vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

kristel skrev:
Jag har anmält tråden till moderator, pajkastning och förolämpningar är överflödiga på ett forum. Sanslöst vilket språk du använder.
anmäl på du bara. mitt språk= så jag är.

Gnist skrev:
Det gör vi inte!

Har skrivit samma sak i många blandrastrådar: Det är INTE hundarna vi tycker illa om, utan det är den OSERIÖSA och OGENOMTÄNKTA aveln vi inte tycker om..

det var just det jag skrev också, fast i frågande form till dom som tror det :)

nemi_baby skrev:
anmäl på du bara. mitt språk= så jag är.
Outbildad alltså......Skärp dig och tona ner lite så du inte blir avstängd!!

Måste bara få fråga eftersom du skriver att din hobby är att festa, festar du med hög musik och en massa polare som är full med hunden hemma eller?

Har en granne som gör så ständigt och sånt får mig spyfärdig för hundarna hennes kan inte må bra av det.

Det låter inte bra att skriva att man har festande som hobby och har en ung hund samtidigt som man försöker ta hand om.

Lazy1 skrev:
Måste bara få fråga eftersom du skriver att din hobby är att festa, festar du med hög musik och en massa polare som är full med hunden hemma eller?

Har en granne som gör så ständigt och sånt får mig spyfärdig för hundarna hennes kan inte må bra av det.

Det låter inte bra att skriva att man har festande som hobby och har en ung hund samtidigt som man försöker ta hand om.

Det förklarar ju kanske orsaken till detta hemska språk..all sprit som förstör hjärnceller osv ;)...kunde bara inte låta bli....förlåt hehe

PIRU skrev:
är det så att det inte finns jakthundar o draghundar som duger till när man måste blanda för det finns ju en god variation med hundar i båda grenar.

i draghundsfallet är det ju bara för att få fram snabba draghundar men dom traditionella dragraserna är inte framtagna för hastighet utan för uthållighet.

I jakthundskretsar är det lite si och så, dom flesta föredrar renrasigt men en del väljer en blandras där båda föräldrarna visat sig bra i det dom ska ha dom till.

Hoppas inte så är fallet :eek:

Sen vi skaffade hund måste minst en av oss vara nykter om det dricks sprit hemma hos oss eller om vi är hos andra, så ngn kan ta hunden när vi kommer hem... samt en stående regel... har man sprit i kroppen så hanterar man inte vår hund...

Jag kanske för petig med då jag läst och känt dem som nappat upp Kolmårdens vargar så har jag lärt min hel del om att en onormal rörelse (så som barn/påverkade vuxna) kan leda till missuppfattning och angrepp....gäller dock vargar men ändå....

Samt att en full människa på nyår försöka nöta hål i vår hunds hjärna genom att få henne att sitta genom tjat tjat tjat... då hade hon kunnat sitt utan godis i ca 2 mån.... tack för den hjälpen...Även fast jag sagt till att alla skulle ignorera henne... Gissa om jag var ARG...

oj där kom jag bort från tråden... förlåt...

Senast ändrad av en moderator:

oj vilken dålig hundägare jag måste vara... mina hundar har fått vara med när både jag och andra har varit bra runda under fötterna. det har inte resulterat i att de gått till angrepp eller ens blivit irriterade. de har också träffat min förre brukare med svår EP, men inte heller då ville de gå till angrepp.

jag har som regel att ingen som besöker mig får störa hundarna med en massa kommandon hit och dit och det gäller även/särskilt när folk har alkohol i sig.

Det jag tycker är onödigt är att spela musik så tavlorna svajar hos grannen och försöka uppfostra hunden genom att skrika åt den en hel kväll när femton personer gastar åt den och ska ha den att göra saker hela tiden.

Min granne har den förmågan tre ggr per vecka ibland, så jag undrade om trådskaparen hade så mycket förstånd att ha en låg nivå vid festandet.

Alkoholen är ok så länge hunden inte far illa av att man dricker och gör dumma saker man ångrar sen.

Lazy1 skrev:
Det jag tycker är onödigt är att spela musik så tavlorna svajar hos grannen och försöka uppfostra hunden genom att skrika åt den en hel kväll när femton personer gastar åt den och ska ha den att göra saker hela tiden.

Min granne har den förmågan tre ggr per vecka ibland, så jag undrade om trådskaparen hade så mycket förstånd att ha en låg nivå vid festandet.

Alkoholen är ok så länge hunden inte far illa av att man dricker och gör dumma saker man ångrar sen.
? menar du din granne eller?

Flinisen skrev:
Outbildad alltså......Skärp dig och tona ner lite så du inte blir avstängd!!
blir jag avstängd så är det inte hela världen

Lazy1 skrev:

ja jag spelar hög musik när jag festar ja, och det brukar bli varje helg om jag ska vara ärlig. antingen hemma hos mej eller hos kompisar som bor i närheten. men det finns däremot alltid någon som är nykter som håller koll på hunden, min bror som ett exempel. eller finns inte den möjligheten så har jag hundvakt tillgängligt hos hennes bästa vän. det brukar jag kolla upp innan. om inget av möjligheterna finns så brukar ja ta det avsevärt lugnare med festandet och drickandet.

Haha, idioter ni vet inte vad ni snackar om.
Blandraser är ju det bästa!

Och du är ännu en sådan där underbar blandrasuppfödare som ger dom andra rykte om sig att vara konstiga och trångsynta.

Jag måste bara säga att om folk som äger blandraser är så här outbildade och med ett språk som inte är av denna värld kan jag förstå att hundarna får slint i skallen och blir tokiga...Helt förståeligt måste jag säga. Börjar nästan tycka synd om hundarna. :(

nemi_baby skrev:
tänk så har man inte råd att köpa en dyr jycke då? då är blandisar bra
Har man inte råd att köpa en "dyr" hund tvivlar jag på att man har råd att ha hund. Med en renrasig hund har man bra information om dess föräldrar, eventuella sjukdomar, etc. Med en blandras har man ofta ingen aning, något som kan kosta både tid och pengar.

Jozze skrev:
Det var ju en mogen kommentar... :smirk: (Jag svarar eftersom jag skrev i princip samma sak som Javan.)

Förtjänar att ha en hund? Är ägande av hund en mänsklig rättighet på något sätt? Har man inte råd så har man inte råd, och bästa sättet att bli "rik" är att dra ner på utgifterna. En hund betyder stora utgifter, inte bara i inköp (som är en bagatell i sammanhanget även om det kan se billigt eller väl saftigt ut vid första anblicken) utan det är som sagt de löpande kostnaderna man måste titta på.

Så, nej, de som har det "lägre ställt" behöver inte "förtjäna" att ha någon hund. Hunden däremot förtjänar att ha ett hem där man har råd att betala för allt den kan råka ut för. Betyder några tusenlappar mer i inköp att man inte har råd att skaffa sig en hund, då tycker jag inte att man ska skaffa sig någon heller. :cool:
:bow: :bow: :bow:

Raven skrev:
förstår inte varför man automatiskt tycker illa/mindre värde om blandrashundar bara för att man är emot aveln?
Det tror jag inte att någon här inne gör. Jag tycker inte alls illa om blandraser, men jag tycker illa om just aveln.

Flinisen skrev:
Jag måste bara säga att om folk som äger blandraser är så här outbildade och med ett språk som inte är av denna värld kan jag förstå att hundarna får slint i skallen och blir tokiga...Helt förståeligt måste jag säga. Börjar nästan tycka synd om hundarna. :(

Nu menar jag dock inte alla blandrasägare/hundar..så det inte blir nåt missförstånd här ;)

Förlåt? Bara för att jag inte hade 10.000:- löst när jag köpte hund betyder inte det att jag inte har råd att ha hund! En månadskostnad på några hundra är inte detsamma som att ha en stor klumpsumma tillgänglig. Var försiktig med såna där kommentarer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 261
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar