vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

nemi_baby skrev:
nej. då hade dom tagit bra mycket mer för valparna. de enda dom begär är kostnaden för mat, vaccination, vet.besiktn chip m.m.,,,, hade dom velat tjäna pengar på buffy hade dom tagit mycket mer

Precis! Vem är det som tar mest betalt för sina valpar? Renras eller blandras? Enkelt svar..:smirk:
Och många blandrasuppfödare har "gjort" exakt samma sak med valparna som renrasuppfödarna (vacc, chip etc). Visst, de saknar ju det lilla pappret, men det kostar faktiskt inte så mycket! Inte heller röntgen, ögonlysning, bet för parning etc.....Inte om man tänker på att det blir ett antal valpar som de får in pengar ifrån.

Jag har blandras... valde det, min förra hund var också blandras.
Tycker om dem.
Så, alla hundar är liak värda tycker jag

goggoman skrev:
Jag har blandras... valde det, min förra hund var också blandras.
Tycker om dem.
Så, alla hundar är liak värda tycker jag

Absolut!! Precis som hela världen borde vara! Att alla vore lika mycket värda!

nemi_baby skrev:
nej. då hade dom tagit bra mycket mer för valparna. de enda dom begär är kostnaden för mat, vaccination, vet.besiktn chip m.m.,,,, hade dom velat tjäna pengar på buffy hade dom tagit mycket mer

Hur mycket tog dom då betalt för valparna?

fjolltroll skrev:
Hur mycket tog dom då betalt för valparna?
jag tror det var ca 2500. för lite enligt mej, men det enda dom begär av köparna är att de ska vara bra djurälskande människor. de har lång kontakt innan de köper valparna. så det är inte bara et telefonsamtal och sen är valpen din. utan dom lär känna ägarna osv.

nemi_baby skrev:
genomtänkt är att man inte blandar raser och hundar hursom helst utan att ha nån tanke på va för slags psyke dom har. och att folk bara säljer dom hur som helst för att bli av med dom eller tjäna pengar på dom

Din hund är väl en "olycka" likaså den andra kullen och det är väl inget seriöst och planerad avel, även om uppfödaren vill valparna väl och inte är ute efter pengar :angel:

Athos skrev:
Din hund är väl en "olycka" likaså den andra kullen och det är väl inget seriöst och planerad avel, även om uppfödaren vill valparna väl och inte är ute efter pengar :angel:
så vitt jag vet så är nemi ingen olycka. den första kullen var ingen olycka, men andra kullen skulle jag tro att den var det ja.

Det är inget fel på blandraser.
Min mamma har en renrasig Labrador och jag har en korsning mellan Basset Hound och Cocker Spaniel.
Malte (min hund) kom till av misstag. Misstaget råkade bli så bra att folk som sett min Malte ringde och beställde valpar av uppfödaren som tog en kull till (lite väl tidigt kan jag tycka Malte är bara 1 år (lite drygt och redan store bror). Valparna försvann nästan direkt.
Ett par gånger har jag blivit tillfrågad om jag skulle kunna tänka mej att låna ut mitt odjur :devil: för att han skall para sig eller betäcka eller vad det heter. Men de e inget som låter lockande. Inte just nu iaf.

Hmm glömde säga att uppfödaren sålde valparna registrerade (jordbruksverket kanske??!!) chippade och vaccinerade, avmaskade och veterinärbesiktigade.

Penny_Lane skrev:
Det är inget fel på blandraser.
Min mamma har en renrasig Labrador och jag har en korsning mellan Basset Hound och Cocker Spaniel.
Malte (min hund) kom till av misstag. Misstaget råkade bli så bra att folk som sett min Malte ringde och beställde valpar av uppfödaren som tog en kull till (lite väl tidigt kan jag tycka Malte är bara 1 år (lite drygt och redan store bror). Valparna försvann nästan direkt.
Ett par gånger har jag blivit tillfrågad om jag skulle kunna tänka mej att låna ut mitt odjur :devil: för att han skall para sig eller betäcka eller vad det heter. Men de e inget som låter lockande. Inte just nu iaf.

Hmm glömde säga att uppfödaren sålde valparna registrerade (jordbruksverket kanske??!!) chippade och vaccinerade, avmaskade och veterinärbesiktigade.
okej då är det ju bra att du väntar. samma sak så blev min hunds syskon sålda,, hela paketet om man säjer så.

nemi_baby skrev:
jag tror det var ca 2500. för lite enligt mej, men det enda dom begär av köparna är att de ska vara bra djurälskande människor. de har lång kontakt innan de köper valparna. så det är inte bara et telefonsamtal och sen är valpen din. utan dom lär känna ägarna osv.

Jag tycker det var alldeles lagom jag.
Med tanke på att du inte har en aning
om vad du får med dig hem.
Mer än en valp som är söt. Men det är ju alla valpar.
Så det säger ju inte så mycket.

nemi_baby skrev:
ja verkligen. ja skrev just det för att du skulle bli såå chockad. ja oj vad jag bryr mej om det

Bara ditt svar säger ju allt......

fjolltroll skrev:
Jag tycker det var alldeles lagom jag.
Med tanke på att du inte har en aning
om vad du får med dig hem.
Mer än en valp som är söt. Men det är ju alla valpar.
Så det säger ju inte så mycket.
nej men jag fastnade för nemi. jag hade bestämt mej för att jag skulle ha henne. och jag har inte ångrat men en enda sekund. kommer inte att göra det heller.

nemi_baby skrev:
ja och? vad är din poäng med det då?

ingenting...bara att du verkar ha stort ordförråd och dina svar som du ger säger allt man behöver veta...

Flinisen skrev:
ingenting...bara att du verkar ha stort ordförråd och dina svar som du ger säger allt man behöver veta...
vad säger mina svar då?

nemi_baby skrev:
ta dej i röven,,, ursäkta men det du säjer är ju att de som har det lite lägre ställt förtjänar inte att ha nån hund. sånt jävla bullshit

Ja? Om man inte har råd med häst/hund ska man ingen ha! Det är ingen rättighet! Hund som är sjuk förtjänar att få vård inte nja kanske nästa månad har inte råd just nu! En hund "förtjänar" man inte!

Sen kan man uttrycka sig på olika sätt du uttrycker dig som en barnunge...

Javan

Jozze skrev:
Det var ju en mogen kommentar... :smirk: (Jag svarar eftersom jag skrev i princip samma sak som Javan.)

Förtjänar att ha en hund? Är ägande av hund en mänsklig rättighet på något sätt? Har man inte råd så har man inte råd, och bästa sättet att bli "rik" är att dra ner på utgifterna. En hund betyder stora utgifter, inte bara i inköp (som är en bagatell i sammanhanget även om det kan se billigt eller väl saftigt ut vid första anblicken) utan det är som sagt de löpande kostnaderna man måste titta på.

Så, nej, de som har det "lägre ställt" behöver inte "förtjäna" att ha någon hund. Hunden däremot förtjänar att ha ett hem där man har råd att betala för allt den kan råka ut för. Betyder några tusenlappar mer i inköp att man inte har råd att skaffa sig en hund, då tycker jag inte att man ska skaffa sig någon heller. :cool:

:bow: :bow: ser att vi svarade lika läste inte svar innan jag svarade henne! // Javan

förstår inte varför man automatiskt tycker illa/mindre värde om blandrashundar bara för att man är emot aveln?

Jag har en blandrashund jag tycker är lika mycket värd som min renras, men jag tycker inte om blandrasaveln för det.

Raven skrev:
förstår inte varför man automatiskt tycker illa/mindre värde om blandrashundar bara för att man är emot aveln?

Det gör vi inte!

Har skrivit samma sak i många blandrastrådar: Det är INTE hundarna vi tycker illa om, utan det är den OSERIÖSA och OGENOMTÄNKTA aveln vi inte tycker om..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 266
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV