Precis mina tankar - man ska gå på individen Vad gäller ålder så är det bara en siffra och otroligt individuellt även detAllt är ju så himla individuellt. Finns nog de som har åsikter på att vår tik är 8 också. Hon fyllde nu i slutet av Januari. Personligen tycker jag man ska gå på individen. Är de i fin kondition, fullt friska och verkligen mår bra tycker jag inte att det är något att hänga upp sig på (vilket vi har intyg på) Det finns hundar som vilat längre eller är yngre med som ändå är mindre lämpade. Sen känner man ju sin hund bäst. Vår tik har haft lätta parningar, lätta dräktigheter, enkla förlossningar och varit en exemplarisk mor. Dessutom lämnat bra. Hade vi vetat att hon haft det svårt på något vis hade vi inte parat. Sen kan man ju ha otur och nu går allt snett. Garantier finns ju aldrig.
Jag bara väntar på att det ska komma en spydig kommentar om tikens ålder från någon.
Min tik lämnade ju 3 jämna grabbar, om är lite olika (som är vanligt i min ras) - men väldigt ojämnt vad gäller tikarna. 2 små späda tikar och en rejält stor och grov. Genetiken spelade ett spratt där om det som finns bakom i släkten. Men så är det med heeler - det finns stor variation och det kan märkas ordentligt även i en och samma kull. Men grabbarna blev "bättre" än tikvalparna, så jag hoppas på något mer att behålla/eller sätta ut på foder än den rejäla tös jag har kvar hemma nu Andra linjer denna gång vad gäller fadernet, så kan tro på en mer jämn kull