Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också en kompis med vorsteh som tävlar elit sök och elit spår, hunden är sökchampion. Han jagas med en del, men inte alls så mycket som han köts i brukset. Mycket trevlig och lätt med andra hundar! Jag vill med ha en vorsteh nån gång i tiden, tycker de är så snygga! Vi har dock för dåligt med fågel i Småland.
Vet du kennel?

Vorsteh? Jag tränar ihop med en som är kanontrevlig. Har tydligen gått skitbra när hon tränat jakt, vilket hon inte gör allt för ofta. Tävlar spår, sök och lydnad, elit alla grenarna. Går att ställa ut också. Enkel och lydig i vardagen, förutom att hon äter ALLT. Snäll och trevlig mot andra hundar. Enligt ägaren är den här hunden mycket rastypisk.
Vet du kennel? Kikar på vorsteh som ett eventuellt rasval till nästa hund. :)

Tittar in i tråden, för även om jag själv int ska ha en ny valp så ska Winzi få valpar. Hon förväntas löpa i april och ska då paras.
Sedan får vi se om Dahlia hinner löpa en andra gång innan året tar slut, för då ska även hon paras igen. Hon hade en kull förra året mars-maj.

Tittar in i tråden, för även om jag själv int ska ha en ny valp så ska Winzi få valpar. Hon förväntas löpa i april och ska då paras.
Sedan får vi se om Dahlia hinner löpa en andra gång innan året tar slut, för då ska även hon paras igen. Hon hade en kull förra året mars-maj.
Kul! Då kanske vi har massa valpisar ungefär samtidigt :love:

Vet du kennel? Kikar på vorsteh som ett eventuellt rasval till nästa hund. :)
Rent krasst kan du nog köpa från nästan vilket ställe som helst, de avlas på prestation och har inga stora spöken i rasen. Eller ja, ska man inte jaga med den är det väl kanske bra att undersöka extra noga, men det tror jag du ska:)

Babyboom på Buke :heart
Om tiken funkar som hon gjort vid sina tidigare två parningar så blir det parning Tis-fre nästa vecka :)
Hon har innan parat på dygn 12 resp 14 och tagit sig med en parning. Hoppas, hoppas, hoppas!
Håller tummen :)
Jag har bestämt mig för att para om tiken som fick valpar i somras. Hon hade en otroligt aktiv dräktighet, en galet snabb och enkel förlossning och har rätt lång tid mellan löpen. Det är 9 månader sen hon började löpa senast och hon är i toppkondition. Då blir det förhoppningsvis sommarvalpar istället för vintervalpar :) Finns delade meningar om att para på kommande löp efter valpning, men jag tycker hon återhämtade sig så himla fort att jag känner att det är helt okej. Sen får det bli en rejäl vila och utvärdering efter den kullen :)

Rent krasst kan du nog köpa från nästan vilket ställe som helst, de avlas på prestation och har inga stora spöken i rasen. Eller ja, ska man inte jaga med den är det väl kanske bra att undersöka extra noga, men det tror jag du ska:)
Den ska köras som fågelhund OCH i brukset. Därför vill jag sondera noga. :)

Håller tummen :)
Jag har bestämt mig för att para om tiken som fick valpar i somras. Hon hade en otroligt aktiv dräktighet, en galet snabb och enkel förlossning och har rätt lång tid mellan löpen. Det är 9 månader sen hon började löpa senast och hon är i toppkondition. Då blir det förhoppningsvis sommarvalpar istället för vintervalpar :) Finns delade meningar om att para på kommande löp efter valpning, men jag tycker hon återhämtade sig så himla fort att jag känner att det är helt okej. Sen får det bli en rejäl vila och utvärdering efter den kullen :)
Allt är ju så himla individuellt. Finns nog de som har åsikter på att vår tik är 8 också. Hon fyllde nu i slutet av Januari. Personligen tycker jag man ska gå på individen. Är de i fin kondition, fullt friska och verkligen mår bra tycker jag inte att det är något att hänga upp sig på (vilket vi har intyg på) Det finns hundar som vilat längre eller är yngre med som ändå är mindre lämpade. Sen känner man ju sin hund bäst. Vår tik har haft lätta parningar, lätta dräktigheter, enkla förlossningar och varit en exemplarisk mor. Dessutom lämnat bra. Hade vi vetat att hon haft det svårt på något vis hade vi inte parat. Sen kan man ju ha otur och nu går allt snett. Garantier finns ju aldrig.
Jag bara väntar på att det ska komma en spydig kommentar om tikens ålder från någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024