Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inflikaren skrev:Det kan man inte ändå tydligen!
Jag köpte min gamla boxer med en otrolig stamtavla av en meriterad uppfödare, det visade sig att hon hade diverse allargier samt "boxerknän"!
Mina vänner köpte en Cane corso (stavning?) också av en erkänd uppfödare! Han gick u.a genom vet.bes och vid deras 12 veckorsvacc. hittade den vet. ett konstigt ljud på hjärtat! Det visade sig att han inte hade ett färdigutvecklat hjärta! Nu är han 10 mån och ska utvärderas ifall han kommer kunna leva med detta felet i resten av sitt liv!
Det jag menar är att man kan aldrig få garantier på ett djur oavsett var man köper det! Det är ingen metallbit man beställt ur en katalog!
För övrigt för att svara i tråden kan jag säga att jag gillar djur oavsett ras! Och oftast blir hunden som den blir fostrad, man kan förstöra en fin avlad rottis likaså kan man göra en stjärna av en gatokorsning!
scarlettlady skrev:Fram till 1975 räknades inte detta som en ras, så den är relativt ung. Det är det jag menar med att den är blandras.
Bordercollie är blandras, och den har ett syfte, att valla. Där tittar man ju främst på vallningen när den ska registreras.
nemi_baby skrev:jag var noga med mitt hundköp. säljarna var seriösa. nemi är märkt, försäkrad och vaccinerad... väligt angelägna om vad för slags människor det är som tar kontakt. hon är inte mindre värd bara för att det finns vissa snobbar där ute som tycker det
Det var ju en mogen kommentar... :smirk: (Jag svarar eftersom jag skrev i princip samma sak som Javan.)nemi_baby skrev:ta dej i röven,,, ursäkta men det du säjer är ju att de som har det lite lägre ställt förtjänar inte att ha nån hund. sånt jävla bullshit
nemi_baby skrev:ta dej i röven,,, ursäkta men det du säjer är ju att de som har det lite lägre ställt förtjänar inte att ha nån hund. sånt jävla bullshit
Jozze skrev:Det var ju en mogen kommentar... :smirk: (Jag svarar eftersom jag skrev i princip samma sak som Javan.)
Förtjänar att ha en hund? Är ägande av hund en mänsklig rättighet på något sätt? Har man inte råd så har man inte råd, och bästa sättet att bli "rik" är att dra ner på utgifterna. En hund betyder stora utgifter, inte bara i inköp (som är en bagatell i sammanhanget även om det kan se billigt eller väl saftigt ut vid första anblicken) utan det är som sagt de löpande kostnaderna man måste titta på.
Så, nej, de som har det "lägre ställt" behöver inte "förtjäna" att ha någon hund. Hunden däremot förtjänar att ha ett hem där man har råd att betala för allt den kan råka ut för. Betyder några tusenlappar mer i inköp att man inte har råd att skaffa sig en hund, då tycker jag inte att man ska skaffa sig någon heller.
scarlettlady skrev:Fram till 1975 räknades inte detta som en ras, så den är relativt ung. Det är det jag menar med att den är blandras.
ISDS skrev:In 1873 the first recorded sheep dog trials were held in Bala, North Wales, but it was not until 33 years later that the International Sheep Dog Society (ISDS) was formed, following a meeting of English and Scottish sheepmen in 1906. Shortly afterwards the first International Trials were held in Gullane, Scotland and, except during the war years, have continued to be an annual event.
genomtänkt är att man inte blandar raser och hundar hursom helst utan att ha nån tanke på va för slags psyke dom har. och att folk bara säljer dom hur som helst för att bli av med dom eller tjäna pengar på domYeah skrev:Vad är genomtänkt blandrasavel enligt dig, och vad skiljer egentligen en oseriös blandrasuppfödare ifrån en, enligt ditt tycke, seriös?
nemi_baby skrev:genomtänkt är att man inte blandar raser och hundar hursom helst utan att ha nån tanke på va för slags psyke dom har. och att folk bara säljer dom hur som helst för att bli av med dom eller tjäna pengar på dom
nemi_baby skrev:själv har jag en blandrastik. undrar bara vad folk tycker omblandraser egentligen. många uppfattar dom som mindre värda osv, men vad tycker ni egentligen? jag tycker att det är absolut inget fel med blandraser
antar att det skulle vara 7 månaderfjolltroll skrev:Hur många månader hade tiken mellan valpkullarna?
exakt. dom är inte mindre värda bara för att de inte är renrsas,,Ninjas skrev:Blandraser är något helt underbart! Och de skiljer sig inget alls från de renrasiga! Hund som hund!
Okej, blandraser slipper ju de rasburna sjukdomarna. Det är ju en viktig skillnad.
Men inte är de mindre värda. Det som skiljer när du köper dem är en pappersbit med stamtavla. Men visst, det kan du få på vissa blandraser oxå. Kanske inte i lika stor omfattning. Men det går oxå.
nej. då hade dom tagit bra mycket mer för valparna. de enda dom begär är kostnaden för mat, vaccination, vet.besiktn chip m.m.,,,, hade dom velat tjäna pengar på buffy hade dom tagit mycket merfjolltroll skrev:Hur genomtänkt och seriöst är det att ta så täta kullar då?
Är det inte för att tjäna pengar?
ja verkligen. ja skrev just det för att du skulle bli såå chockad. ja oj vad jag bryr mej om detFlinisen skrev:Oj vilken ordförråd och vilken intelligens som uttrycker dessa ord....Jag blir chockad
då får du väl tycka det då. för det är d du tycker. inte jag. men om man säjer såhär då. tänk dej att du har ett riktigt bra jobb. bra lön osv osv. du köper dej en valp som du lär dej att älska. det går nåt år eller så.men vad händer om du bara plötsligt får sparken bara så där då? ska du göra dej av med hunden bara för att du behöver skära ner på utgifter då?Jozze skrev:Det var ju en mogen kommentar... :smirk: (Jag svarar eftersom jag skrev i princip samma sak som Javan.)
Förtjänar att ha en hund? Är ägande av hund en mänsklig rättighet på något sätt? Har man inte råd så har man inte råd, och bästa sättet att bli "rik" är att dra ner på utgifterna. En hund betyder stora utgifter, inte bara i inköp (som är en bagatell i sammanhanget även om det kan se billigt eller väl saftigt ut vid första anblicken) utan det är som sagt de löpande kostnaderna man måste titta på.
Så, nej, de som har det "lägre ställt" behöver inte "förtjäna" att ha någon hund. Hunden däremot förtjänar att ha ett hem där man har råd att betala för allt den kan råka ut för. Betyder några tusenlappar mer i inköp att man inte har råd att skaffa sig en hund, då tycker jag inte att man ska skaffa sig någon heller.