vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

nemi_baby skrev:
tänk så har man inte råd att köpa en dyr jycke då? då är blandisar bra

Visst, men du bör ändå ha en buffert utifall något skulle hända. För du har inga garantier på att du får en frisk hund, eller hur?

En bekant köpte sin rottisblandning för någon tusenlapp. Under de knappa två år hunden levde kostade han lika mycket som fem renrasiga ungefär. Sjukdomar, allergier, olyckor osv och förutom ilfart till veterinären på jourtid fick hunden äta specialfoder, gå på diverse mediciner för att inte tala om alla provtagningar.
Försäkringen täcker inte allt, vet du.:smirk:

Är det inte bättre att ge hundköpet tid så att du hinner vänta in rätt valp, rätt uppfödare och sprara ihop till inköpspriset?

Okej. nee ja har inget i mot korsningar eller blandraser. Känner en hund som va schäfer/labrador/rottweiler/dobberman. Den e död nu tyvär. hur snäll o gullig som hellst fanns inge ont alls i den. :rofl:

nemi_baby skrev:
Men hur resonarera man då? Det är ju inte inköpspriset som är det intressanta, utan driftskostaderna. Inköpet är en engångssumma som man relativt lätt kan spara ihop till. Vad man måste ta sig en funderare över är ju om man klarar de löpande kostnaderna som mat, veterinär, försäkring osv. Och har man inte råd att spara ihop pengar under några månader/ett år för att köpa en renras för runt 8.000-10.000 kr, så har man antagligen inte råd att äga en hund...

nemi_baby skrev:
men har man inte råd att köpa en dyr jycke,hur ska man då ha råd att kunna försörja den 10 + år frammåt då?

SKA man nu skaffa hund,ska man se till att man har råd att både skaffa den hund man nu vill ha,OCH kunna lägga ut dom pengarna det Krävs för att du ska just får DEN hunden du VILL ha!

Man ska inte ha hund "bara för att ha en" eller "för att den är Billig" ELLER "det enda jag har RÅD med"..

Jozze skrev:
Men hur resonarera man då? Det är ju inte inköpspriset som är det intressanta, utan driftskostaderna. Inköpet är en engångssumma som man relativt lätt kan spara ihop till. Vad man måste ta sig en funderare över är ju om man klarar de löpande kostnaderna som mat, veterinär, försäkring osv. Och har man inte råd att spara ihop pengar under några månader/ett år för att köpa en renras för runt 8.000-10.000 kr, så har man antagligen inte råd att äga en hund...
:bow: :bow:

miamiSwing skrev:
Okej. nee ja har inget i mot korsningar eller blandraser. Känner en hund som va schäfer/labrador/rottweiler/dobberman. Den e död nu tyvär. hur snäll o gullig som hellst fanns inge ont alls i den. :rofl:

ja och alla mina 3 hundar (schäfer,Pekingese och en york) är också hur snälla,goa som helst och finns inget ont i dem heller..;)

det är inte RASEN som gör en hund snäll (oftast) utan hunden som individ..

sen just problemet med blandraser/korsningar är att man kan olyckligtvis få fel raser i en och samma hund! vilket kan resultera i en "dålig" hund,en hund som är svår att hanteras med etc..

med en renras vet du oftast "hur mkt hund" du får...medans det kommer som en överraskning med en blandras..

nemi_baby skrev:

Då ska man inte ha hund - i mars månad la jag ut cirka 5000 kronor ENBART på mina hundar pga operationer, dyrt veterinärfoder samt att hunden som inte opererades fick öroninflamation = nytt veterinärbesök samt medicin till bägge.

Har man inte råd att lägga cirka 3000-4000 till för en hund ska man nog ingen hund ha. Tur i oturen var att jag inte tagit bort försäkringen på gammelman (hade de funderingarna då han aldrig varit sjuk och är så pass gammal att jag inte skulle lägga ut några jättedyra operationer med tveksamma risker att bli frisk). men då detta inte var en sån operation gamligen hade ätit en strumpa och fick inte ut den så var jag väldigt glad att jag behåll försäkringen annars hade den månadens hundutgifter gått på 12 000:- istället för 5 000 kronor.

Javan

jo självklart. Man kanske får tänka till en gång extra om man vill ha en blandras/korsning då de finns olämpliga blandraser. Tycker man ska tänka efter va man blandar för ras.
ja en renrasig hund är ju alltid en renrasig o då vet man ju för det mesta vad det är för hund. men sen finns de ju renrasiga hundar som är hela "knäppa" men de beror nog mycket på uppfostar på hunden.

Har absolut inget emot Blandraser.. Har själv en Schabrador ( Schäfer - Labrador ) :love:

Och den kvalicificeras inte som ngn Ras.
Därmeot tkr jag att dt är lite Småtråkigt att man Inte får Tävla i Allt med en Blandras.. :crazy:

Isis skrev:
Varför ställer man ut en blandras och vad är det man bedömmer?
Jag har inget alls emot blandrashundar men jag kan inte förstå mig på folk som medvetet avlar på blandraser. Om det inte finns något speciellt bra syfte, vilket det sällan gör.
Skulle säkert kunna köpa en blandras om det var en hund jag kände och tyckte mycket om. Skulle däremot aldrig söka efter blandrashundar på annonssidor när det är dags för valp eftersom jag inte vill stödja den aveln plus att jag är mer noggrann med mitt hundköp än så.

Bordercollie är blandras, och den har ett syfte, att valla. Där tittar man ju främst på vallningen när den ska registreras. Däremot förstår jag inte att man inte registrerar sin bordercollie om man kan, på grund av en sådan miss tidigare i stammen på min, så kan vi inte vara med i vallning fastän han är en pärla.
Sedan tycker jag att blandraser är ok, men att man ska kolla vad man blandar med. Den andra vovven hemma har Berner senner och lite labrador i blandat med bordercollie, och han är faktiskt lite knepig...
För min del skulle jag nog kolla efter både blandras och renrasigt, alltså inte förkasta möjligheten att hitta en bra hund bland blandraserna, den aveln kommer alltid att finnas, vad man än gör åt den.

Javan skrev:
Då ska man inte ha hund - i mars månad la jag ut cirka 5000 kronor ENBART på mina hundar pga operationer, dyrt veterinärfoder samt att hunden som inte opererades fick öroninflamation = nytt veterinärbesök samt medicin till bägge.

Har man inte råd att lägga cirka 3000-4000 till för en hund ska man nog ingen hund ha. Tur i oturen var att jag inte tagit bort försäkringen på gammelman (hade de funderingarna då han aldrig varit sjuk och är så pass gammal att jag inte skulle lägga ut några jättedyra operationer med tveksamma risker att bli frisk). men då detta inte var en sån operation gamligen hade ätit en strumpa och fick inte ut den så var jag väldigt glad att jag behåll försäkringen annars hade den månadens hundutgifter gått på 12 000:- istället för 5 000 kronor.

Javan
OJ! Så mycket pengar har jag aldrig behövt lägga på mina hundar i vet vård. Tur att det finns försäkringar ändå. Men öroninflammationer kan bli dyra historier, de försvinner ju aldrig, bara kommer tillbaka...

karlsson skrev:
Blandraser kan vara lika friska och stabila som renrasiga hundar. Ordet blandras omfattar alla hundraser i världen - allt från små söta sällskapsraser till stora vakt-, extrema jakt-, arbetskrävande vallhundar osv. Så det är helt omöjligt att tycka att de är "sämre" eller "bättre".

Men det är oseriöst att avla utan mål. En seriös renrasuppfödare har ett mål med sin uppfödning, och brinner för att utveckla och förbättra sin ras. De måste följa vissa bestämmelser under SKK, och det finns sjukdomsbekämpningsprogram för att hålla koll.

När du köper en blandras har du:
- ingen aning om hur den blir, mentalt eller fysiskt
- ingen aning om vilka sjukdomar som finns bakåt i släkten
- dåliga förutsättningar att tävla, och du får inte ställa ut (nu räknar jag inte blandis utställningar, vilka jag ser som ett skämt)

Enda gången jag kan tycka att blandrasavel är okej är tex inom draghundssporten och vallning. Om ägaren har ett mål bakom det hela, och ser till att hundarna hamnar i arbetande hem.

Sedan kan jag passa på att säga att jag tycker precis lika illa om blandrasavel som om annan skitavel, om det tex avlas på sjuka individer eller produceras massvis med valpar i syfte att tjäna pengar etc. Det finns rötägg överallt!

Så slutligen - nej det behöver inte vara fel på hundarna, men väldigt ofta på ägarna. Titta bara på Bl*cket... hur många korsningar där är genomtänkta?:crazy: :crazy: :crazy:

när det gäller genomtänkta korsningar så har jag absolut inget emot det. men ogenomtänkta ansvarslösa "uppfödare" kan ta sig i röven

Javan skrev:

Javan

ta dej i röven,,, ursäkta men det du säjer är ju att de som har det lite lägre ställt förtjänar inte att ha nån hund. sånt jävla bullshit

Jag gillar alla hundar :banana:
Har haft både renrasiga och blandrashundar och tyckt lika bra om allihopa.

Vimsan skrev:
Jag gillar alla hundar :banana:
Har haft både renrasiga och blandrashundar och tyckt lika bra om allihopa.

äntligen en som har vett i skallen!!:rofl:

Det var vänligt sagt. Ska man tolka det som att vi andra inte har det, eller ska man bara ignorera dig?

scarlettlady skrev:
Det var vänligt sagt. Ska man tolka det som att vi andra inte har det, eller ska man bara ignorera dig?
ni har ju era åsikter, jag har mina. så enkelt är det bara. tål ni inte att läsa dom, så läs dom inte. jag tvingar inte någon. men ja tycker bara det är fel att många tycker dom är mindre värda och att man inte förtjänar att ha en hund bara för att man inte har råd att köpa en dyr hund. det är ju för helvete en hund!

scarlettlady skrev:
Bordercollie är blandras, och den har ett syfte, att valla. Där tittar man ju främst på vallningen när den ska registreras. Däremot förstår jag inte att man inte registrerar sin bordercollie om man kan, på grund av en sådan miss tidigare i stammen på min, så kan vi inte vara med i vallning fastän han är en pärla.

Border Collie är en renras!

Däremot, så har den inte en rasbeskrivning till grund för vad och hur det avlas. Den avlas med andra ord inte någonting på utseende utan det man avlar på är uteslutande dess vallningsegenskaper.

Blandraser kan ALDRIG registreras som en border collie oavsett hur duktiga de är på att valla.

Går man tillbaka tillräckligt långt bak i tiden, så är ju de flesta renrasiga hundar i grunden blandraser, som det avlats genomtänkt på för att i slutänden få fram en homogen hundras...

QUOTE=karlsson]Visst, men du bör ändå ha en buffert utifall något skulle hända. För du har inga garantier på att du får en frisk hund, eller hur?

Det kan man inte ändå tydligen!
Jag köpte min gamla boxer med en otrolig stamtavla av en meriterad uppfödare, det visade sig att hon hade diverse allargier samt "boxerknän"!
Mina vänner köpte en Cane corso (stavning?) också av en erkänd uppfödare! Han gick u.a genom vet.bes och vid deras 12 veckorsvacc. hittade den vet. ett konstigt ljud på hjärtat! Det visade sig att han inte hade ett färdigutvecklat hjärta! Nu är han 10 mån och ska utvärderas ifall han kommer kunna leva med detta felet i resten av sitt liv!

Det jag menar är att man kan aldrig få garantier på ett djur oavsett var man köper det! Det är ingen metallbit man beställt ur en katalog!

För övrigt för att svara i tråden kan jag säga att jag gillar djur oavsett ras! Och oftast blir hunden som den blir fostrad, man kan förstöra en fin avlad rottis likaså kan man göra en stjärna av en gatokorsning!

Gnist skrev:

Border Collie är en renras!

Däremot, så har den inte en rasbeskrivning till grund för vad och hur det avlas. Den avlas med andra ord inte någonting på utseende utan det man avlar på är uteslutande dess vallningsegenskaper.

Blandraser kan ALDRIG registreras som en border collie oavsett hur duktiga de är på att valla.

Går man tillbaka tillräckligt långt bak i tiden, så är ju de flesta renrasiga hundar i grunden blandraser, som det avlats genomtänkt på för att i slutänden få fram en homogen hundras...
Fram till 1975 räknades inte detta som en ras, så den är relativt ung. Det är det jag menar med att den är blandras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 266
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV