Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag säger att mycket beror på ras - även om det givetvis även är individbaserat.

Ja, det verkar som att vissa raser har mer könsbunden aggressivitet än andra. Den äldre är en bayersk viltspårhund och valpen är en jämte, men jag vet inte hur det brukar vara men de raserna...

@Tonto Skönt att höra att det inte behöver vara helt hopplöst iaf :)

Senast ändrad:
Ja, det verkar som att vissa raser har mer könsbunden aggressivitet än andra. Den äldre är en bayersk viltspårhund och valpen är en jämte, men jag vet inte hur det brukar vara men de raserna...

@Tonto Skönt att höra att det inte behöver vara help hopplöst iaf :)
Ja dom raserna har jag ingen som helst erfarenhet av - men det kanske andra här har. Men oftast är det sällan problem :)

Men bilderna?!? Vart är bilderna?!
Jag HINNER inte ta bilder! Hade jag hunnit fota hade jag inte hunnit lägga upp dem här!
:D

Det finns en bild i Om jag skulle köpa hund nu-tråden. Men han är ännu sötare in action, I promise. Jag måste försöka filma honom, för han är så gullig när han rör sig, viftar på svansen, snubblar på sina stora tassar, biter efter dumma vindpustar som irriterande nog blåser i rumpan, när han har sina ljud för sig, när han jagar löv, när han.. tja, andas.

Absolut inte hopplöst! Vi har ju två unga hanar tillsammans. Dom kan ju muppa sig lite som tonåringar kan göra, men det är ju ingen aggression mellan dom.

Jämte brukar inte vara några problem. Jag har bara träffat på en "störd" jämte och det var en kastrerad hane som attakerade vår löptik. Ett mycket udda beteende som inte är normalt för nån hund.

Igår föddes "vår" valpkull. Vi var tvåa på en tikvalp, men tyvärr föddes det bra en tik och den ska uppfödaren själv behålla :cry:

Vi vill gärna ha en valp från just den kullen då vi gillar linjerna väldigt mycket, så vi funderar på om vi ska ta en hane istället. Dock är ju vår nuvarande hund en hane, kommer vi göra oss en otjänst att skaffa två hanar? Det kommer vara strax över 2 år mellan dem. Har ni några tankar?

Har tittat på några andra kullar också, men vi fick inte lika bra förtroende för uppfödarna/föräldrardjuren där :(

För oss var det helt självklart att välja hane, då vi redan har en. Två hanar alla gånger jämfört med en av varje kön vid löp.

Nu har vi raser där könsbunden aggressivitet inte är utbredd och nuvarande hane har inga problem med andra hanar.

Uppvuxen på småskalig kennel där det varit blandat tikar och hanar flera hundar av vardera kön och var det några som rök ihop var det 9 gånger av 10 tikarna

Jag har inte träffat så många bayrare, men de jag har träffat har varit ganska mjäkiga och oaggressiva. Jämte har jag svårt att tro att de har aggressiva beteenden, speciellt om det är en väl utvald kull av er:)

@Elegant machinery: En god vän till min mamma hade en bayrare och taxtikar. Bayraren tjuvbetäckte en av taxtikarna och hon behöll en av hanhundarna i den kullen och det var aldrig problem dem emellan. Jag har inget minne av att han skulle varit aggressiv mot andra hundar oavsett kön. Det enda han inte gillade var barn men det var pga en händelse när han var valp.

Hur vet jag att valpen sover tillräckligt under dagen? På natten gör han det, men dagtid får jag "natta" honom då och då för han går sällan och lägger sig på egen hand. Hur mycket sov era valpar i början?

Igår föddes "vår" valpkull. Vi var tvåa på en tikvalp, men tyvärr föddes det bra en tik och den ska uppfödaren själv behålla :cry:

Vi vill gärna ha en valp från just den kullen då vi gillar linjerna väldigt mycket, så vi funderar på om vi ska ta en hane istället. Dock är ju vår nuvarande hund en hane, kommer vi göra oss en otjänst att skaffa två hanar? Det kommer vara strax över 2 år mellan dem. Har ni några tankar?

Har tittat på några andra kullar också, men vi fick inte lika bra förtroende för uppfödarna/föräldrardjuren där :(

Om ni verkligen vill ha en valp från just den kullen hade jag definitivt tagit en hane istället. Att ha både tik och hane är ju ett helvete vid löp. Ingen tvekan om att nästa valp också blir en hane nu när vi redan har en.

Glider in här lite på ett bananskal men att ha två hundar av samma kön har iaf jag upplevt som lättare än just hane/tik pga löp.
De flesta jakthundar upplever jag inte ha könsbunden aggressivitet förövrigt. De avlas inte på helt enkelt

12531059_1057627464333708_359164012_n.jpg

Har busat med @igbest ´s tjejer idag! :love:

12965803_453735711490938_614821254_n.jpg

Och sovit! :D

Fick bilder på valparna. :love:

Nu längtar vi massor tills vi får åka och hälsa på! Träffade en brun supersöt labradortik i veckan och då blev jag än mer ivrig för att få hem vår labbe.

Ska bli spännande och se vad det blir för färg. När jag tänker på valpis är den svart och sambon ser framför sig en gul (men det är egentligen inte viktigt för nån av oss.) Hälften av vardera färg blev det bland hanarna så vi får se vilken färg det blir i slutändan.

Jag var och hälsade på min blivande valp igår! :love: Vet inte ännu just vilken valp det blir, men gosade med tikarna eftersom att det blir någon av dom. Var två som jag fastnade lite extra för, den ena för att hon verkade helvild och hade dragkamp med min hästsvans, och den andra för att hon somnade i mitt knä. :heart Men de var så underbara så jag hade kunnat ta med vem av dom som helst hem!

Förhoppningsvis så har de två som ska välja tikvalp före mig valt snart, så att jag kan åka dit igen och veta vem det blir. Sen är det snart dags för hämtning.... Mindre än tre veckor kvar :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar