vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Nä - håller med! I stan har chinesecrested ökat något kolosalt, och även om de är dyra så vete f-n om jag anser att alla av de uppfödarna är så seriösa med täta kullar och för unga avelshanar samt halvtaskig mentalitet på en del.

Javan

Ja vad ska man säga. Att ha råd att festa varje helg men inte åka till vet om hunden skär upp trampdynan det låter ju seriöst.
Man kan ju tro att du håller ihop med min granne, hon beter sig så, dessutom ska hon bli vräkt pgr av sitt leverne. Tänk på det!

Stackars din hund som har dig som matte, dina hjärnceller simmar väl i alkohol kanske därav språkbruket ditt.:devil:

jag har rapporterat ditt inlägg. det sista var att gå alldeles för långt.

Ber om ursäkt!
Jag tycker bara att det är hemskt att man inte har råd med vet men att festa varje helg har man råd med.

Jag har ändrat mitt liv för att hunden inte ska må dåligt,tex spelar jag inte hög musik i närheten av honom, jag köper inte allt jag vill ha för att inte vara black efter ett par veckor.

Det låter inte bra det hon säger.
Men jag ber om ursäkt om det jag tycker stör någon.:bow:

det är inget fel på blandrasjyckarna, det tror jag ingen här tycker. aveln i sig kan man väl inte heller klanka ner på. problemet börjar när okunniga börjar avla, och det gäller oavsett renras eller blandras. som uppfödare har man ett enormt ansvar, valparna är ju din skapelse. inom renrasaveln finns massor med information som hjälper uppfödaren att göra den bästa parningen. MH, röntgen, utställnings- och tävlingsresultat för att ta några exempel. dessutom kanske linjerna har kombinerats förut och då har man ett hum om hur valparna kan tänkas bli.

är man inte tillräckligt kunnig blir det svårt att ta till sig den infon. korsar man dessutom två olika raser kan ingen säga vad som kommer att ploppa ut.

dessutom finns det en tik som förtjänar bästa möjliga omvårdnad under hela dräktigheten och digivningen. vad gör du om något går snett?

att hitta seriösa valpköpare är ett kapitel för sig. vem vill sälja till någon som inte har råd med stora klumpsummor? varför vill köparen köpa just din hund? har du tillräckligt med kunskap för att vara ett stöd?

det där med ekonomin är ett kapitel för sig... inköpspriset är faktiskt den lilla kostnaden. när valpen väl är köpt tillkommer mat, försäkring, utrustning, vet kostnader, kursavgifter, ev medlemskap i div klubbar/föreningar osv osv. blir valpen sjuk kan kostnaderna lätt skena iväg. även om hunden är försäkrad betalar man självrisk + runt 20-25 % av kostnaderna och då ingår inte mediciner och specialfoder.

dessutom får man hoppas att valpköpet är välplanerat och inte någon impulsgrej. kan man inte spara ihop till 10 000 på ett år, så har man med största sannolikhet inte råd att ha hund. ett års planering är inte lång tid med tanke på att hunden kan leva i sisådär 15.

det är inte mig du ska be om ursäkt till. dessutom kan jag inte läsa någonstans att hon har stora fester hemma när valpen är där eller att hon ens dricker några kopiösa mängder alkohol.

Hon har faktiskt skrivit att hon både har fester hemma hos sig och tar med sig hunden på fester. Dock stör inte det mig, så länge som det inte stör hunden.

Alla hundar mår inte dåligt av musik och mycket människor, exempelvis. Så länge som man ser till att det finns någon som kan ha ansvaret, ser jag inget fel i det.
Beror såklart helt och hållet på hunden, för har man en som mår dåligt av det så ska man självklart inte utsätta den för det. Jag har haft med mina hundar på större fester och evenemang innan, och det har aldrig varit något problem. Men det har också varit trygga och stabila hundar, och jag har noga valt bort alla fester med fjortismentalitet där man bara super hejvilt.

Min nuvarande hund kommer att få följa med när han är äldre, så länge som jag kan se till att han får vara med mig/husse, har plats att gå undan på där musiken inte hörs högt, får komma ut som han ska osv osv. Då tycker jag bara att det är kul att ha med dom, och hundarna brukar älska det. Massvis av människor som man får gå runt till hur man vill, tigga lite gott och bli mycket klappad på ;)

Dock, jag reagerade också över att hon festar i princip varje helg, för det kostar ju faktiskt pengar. Pengar som kan vara bra att ha om hunden exempelvis skär upp trampdynan några dagar innan löning.
Har man inte dom pengarna själv tycker jag att man ska se till så att det ALLTID finns någon som är beredd att låna ut summan som krävs, om man har hund ihop med sambo eller liknande kanske.

jag försöker inte försvara henne, det är inte det det handlar om. men att hon skulle supit bort sina hjärnceller är väl att ta i.

jag reagerade också över att hon inte gick till vet för att hon inte hade råd, men det är en annan tråd.

Det var egentligen bara första kommentaren som var till dig, men jag var för lat för att skriva ut vem/vilka resten var till :o

Ja, personangrepp behöver man inte ta till, det känns ganska onödigt att sänka diskussionsnivån här faktiskt.

Jag bad inte dig personligen om ursäkt för att du anmält mig utan till alla som tyckte det var fel, inkl trådskaparen.

Jag har inte heller nåt emot kontrollerade fester där hundarna kan gå undan.

Dessutom tycker jag att tråden spårade ur för länge sen. Jag blir grinig pgr av dålig sömn eftersom grannen festar flera dagar i veckan och lämnar skällande och ylande rottisar hemma ensam medans hon drar på krogen. Därför tappade jag huvudet och skrev nåt idiotiskt.

Sorry

Jo, jag hörde ju om de där blandrasutställningarna.
"Fröken Feminin"
"Herr Maskulin"
och "Dagens svansviftare" .... :rofl:

Kia skrev:
Jo, jag hörde ju om de där blandrasutställningarna.
"Fröken Feminin"
"Herr Maskulin"
och "Dagens svansviftare" .... :rofl:

Haha den var bra ;)

ja jag skrev ju det..att det förmodligen kommer fuskas ändå men att det ändå vore värt en prövning. suck..

Ehm...Har du svarat på rätt persons inlägg nu? Jag har inte skrivit någonstans att jag dricker eller har råd med veterinären, och vart har jag använd dåligt språk? ...:confused: ..Jag antar att du svarat på fels person inlägg, tycker du ska försöka ta vara på ditt eget språkbruk och dessutom vara lite mer försiktig med vilka du skriver till..Folk tar väldigt illa upp, jag inräknat trots att jag vet hur väl jag tar han dom mina djur.:mad:

Jo, men det är sant alltså!
Jag kollade upp det i och med att jag själv har en blandras.
Tänkte att det kunde vara kul att få ett omdöme grundat på vilken TYP av blandras man har. Dvs kanske jakthund eller brukshund osv.
Men jag fick till svar att de (alltså blandrasklubben) anordade tävlingar där de räknade hur många gånger hunden kunde vifta på svansen under en minut... :eek: :rofl:
Tack och god natt, var min tanke då...

vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Ett djur är ju bara dåligt när människor anser att det inte passar in i vissa standardnormer vi skapat.

Det finns dåligt åt båda hållena..både renras och blandras.

Vad var det för lekskola ??? Jag har deltagit i blandrasutställningar, och där funkade det ungefär samma som renras.

Tycker d är helt ok med blandraser,men tyvärr är det många som parar sina hundar med tex en kompis hund utan att tänka på om dom har bra pryke,passar raserna att korsas osv.Menar inte att vissa raser ej passar varanndra,men vissa kanske är mindre lämpade att korsas!!Fast det beror ju på ägaren oftast hur hunden blir..Har själv en blandras,supergo kille!!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 260
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar