vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

RedPassion skrev:
Det är väl egentligen ingen skillnad på en hund eller en häst som har olika raser i sig. Det är väl personligheten man väljer.

fast häst och hundavel är ju inte samma sak precis som med katt och svinavel. Hunden har ju betydligt större skillnad mellan raserna än inom någon annan domectiserad art anser jag, man har fokuserat på dom mentala egenskaperna betydligt mer, en tax och en golden är det ENORM skillnad mellan i mer än bara format och personlighet.

PIRU skrev:
Tycker det är skitsamma vilka man tävlar mot då får man se vilka hundar som är de bästa.
tävla..tävla i vad kanske du bör säga..
inte i utställnings syfte tycker jag att man ska ha blandraser..men i lydnad,agility bruks så visst-för där går man inte efetr hundens utseende och bedömer efetr det.
vilket man gör vid utställning,och är det blandraser så kan dom se ut som allt mellan himmel och jord...och därmed-vad går man efter då egentligen? man kan inte dirrekt bli BIR heller..

Nikkis skrev:
som sagt,jag vill helldre tävla mot renrasiga hundar då man har en rasstandard att gå efter.

skulle aldirg förmå mig på att avla med blandraser..varför avla fram oreggade hundar för?
Varför ta valp över huvud taget för om man int eär registrerad uppfödare för?

tycker faktiskt att sånt är oseriöst..men det är min mening det.

Bland- eller renrasig har absolut ingenting med registrering att göra. Alla hundar skall registreras, detta för att det ska finnas en viss konroll över hundar och deras ägare. Har själv tre stycken Jack Russel terrier och en blandras mellan Bullmastiff och Labrador. Blandrasen har ett helt fantastiskt psyke. Hade för ett par år sedan en Schäfer som kom från en mycket bra kennel, men denna hund hade inte ett stabilt psyke och vi blev tvungna att ta bort den.
Det finns oseriösa människor som avlar renrasiga hundar och det finns de som tar en kull blandrasvalpar och som är mycket seriösa.:cool:

jag var noga med mitt hundköp. säljarna var seriösa. nemi är märkt, försäkrad och vaccinerad... väligt angelägna om vad för slags människor det är som tar kontakt. hon är inte mindre värd bara för att det finns vissa snobbar där ute som tycker det

Nikkis skrev:
tävla..tävla i vad kanske du bör säga..
inte i utställnings syfte tycker jag att man ska ha blandraser..men i lydnad,agility bruks så visst-för där går man inte efetr hundens utseende och bedömer efetr det.
vilket man gör vid utställning,och är det blandraser så kan dom se ut som allt mellan himmel och jord...och därmed-vad går man efter då egentligen? man kan inte dirrekt bli BIR heller..

givetvis bruksgrenar

det finns ALLTID oseriösa "uppfödare"..
alla hundar oavsett ras kan få dåligt psyke...

men tycker fortfarande att man inte ska avla fram blandraser...tycker inte att det var ett spc bra resonemang till att det är "ok" att avla fram blandisar...

jag kommer Alltid att gå till en uppfödare/kennel och köpa min hund därifrån..

Vad jag har för erfarenhet av dom som köper blandraser är (läs OFTAST) personer som vill ha en billig hund..

jag finner helt ärligt talat ingen mening med att skaffa en blandras...visst dom är jätte söta,minst lika duktigalika mkt värda som renrasiga etc,men finns varför liksom..?
näe tyvärr men jag skulle aldirg Vilja ha en blandras...

nemi_baby skrev:
hon är inte mindre värd bara för att det finns vissa snobbar där ute som tycker det
har jag ens NÄMT nåt om DIN hund eller?
Nej,har inte heller sagt ngt om att dom är mindre värda än renraser!
snobb..? jag.....Javisst! OCH?

