning. Är snart väktarhund och ägaren kommer nog plusa på specialsök.
Förhoppningen är nu att det finns en tik i magen till mig som sen kan gå vidare i avel. Vi kommer också att sätta ut ytterligare en på foder av dessa tikvalpar (så hoppas det finns minst två)

Idag bad Polly självmant om frukost, så jag hoppas dräktighetens "illamående" gått över nu. Det är lite jobbigt att behöva truga/fundera ut vad so passar för att det ska gå ner någonting alls i magen :) Är liksom inget som är vanligt med henne i vanliga fall :p

Nu matvägrar däremot den andra vuxna tiken, så hon verkar vara lite "fejkdräktig" - må hon inte bli lika bäng i skallen som sist när det fanns valpar här. Nåja, hon har överhull att ta av, så lite bantning skadar inte där :D

Igår var en jobbig dag för lille Valpus. Han kräktes fyra gånger :( För första gången sedan han kom hem till mig så var vi ifrån varandra i flera timmar. Jag skulle göra några ärenden och hade "mormor" som hundvakt.

Under den tiden måste Valpus ha fått i sig något olämpligt för när jag kom hem kräktes han. Han var pigg och glad och som vanligt i övrigt, ingen temp. Jag ringde veterinären som ordinerade överkokt ris och vit fisk som mat under ett par dagar och ny kontakt om han kräktes igen eller blev sämre. Inget mer har hänt som tur är, men fy så orolig jag har varit. Valpus själv har lekt och busat precis som vanligt :)

Igår var en jobbig dag för lille Valpus. Han kräktes fyra gånger :( För första gången sedan han kom hem till mig så var vi ifrån varandra i flera timmar. Jag skulle göra några ärenden och hade "mormor" som hundvakt.

Under den tiden måste Valpus ha fått i sig något olämpligt för när jag kom hem kräktes han. Han var pigg och glad och som vanligt i övrigt, ingen temp. Jag ringde veterinären som ordinerade överkokt ris och vit fisk som mat under ett par dagar och ny kontakt om han kräktes igen eller blev sämre. Inget mer har hänt som tur är, men fy så orolig jag har varit. Valpus själv har lekt och busat precis som vanligt :)
Usch. Skönt att han mår bra igen!

Idag blev min lilla rulta Bis-3a på sin första utställning, 4 mån och 2 dagar gammal. :love:
Slogs av två mkt äldre valpar (var bara en valpklass så 4-9 mån).
Uppförde sig som hon aldrig gjort annat än springa i en utställningsring :laugh:

Hon är så otroligt snygg redan så jag har höga förhoppningar, dessutom är hon så himla positiv och ivrig när vi tränar inför kommande lydnad och bruks så jag blir alldeles :love::love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar