vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

nemi_baby skrev:
javisst självklart är jag det. har du inte redan märkt det? men men...eftersom att jag startade en blandrastråd kan man väl återgå till ämnet? bra
tss..årets skämt!
men visst vi ÅTERGÅR till ämnet,inte för att det var jag som "klev" ur ämnet från början:angel: ..men men..

jaja.....ja tycker det inte är fel med blandraser så länge uppfödarna är seriösa...men däremot tycker jag inte det är okej att ha hur många raser som helst i en hund...såg på en annions att folk hade valpar med 9 (!) raser i sej... det är lite väl mycket att ta i....dom kan ju inte vara särskilt seriösa... men så länge dom är det är det absolut inget fel tycker jag...men det är vad jag tycker. smaken är som baken...extremt jävla delad

även om man har reggade hundar som man avlar på är det aldrig helt garanterat att man vet hur valparna blir..alla hundar har sin egen endivid och man kan aldrig riktigt veta..det är samma på oss människor. barnen behhöver inte blir som sina försäldrar dom kan bli helt olika från släkten och allt..

Jo det beror helt klart på vilka raser man korsar. vissa raser lämpar sig mer än andra anser jag...

_bed_of_roses_ skrev:
även om man har reggade hundar som man avlar på är det aldrig helt garanterat att man vet hur valparna blir..alla hundar har sin egen endivid och man kan aldrig riktigt veta..det är samma på oss människor. barnen behhöver inte blir som sina försäldrar dom kan bli helt olika från släkten och allt..

Jag menar att det är skillnad på renrasig avel och blandrasavel. Jag har tyvärr aldrig varit med om att en blandras är reggad i SKK men det kanske förekommer.

RedPassion skrev:
Jo det beror helt klart på vilka raser man korsar. vissa raser lämpar sig mer än andra anser jag...

som vilka då? raser inom samma grupp, typ?
det underlättar ju helt klart på den mentala fronten samtidigt som dom oftast också delar rassjukdomar och benägenheten för att nedärva det blir därför större om avelsdjuren inte är testade.

Man hör myckat prat om att korningar med totalt skillda raser eller många raser blir mer eller mindre knäppa, sannolikt är väl att det finns individer med extrema raser inblandade som får sk. "korstslutning" i skallen eller blir extrem svåra. Men samtidigt finns det en massa gatuhundar världen över som inte haft några problem oavsett vilka och hur många raser dom än har i sig. Därför anser inte jag att det finns bättre eller sämre raskombinationer, allt handlar om slumpen hur det nedärvs.

Flinisen skrev:
Jag menar att det är skillnad på renrasig avel och blandrasavel. Jag har tyvärr aldrig varit med om att en blandras är reggad i SKK men det kanske förekommer.

Det förekommer bla inom jaktraser (stövare) där uppfödare sökt dispens för att utvidga genvariationen inom en liten ras, för rasens överlevnad. Har för mig att det även förekommit inom belgare nån gång (korsning mellan hårlagen)

_bed_of_roses_ skrev:

människor har inget med saken att göra då vi inte avlas efter vissa kriterier. Inom en homogen ras kan man ha vissa förväntningar på avkomman, då två hundar av samma ras paras är chanserna större att avkomman nedärver rasens egenskaper även om avkomman växer upp till olika individer, vid utavel går inte detta alls eftersom det är helt och hållet slumpmässigt.

Jag tycker väldigt bra om den typ av blandras som vi har, nämligen alaskan husky. Det finns inga andra raser som slår a huskyn som slädhund. ;)

Raven skrev:
Det förekommer bla inom jaktraser (stövare) där uppfödare sökt dispens för att utvidga genvariationen inom en liten ras, för rasens överlevnad. Har för mig att det även förekommit inom belgare nån gång (korsning mellan hårlagen)

Aha där ser man :)

Raven skrev:

Dessa X-reggade hundar paras ju i sin tur med renrasiga hundar av den ras man vill utöka avelsbasen på.
De hundar som paras på det viset har dessutom samma rasegenskaper.

Det sker dessutom under hårt kontrollerade former och flertalet uppföljningar under flera generationer, så det är en enorm skillnad mot "vanlig" blandrasavel..

Håller med dig precis!:bow: Min lille Odin är precis lika mycket värd för mig som min renrasiga Collie.
Förstår mig inte på folk som ska göra skilnad på hund och hund:confused:
Men men alla kan ju inte tycka likadant... Huvudsaken är ju att de som äger hundan gillar just sin hund och jag älskar både mina små gulle vovvar...

Kan även tillägga att min lill Odin är ordentligt försäkrad. För även om int min kompis gillar honom så är han värd allt för mig:)

nemi_baby skrev:
själv har jag en blandrastik. undrar bara vad folk tycker omblandraser egentligen. många uppfattar dom som mindre värda osv, men vad tycker ni egentligen? jag tycker att det är absolut inget fel med blandraser:confused:

Blandraser kan vara lika friska och stabila som renrasiga hundar. Ordet blandras omfattar alla hundraser i världen - allt från små söta sällskapsraser till stora vakt-, extrema jakt-, arbetskrävande vallhundar osv. Så det är helt omöjligt att tycka att de är "sämre" eller "bättre".

Men det är oseriöst att avla utan mål. En seriös renrasuppfödare har ett mål med sin uppfödning, och brinner för att utveckla och förbättra sin ras. De måste följa vissa bestämmelser under SKK, och det finns sjukdomsbekämpningsprogram för att hålla koll.

När du köper en blandras har du:
- ingen aning om hur den blir, mentalt eller fysiskt
- ingen aning om vilka sjukdomar som finns bakåt i släkten
- dåliga förutsättningar att tävla, och du får inte ställa ut (nu räknar jag inte blandis utställningar, vilka jag ser som ett skämt)

Enda gången jag kan tycka att blandrasavel är okej är tex inom draghundssporten och vallning. Om ägaren har ett mål bakom det hela, och ser till att hundarna hamnar i arbetande hem.

Sedan kan jag passa på att säga att jag tycker precis lika illa om blandrasavel som om annan skitavel, om det tex avlas på sjuka individer eller produceras massvis med valpar i syfte att tjäna pengar etc. Det finns rötägg överallt!

Så slutligen - nej det behöver inte vara fel på hundarna, men väldigt ofta på ägarna. Titta bara på Bl*cket... hur många korsningar där är genomtänkta?:crazy: :crazy: :crazy:

Schäfer/labrador vill jag ha..
Tycker om blandraser. och oftast är blandraser "lite" billigare än ren rasiga. (jag vet att hundar kostar).. men kan självklart köpa en renrasig om jag vill ha det. och vill jag ha en hund till utställning skulle ja nog skaffa mig en renrasig.

jag tycker att det är absolut fel att köpa en blandras just pga av att få en billigare hund!

sen visst,det du vill ha är ingen blandras,utan en Korsning...och Korsningar är jag inte Lika mkt "emot" som blandraser;)

karlsson skrev:
Blandraser kan vara lika friska och stabila som renrasiga hundar. Ordet blandras omfattar alla hundraser i världen - allt från små söta sällskapsraser till stora vakt-, extrema jakt-, arbetskrävande vallhundar osv. Så det är helt omöjligt att tycka att de är "sämre" eller "bättre".

Men det är oseriöst att avla utan mål. En seriös renrasuppfödare har ett mål med sin uppfödning, och brinner för att utveckla och förbättra sin ras. De måste följa vissa bestämmelser under SKK, och det finns sjukdomsbekämpningsprogram för att hålla koll.

När du köper en blandras har du:
- ingen aning om hur den blir, mentalt eller fysiskt
- ingen aning om vilka sjukdomar som finns bakåt i släkten
- dåliga förutsättningar att tävla, och du får inte ställa ut (nu räknar jag inte blandis utställningar, vilka jag ser som ett skämt)

Enda gången jag kan tycka att blandrasavel är okej är tex inom draghundssporten och vallning. Om ägaren har ett mål bakom det hela, och ser till att hundarna hamnar i arbetande hem.

Sedan kan jag passa på att säga att jag tycker precis lika illa om blandrasavel som om annan skitavel, om det tex avlas på sjuka individer eller produceras massvis med valpar i syfte att tjäna pengar etc. Det finns rötägg överallt!

Så slutligen - nej det behöver inte vara fel på hundarna, men väldigt ofta på ägarna. Titta bara på Bl*cket... hur många korsningar där är genomtänkta?:crazy: :crazy: :crazy:

tänk så har man inte råd att köpa en dyr jycke då? då är blandisar bra

Tragiskt nog, så kostar många blandisar idag mellan 5 och 7000:-, så det är ju inte såååå mycket billigare än en renras...

Gnist skrev:
Tragiskt nog, så kostar många blandisar idag mellan 5 och 7000:-, så det är ju inte såååå mycket billigare än en renras...

mellan 5 och 7000? min bebbe kosta 1500.... å ändå vet ja om hennes släkt....ja köpte ju henne inte bara så där huxflux...

nemi_baby skrev:
mellan 5 och 7000? min bebbe kosta 1500.... å ändå vet ja om hennes släkt....ja köpte ju henne inte bara så där huxflux...

vad är det du vet om hennes släkt?
(då snackar jag mer än bara föräldrardjuren)

Visst slumpas en del blandisar bort för en spoostyver, men de flesta gör det inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 261
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar