Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä inte än,för uppfödaren var osmart nog att nämna en kull som ska födas om 3 veckor som har suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper stam och där det är fullskitet med meriter + linjeavel på en Royal bell hane jag kan döda för och mammans pappa är IDC segrare flera år i rad .:d:d:d:love:
Ni utstältnings människor ;)

Och här sitter jag och smakar på de där J***a namnen på C igen. Eftersom tiken idag var tom går bokstaven över till nästa kull. Jag som hade mitt D-namn klart :cry:
Nu står det mellan Caena, Cava (som sambon tycker är skitfult och då känns det inte så kul) Criga och Calibra (som jag tycker är för lång att säga men är snyggt).
Är väldigt svag för Cuba också men det finns en kennel i rasen samt en tik i samma ras som bor i närområdet. Risk för förväxlingar.
Criga eller Calibra är assnyggt! Kanske kan förkorta till Calli till vardags?

Ni utstältnings människor ;)

IDC Sieger 2011

INTCH
INTCHU
German VDH Champion
Champion of Germany (DV)
Champion of Sweden
Danish Gold Dog Winner 2012
Danish Winner 2012
Danish Race Winner 2012
IDC Sieger black male 2011
Couple IDC Winner 2011 No2
IDC Intermedia Winner 2010
Couple IDC Winner 2010
IDC Puppy Sieger 2009
Danish Gold Dog Winner 2011
Junior Champion of Serbia
Champion of Serbia
Champion of Luxembourg
Champion of Denmark
Candidate for champion of
Netherland and Switzerland
Best Danish bred Dobermann 2010,2011
Landesieger Nord 2011
Landessieger Thuringen 2011
Landessieger Niedersachsen 2011
WORK
BH
IPO 1
ZTP V1A

Ja lite då :o Inget fel på att vara både snygg o smart :idea:

IDC Sieger 2011
INTCH
INTCHU
German VDH Champion
Champion of Germany (DV)
Champion of Sweden
Danish Gold Dog Winner 2012
Danish Winner 2012
Danish Race Winner 2012
IDC Sieger black male 2011
Couple IDC Winner 2011 No2
IDC Intermedia Winner 2010
Couple IDC Winner 2010
IDC Puppy Sieger 2009
Danish Gold Dog Winner 2011
Junior Champion of Serbia
Champion of Serbia
Champion of Luxembourg
Champion of Denmark
Candidate for champion of
Netherland and Switzerland
Best Danish bred Dobermann 2010,2011
Landesieger Nord 2011
Landessieger Thuringen 2011
Landessieger Niedersachsen 2011
WORK
BH
IPO 1
ZTP V1A

Ja lite då :o Inget fel på att vara både snygg o smart :idea:
Verkar mest vara snygg ;)
Nej men vad kul med fler dobbisar på buke!!
Nu är det bara @TheaH och @Corminta kvar

Vill helst kunna använda namnet. Vi har lite det som "tema" att vi döper alla valpar till lite kortare, användbara namn för att folka ska använda dom. Hittills har bara 2 av 20 valpar fått andra tilltalsnamn :)
Jag håller med dig,Jag tvingade tom Gissas uppfödare till att få döpa henne,nu skulle kullen vara på A,så hon heter Any Guess

Vill helst kunna använda namnet. Vi har lite det som "tema" att vi döper alla valpar till lite kortare, användbara namn för att folka ska använda dom. Hittills har bara 2 av 20 valpar fått andra tilltalsnamn :)
Jag tycker det är så himla fint när hundarna kan behålla sina namn mer eller mindre :)

Eftersom jag fick döpa Svansson (bara det började på rätt bokstav) så kändes det dumt att inte välja ett stamtavlenamn som jag också kan använda till vardags. (Och så är det mycket enklare att hålla reda på vilken hund som är vilken - ibland är det assvårt att ha koll på syskonen bara för att de ha andra namn än de som står i stamtavlan :meh:)

Och angående din kommande tik, du tycker inte att Chilla är ett bra namn? Jag hade älskat att få stå och säga "men CHILLA" bland folk när vovve inte beter sig :D:angel:

Jag tycker det är så himla fint när hundarna kan behålla sina namn mer eller mindre :)

Eftersom jag fick döpa Svansson (bara det började på rätt bokstav) så kändes det dumt att inte välja ett stamtavlenamn som jag också kan använda till vardags. (Och så är det mycket enklare att hålla reda på vilken hund som är vilken - ibland är det assvårt att ha koll på syskonen bara för att de ha andra namn än de som står i stamtavlan :meh:)

Och angående din kommande tik, du tycker inte att Chilla är ett bra namn? Jag hade älskat att få stå och säga "men CHILLA" bland folk när vovve inte beter sig :D:angel:
Chilla, Chila och Chili har funnits med på listan men strukits allt eftersom då de har varit ganska vanliga :)

Äh, det är värt att vara vanlig när en kan vara rolig ;) :p (det är nog tur att jag inte har kennel och ska döpa några valpar, det hade kunnat bli tämligen traumatiska upplevelser för valpar och ägare :D)
Min labbe hade ett traumatiskt namn:
Mini HaHa. Hon döptes om till Raja.
En av våra tikar hette Bitch.
Kul och rappt namn tyckte vi. Enheten som köpte in henne till tjänst höll inte riktigt med :o

Tikens ägare tror att hon är dräktig! Ägaren har den känslan pga små förändringar hos tiken så vi håller alla tummar för att så är fallet! :)

Just nu står namnen Jussi, Dino och Alfons högst på listan :)

Har för mig jag har sett denna videon innan, men kommer inte ihåg om jag sett den här. Men detta är ju lätt mitt nya mål med hunden/hundarna i familjen :D

@Migo är det så du lastar dina??;)
Fridolf tittar högfärdigt på dig och undrar om du tror att han är funktinshindrad? Vem sjutton behöver hjälp för att hoppa 1,5 meter upp? ;)

Jag öppnar skåpdörren och säger "hopp in". Med så lite kroppskontakt det bara går. De ser nämligen ofta ut som träskmonster när vi kommer från jobbet.

Men jag håller med om att det ser trevligt ut på filmen! :)

Åh vi har kommit in i en period av velande nu.

Vi står i kö på en Gończy polski-valp från Polen, men eftersom det kommer ta fyra månader från dess att den föds till att den levereras börjar det bli bråttom nu för att vi ska kunna få den lagom till semestern. Sambon jobbar statligt och hans val av semestertid är inte så flexibelt som mitt.

Samtidigt börjar vi också fundera på om rasvalet är rätt för oss? Vi vill gärna jaga gris och ha en drivande hund, men samtidigt är sambon med i NVR och för att bli ett mer komplett eftersöksekipage skulle vi egentligen ha större behov av en ställande hund som kan få stopp på viltet. Kanske vore det bättre att skaffa en jämte eller liknande då? Samtidigt så är de flesta eftersök i området på rådjur som ändå inte går att ställa…

Min rädsla är dock att om vi skaffar en jämte som har stort sök så kommer den alltid gå ur marken när vi jagar vanligt med den och att vi alltid kommer få åka och hämta den i grannkommunen. Jag har heller ingen erfarenhet av spetsar och ser ett mardrömsscenario med en hund som skäller konstant och äter upp möblerna om den inte får jaga varje helg, men jag vet inte om det är så illa?

Vår bayrare har också väldigt stort viltintresse men jag inbillar mig att han ändå inte är lika intensiv som en jämte?

Fördelen med gończy polski

+ Rasmässigt ganska lik vår nuvarande hund, borde personlighets- och storleksmässigt
+ Jagar troligen med mindre sök än en jämte
+ Inte lika självständig som en jämte
+ Valpen är lite äldre när vi får den

- Ingen ställande hund
- Lättskött päls
- Få valpar föds i Sverige, så vi kommer behöva importera
- Tveksamt om en intressant kull hinner födas

Fördelen med en jämte

+ Finns många intressanta valpar med bra linjer
+ Ställande egenskaper som är bra till eftersöket

- Kanske blir för mycket jaktmaskin för oss?
- Mer självständig och mindre förarvek än GP? Kanske blir mer svårformad?
- Valpen är yngre när vi får den, så vi kommer behöva trixa och fixa tills den är stor nog att vara ensam några timmar

Så svårt!! :crazy:
Får man fråga varför lättskött päls ligger på minuslistan? :p

Fridolf tittar högfärdigt på dig och undrar om du tror att han är funktinshindrad? Vem sjutton behöver hjälp för att hoppa 1,5 meter upp? ;)

Jag öppnar skåpdörren och säger "hopp in". Med så lite kroppskontakt det bara går. De ser nämligen ofta ut som träskmonster när vi kommer från jobbet.

Men jag håller med om att det ser trevligt ut på filmen! :)
Hahaha jag kan riktigt se facet. Måste vara samma som min hunds när ja ber honom gå in i duschen så jag kan tvätta av fyra timmar lerinpackad päls. :rofl:

Nu ska vi även börja leta efter en smålandsstövare då Moa fick avlivas idag.

Lite lättare att hitta smålandsstövare än hedehund i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar