Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan få träna på min pinne,hon är nästan självställande.

Mer än gärna! Men jag måste nog följa med som sällskap några gånger till innan jag vågar mig på det hela :D

Har bara närvarat vid två utställningar än så länge så jag har inte så stor erfarenhet av sådana evenemang ännu.

Vad vill en uppfödare veta vid första kontakten? Förstår att det är lite individuellt, men vad bör man inte glömma att berätta/fråga i första mailet?
Vad man inte ska skriva är ungefär: "Hej, jag vill ha en schäfervalp för jag tycker att de är fräcka. När kan jag hämta den och vad kostar dom? Kan man få på avbetalning?" :banghead:
(Jo, det finns folk som skriver så.)
Jag brukar, som även andra skrivit, berätta lite kort om mig själv, hur jag löst ensamhetsbiten, något om tidigare erfarenheter - fast det tror jag märks rätt väl i hur man uttrycker sig - , vad jag vill ha hunden till.
Brukar även nämna vilka egenskaper jag tycker är viktiga för just mig.
Mitt problem är väl snarare att jag skriver spaltmeter...
Tänk också på, i synnerhet om det är din första hund(?), att inte försöka låta som att du kan mer än du gör. Det märks ändå om man är lite vilse i pannkakan... :)
Bättre att vara ärlig, eventuellt säga att man inte har så mycket erfarenhet men vill lära sig :up: .

Vad man inte ska skriva är ungefär: "Hej, jag vill ha en schäfervalp för jag tycker att de är fräcka. När kan jag hämta den och vad kostar dom? Kan man få på avbetalning?" :banghead:
(Jo, det finns folk som skriver så.)
Jag brukar, som även andra skrivit, berätta lite kort om mig själv, hur jag löst ensamhetsbiten, något om tidigare erfarenheter - fast det tror jag märks rätt väl i hur man uttrycker sig - , vad jag vill ha hunden till.
Brukar även nämna vilka egenskaper jag tycker är viktiga för just mig.
Mitt problem är väl snarare att jag skriver spaltmeter...
Tänk också på, i synnerhet om det är din första hund(?), att inte försöka låta som att du kan mer än du gör. Det märks ändå om man är lite vilse i pannkakan... :)
Bättre att vara ärlig, eventuellt säga att man inte har så mycket erfarenhet men vill lära sig :up: .

Haha undrar hur de tänker som skriver på det sättet....

Jag sitter ju i den här situationen nu, och har kontaktat ett gäng uppfödare. Jag brukar börja i första meddelandet med att bara säga hej och fråga om de har en planerad kull på gång, och att jag är intresserad och vill prata mer om rasen med dem. Jag är alltså nybörjare inom de raser jag har kontaktat uppfödare för, och det säger jag också direkt.

Sen så svarar de ofta med info om de planerar kull, samt att de vill veta mer om mig och min situation. Då brukar jag berätta rätt ingående om hur jag har kollat på olika raser de senaste året, vilka egenskaper jag letar efter i en ras/hund och varför jag har intresserat mig för deras ras. Jag beskriver min situation hemma; vilka aktiviteter jag vill använda hunden till osv. Jag beskriver min arbetssituation och hur jag löser det med hunden så den inte blir ensam. Berättar om vad jag ser som det viktigaste hos en hund för mig (mental stabilitet och hälsa i första hand).

Jag ställer också en rad frågor om hur uppfödaren tänker i sin uppfödning, ber dem berätta (om de inte redan skrivit mycket online) om de tilltänkta föräldrarna etc. Ställer frågor om deras krav på mig som valpköpare också, så att jag sedan kan besvara det.

Berättar förstås om vilken bakgrund jag har med hundar också, vilka raser jag har erfarenhet av. Samt skriver att jag vill lära mig det jag inte kan genom att gå kurser och läsa på etc, samt få all kunskap jag kan från uppfödaren då.

Huruvida mitt sätt är dumt eller inte, vet jag inte. Men det känns bäst för mig iaf att bara vara ärlig på så vis, så får de tycka som de tycker :) Det är säkert annorlunda beroende på vilken ras man kikar på med, hur krävande de är etc.

Väldigt kort tid har gått, men Polly är gosigare och mer "mammig" än vanligt, hanhundar är intresserade av hennes bak trots att hon slutade löpa för en vecka sedan och "hönan" är fortfarande mjuk. Kan jag hoppas på att påskharen lämnade några fyllda ägg när han var på besök :D

Väldigt kort tid har gått, men Polly är gosigare och mer "mammig" än vanligt, hanhundar är intresserade av hennes bak trots att hon slutade löpa för en vecka sedan och "hönan" är fortfarande mjuk. Kan jag hoppas på att påskharen lämnade några fyllda ägg när han var på besök :D
Har en övergosig tjej här hemma också. I dag har hon tom tiggt kel av okända människor som satte sig intill oss när vi kikade på träningen. Hon som annars är ganska ointresserad av folk utanför familjen. Hoppas det är ett tecken åt rätt håll för oss båda :up:

Igår föddes "vår" valpkull. Vi var tvåa på en tikvalp, men tyvärr föddes det bra en tik och den ska uppfödaren själv behålla :cry:

Vi vill gärna ha en valp från just den kullen då vi gillar linjerna väldigt mycket, så vi funderar på om vi ska ta en hane istället. Dock är ju vår nuvarande hund en hane, kommer vi göra oss en otjänst att skaffa två hanar? Det kommer vara strax över 2 år mellan dem. Har ni några tankar?

Har tittat på några andra kullar också, men vi fick inte lika bra förtroende för uppfödarna/föräldrardjuren där :(

Igår föddes "vår" valpkull. Vi var tvåa på en tikvalp, men tyvärr föddes det bra en tik och den ska uppfödaren själv behålla :cry:

Vi vill gärna ha en valp från just den kullen då vi gillar linjerna väldigt mycket, så vi funderar på om vi ska ta en hane istället. Dock är ju vår nuvarande hund en hane, kommer vi göra oss en otjänst att skaffa två hanar? Det kommer vara strax över 2 år mellan dem. Har ni några tankar?

Har tittat på några andra kullar också, men vi fick inte lika bra förtroende för uppfödarna/föräldrardjuren där :(

Vi har haft upp till 5 hanar tillsammans när jag var yngre och hade hund med familjen. Det var aldrig några problem!

Jag säger att mycket beror på ras - även om det givetvis även är individbaserat.

Jesus Amalia, jag minns inte att det var så här tidskrävande att ha valp. Jag har inte duschat på två dagar. Idag åt jag min första och enda måltid strax efter kl 20. Huset ser ut som ett bombnedslag. Nu har han somnat och jag är för trött att jag göra annat än att sitta i soffan.

Vilken tur att jag älskar varje sekund :love: Han är världens finaste!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2