Blandraser kan vara lika friska och stabila som renrasiga hundar. Ordet blandras omfattar alla hundraser i världen - allt från små söta sällskapsraser till stora vakt-, extrema jakt-, arbetskrävande vallhundar osv. Så det är helt omöjligt att tycka att de är "sämre" eller "bättre".
Men det är oseriöst att avla utan mål. En seriös renrasuppfödare har ett mål med sin uppfödning, och brinner för att utveckla och förbättra sin ras. De måste följa vissa bestämmelser under SKK, och det finns sjukdomsbekämpningsprogram för att hålla koll.
När du köper en blandras har du:
- ingen aning om hur den blir, mentalt eller fysiskt
- ingen aning om vilka sjukdomar som finns bakåt i släkten
- dåliga förutsättningar att tävla, och du får inte ställa ut (nu räknar jag inte blandis utställningar, vilka jag ser som ett skämt)
Enda gången jag kan tycka att blandrasavel är okej är tex inom draghundssporten och vallning. Om ägaren har ett mål bakom det hela, och ser till att hundarna hamnar i arbetande hem.
Sedan kan jag passa på att säga att jag tycker precis lika illa om blandrasavel som om annan skitavel, om det tex avlas på sjuka individer eller produceras massvis med valpar i syfte att tjäna pengar etc. Det finns rötägg överallt!
Så slutligen - nej det behöver inte vara fel på hundarna, men väldigt ofta på ägarna. Titta bara på Bl*cket... hur många korsningar där är genomtänkta?