Nikkis skrev:
har jag ens NÄMT nåt om DIN hund eller?
Nej,har inte heller sagt ngt om att dom är mindre värda än renraser!
snobb..? jag.....Javisst! OCH?

eeh ursäkta, skrev jag i mitt förra inlägg att jag menade dej då eller? nej, du kanske skulle ta och öpnna ögonen lite grand.

miaost skrev:
Hade för ett par år sedan en Schäfer som kom från en mycket bra kennel, men denna hund hade inte ett stabilt psyke och vi blev tvungna att ta bort den.
Det finns oseriösa människor som avlar renrasiga hundar och det finns de som tar en kull blandrasvalpar och som är mycket seriösa.:cool:

Men hänger seriösiteten hos uppfödaren på hur pass bra hundar det blev tillslut? även den bästa uppfödaren kan trampa snett, bakslag måste man alltid räkna med.
Jag kan hålla med om att ALL blandrasavel är inte fy och skam exempelvis dom som föder upp jakt eller draghundar för EGET bruk, altså ej till handel.

Men dom som bara tar en kull hit och dit för att dom har en så superb tik som är så söt och klok och som faktiskt kan umgås bland folk och fä ser jag ingen seriösitet hos alls, sådana hundar strövar på spaniens gator inte blir dom mer avelsvärda för det.

eftersom du skrev och svarade till mig så antog jag att du syftade på MIG...

varför ska jag öppna ögonen för? tycker att dom redan är i stort sett vidöppna,mer kan jag inte öppna dem...

inte mitt fel att du omformulerar dig lite konstigt,lätt att missförstå..

Nikkis skrev:
eftersom du skrev och svarade till mig så antog jag att du syftade på MIG...

varför ska jag öppna ögonen för? tycker att dom redan är i stort sett vidöppna,mer kan jag inte öppna dem...

inte mitt fel att du omformulerar dig lite konstigt,lätt att missförstå..

kan väl inte hjälpa att du är så uttråkat petnoga då.

Jag är heöt emot blandrasaveln och det är inget jag skäms för. Däremot har jag ingenting emot hundarna utan de oseriösa uppfödarna som avlar fram hundar som man inte vet något om och inte vet hur valparna blir.

jag skulle kunna tänka mej en blandras. Inte vilken blandning som hellst. det e jag det. Tycker blandras är helt okej.

jag håller med dig helt och hållet!

hundarna i sig är hur goa som helst,dom flesta jag känner har blandraser..men-som sagt uppfödningen är oftast oseriös,man vet aldirg vad det är för hund som kommer att bli av avkommorna,och jag skulle själv aldrig vilja ha en...

vad skulle du vilja ha för en blandras då?
och varför om jag får fråga..?:)

Jag har både haft en mops,dalmatiner,dobermann och jack russell(renrasiga) och om en vecka ska jag hämta min underbara blandras(Lhasa apso och Tibetansk spaniel).. Har träffat båda föräldrarna och uppfödaren är väldigt seriös! längtar så mycket!//Mvh Sara

Jag är oxå helt emot den planerade blandrasaveln med tyvärr mycket olika raser blandade. Däremot har jag inget emot hundarna. Jag har en själv. Min hund är dock en "olycka" från en kennel med två "likvärdiga" raser som föräldrar. Båda föräldrarna samt förfäder är utst.meriterade och röntgade, ögonlysta, är reggade och har bra stam. Jag vet lite mer vad jag får än om jag köper en femvägskorsn. på Blocket.

Jag tycker inte att ni som planerar att para era blandras tikar ska göra det. Jag skulle aldrig para min blandrastik och tillverka fler blandisar. Men jag tycker om dom som finns, och så tror jag de flesta här inne resonerar oxå.

Nikkis skrev:
vaddå uttråkad petnoga? som om du själv är så jäkla roande eller??

javisst självklart är jag det. har du inte redan märkt det? men men...eftersom att jag startade en blandrastråd kan man väl återgå till ämnet? bra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 261
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar