Status
Stängd för vidare inlägg.
Tiken ska ultraljudas om ca två veckor så vi fortsätter hålla tummarna. Hon visar dock tecken på dräktighet så det borde vara lungt. Ca en månad kvar tills valparna föds!

Vi ska sätta staket nu runt uteplatsen, skulle vi göra i vilket fall men det behövs extra mycket när valpis kommer.

Tiken ska ultraljudas om ca två veckor så vi fortsätter hålla tummarna. Hon visar dock tecken på dräktighet så det borde vara lungt. Ca en månad kvar tills valparna föds!

Vi ska sätta staket nu runt uteplatsen, skulle vi göra i vilket fall men det behövs extra mycket när valpis kommer.
Jag håller tummarna. Vi kommer också behöva bygga mer staket. Inväntar lite bättre väder först, och att med 100% vet att vi kommer få en valp då tiken inte valpat ännu och vi inte "godkända" av uppfödaren ännu.

Vi har bestämt oss för en jämthund. Två duktiga och trevliga föräldrar och trevlig uppfödare. Nu är det två veckor kvar till valpning! :banana:

Vi håller tummarna för att det blir minst två tikar, så vi kan ta en av dem.
Älskar rasen. Väldigt komplett hund för den som vill jaga och samtidigt ha en trevlig hund i familjen efter jakten. Håller tummarna :)

11215076_10205770954500839_4025914185055374117_n.jpg

Vaccinationen igår gick bra. Nu har hon även fått pass också. Efter vaccinationen hängde vi på stan en liten stund för att miljö-/socialträna. Hon är lite bortskämd, vill gärna sitta i knä haha.. Men hon var orädd för det mesta, bara bussarna som var lite läskiga. Även om hon inte var rädd så var hon inte heller så "på", utan ganska ointresserad av människor och andra hundar. Det är skönt tycker jag. Hon fann sig i att folk ville hälsa och klappa men hon själv stod mest o tittade åt ett annat håll.

Vaccinationen igår gick bra. Nu har hon även fått pass också. Efter vaccinationen hängde vi på stan en liten stund för att miljö-/socialträna. Hon är lite bortskämd, vill gärna sitta i knä haha.. Men hon var orädd för det mesta, bara bussarna som var lite läskiga. Även om hon inte var rädd så var hon inte heller så "på", utan ganska ointresserad av människor och andra hundar. Det är skönt tycker jag. Hon fann sig i att folk ville hälsa och klappa men hon själv stod mest o tittade åt ett annat håll.

Fråga från en som tidigare var intresserad av dalmatiner... Kommer det att fungera att ställa ut din valpis med tanke på de svarta öronen? Hon är (såklart) supersöt men jag har fått för mig att det är väldigt noga med att de inte får ha blaffor, och du verkar ju vara intresserad av att ställa ut :D

Fråga från en som tidigare var intresserad av dalmatiner... Kommer det att fungera att ställa ut din valpis med tanke på de svarta öronen? Hon är (såklart) supersöt men jag har fått för mig att det är väldigt noga med att de inte får ha blaffor, och du verkar ju vara intresserad av att ställa ut :D

Fast svarta öron betyder inte automatiskt blaffa. :)

Men oj så söt hon är. :love:

Det stämmer att blaffa är ett diskvalificerande fel, dock har ingen av mina hundar blaffa :)

Blaffa betyder att hunden är född med en pigmenterad fläck. Dalmatiner föds ju egentligen vita och prickarna kommer vid ca 10 dagars ålder. Blaffor sitter oftast runt ögonen eller öronen, kan dock sitta vart som helst. Blaffor är alltid helt kolsvarta, har inget vitt i sig. Båda mina hundar har ganska mörka öron, men båda har vitt i sig och dom är födda med helt vita öron. Ett tips om man inte ser skillnad på blaffa eller bara mörka öron är att titta på insidan av örat, en blaffa är helt svart på insidan också medan en som bara har mörka öron har mycket vita hår i öronen.

Det stämmer att blaffa är ett diskvalificerande fel, dock har ingen av mina hundar blaffa :)

Blaffa betyder att hunden är född med en pigmenterad fläck. Dalmatiner föds ju egentligen vita och prickarna kommer vid ca 10 dagars ålder. Blaffor sitter oftast runt ögonen eller öronen, kan dock sitta vart som helst. Blaffor är alltid helt kolsvarta, har inget vitt i sig. Båda mina hundar har ganska mörka öron, men båda har vitt i sig och dom är födda med helt vita öron. Ett tips om man inte ser skillnad på blaffa eller bara mörka öron är att titta på insidan av örat, en blaffa är helt svart på insidan också medan en som bara har mörka öron har mycket vita hår i öronen.
Här är ett bra exempel på en öronblaffa. ;)

9_by_tontorollostorm-d9vs8i8.jpg

Aha - tack för ditt svar, då förstår jag lite bättre :)
Är planen att hon ska få valpar när hon är större?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2