Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt är ju så himla individuellt. Finns nog de som har åsikter på att vår tik är 8 också. Hon fyllde nu i slutet av Januari. Personligen tycker jag man ska gå på individen. Är de i fin kondition, fullt friska och verkligen mår bra tycker jag inte att det är något att hänga upp sig på (vilket vi har intyg på) Det finns hundar som vilat längre eller är yngre med som ändå är mindre lämpade. Sen känner man ju sin hund bäst. Vår tik har haft lätta parningar, lätta dräktigheter, enkla förlossningar och varit en exemplarisk mor. Dessutom lämnat bra. Hade vi vetat att hon haft det svårt på något vis hade vi inte parat. Sen kan man ju ha otur och nu går allt snett. Garantier finns ju aldrig.
Jag bara väntar på att det ska komma en spydig kommentar om tikens ålder från någon.
Precis mina tankar - man ska gå på individen :) Vad gäller ålder så är det bara en siffra och otroligt individuellt även det :)
Min tik lämnade ju 3 jämna grabbar, om är lite olika (som är vanligt i min ras) - men väldigt ojämnt vad gäller tikarna. 2 små späda tikar och en rejält stor och grov. Genetiken spelade ett spratt där om det som finns bakom i släkten. Men så är det med heeler - det finns stor variation och det kan märkas ordentligt även i en och samma kull. Men grabbarna blev "bättre" än tikvalparna, så jag hoppas på något mer att behålla/eller sätta ut på foder än den rejäla tös jag har kvar hemma nu :p Andra linjer denna gång vad gäller fadernet, så kan tro på en mer jämn kull :)

Lutar åt att det blir valp i sommar, ta hem runt juli nångång (passande till semester antar jag...). Ras ej ännu bestämt 100% ;)

Ni som gått igenom detta förut, har en generell fråga. Bör man hålla sig på en plats med sin valp, eller kan man röra sig mellan olika ställen även i det tidiga stadiet? Jag menar självklart inte då att valpen inte ska vara med ut till olika ställen etc man far till, och olika miljöer, utan dvs att spendera nätterna på olika ställen. Röra sig mellan hem, sommarstuga, tälta i skogen tex, etc? Är det på något sätt sämre än att vara i ens hem och endast ut för div utflykter och skogsturer under dagarna?

Lutar åt att det blir valp i sommar, ta hem runt juli nångång (passande till semester antar jag...). Ras ej ännu bestämt 100% ;)

Ni som gått igenom detta förut, har en generell fråga. Bör man hålla sig på en plats med sin valp, eller kan man röra sig mellan olika ställen även i det tidiga stadiet? Jag menar självklart inte då att valpen inte ska vara med ut till olika ställen etc man far till, och olika miljöer, utan dvs att spendera nätterna på olika ställen. Röra sig mellan hem, sommarstuga, tälta i skogen tex, etc? Är det på något sätt sämre än att vara i ens hem och endast ut för div utflykter och skogsturer under dagarna?
Ta du med dig hunden så till vida att du inte flänger runt allt för mycket. Det är ju lugna miljöer du räknar upp. Våra hundar är med på det som behövs. De måste ju lära sig någon gång ändå :)

Jag hoppas det blir en valp till mig i sommar - jag har en vuxen och en 11 månaders unghund hemma redan ;)
Jag har 11 månader mellan min 4 och 5 åring - det var en spännande tid bara det när dom var yngre ;) Nu är valpen i värsta spökäldern och är rätt brötig, skällig osv - så en valp i detta huset just nu kommer bli en galning :D

Jag hoppas ju på en valpkull hemma i sommar,men jag ska inte behålla någon hemma....jag ska inte behålla någon hemma......jag ska INTE behålla någon hemma :o:p

Jag har 11 månader mellan min 4 och 5 åring - det var en spännande tid bara det när dom var yngre ;) Nu är valpen i värsta spökäldern och är rätt brötig, skällig osv - så en valp i detta huset just nu kommer bli en galning :D

Jag hoppas ju på en valpkull hemma i sommar,men jag ska inte behålla någon hemma....jag ska inte behålla någon hemma......jag ska INTE behålla någon hemma :o:p
Min unghund har varit så löjligt enkel hittills och vi bor i ett stort hus med stooor tomt så jag tror det ska flyta på rätt lugnt ;) Hoppas det iaf :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar