vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Raven skrev:
Det förekommer bla inom jaktraser (stövare) där uppfödare sökt dispens för att utvidga genvariationen inom en liten ras, för rasens överlevnad. Har för mig att det även förekommit inom belgare nån gång (korsning mellan hårlagen)
Belgisk vallhund är en ras med tre olika håranlag och fyra godkända färger. Brun korthårig, brun långhårig, svart långhårig och brun strävhårig. Vid dispens att korsa de olika varianterna är det fortfarande rasavel. Det kan även i en kull valpar finnas olikfärgade individer som sedan registeras olika beroende på vilken färg de har, men de reggas fortfarande som Belgisk vallhund och inget annat.

Nej, det tänker jag inte vara. I bästa fall går månadskostnaderna lös på bara ett par hundra, men valpar ska ju gärna röntgas, vaccineras och märkas också, något som kostar en del. En sjuk hund kostar ytterligare klumpsummor. Att man på en inkomst inte har råd med en hund är förståeligt, men man är förhoppningsvis mer förberedd än så.

Men du menar att folk som köper hundar för under 10.000:- (cirka) är mindre benägna att ta hand om sina hundar om de blir sjuka? Och har man köpt en billig hund så finns det alltså ingen chans att man har råd med veterinärvård, eller?

Jag köpte en "billig" hund och hon är både chippad, vaccinerad, försäkrad och avmaskad. Jag hade inte en stor klumpsumma när jag köpte henne, men jag köpte henne inte för att hon var billig. Jag köpte henne för att hon visade sig vara min drömhund! Priset har väl ingen betydelse i det läget, inte för mig i alla fall. Och hittills har hon inte behövs svälta eller gå skadad/sjuk på grund av min inkomst. Klart att hon får den vård hon behöver, jag hade ju inte skaffat mig en hund om jag inte hade ekonomiska medel för att ta hand om den. Det enda jag inte hade råd med just då var ett inköpspris på 10 papp eller mer. Förstår fortfarande inte hur det kan vara likställt med att inte ha råd att sköta om hunden.

HD och AD är ju inte lönt att röntga 7-8 veckorsvalpar för...
Varifrån har du hört att det görs/ska/bör göras?

12 månader enligt SKK för att resultatet ska bli officiellt. :idea:

Nej, det menar jag inte. Du tar uppenbarligen väl hand om din hund, så du behöver inte ta åt dig, men tyvärr finns det betydligt mindre nogräknade hundägare. Mitt ursprungsinlägg var dessutom främst riktat till trådskaparen, vars mognad och lämplighet som hundägare jag å det bestämdaste ifrågasätter.

Efter 12 månader ja, men då räknas de inte som valpar heller och det är valpköparen som måste få dem röntgade. ;) Vi ska beställa tid åt vårt busfrö nu för röntgen, men vi känner oss rätt lugna, föräldrarna kommer från AD/HD-fria linjer och de redan röntgade kullsyskonen är fria. :D

Kimz0r skrev:
*men valpar ska ju gärna röntgas, vaccineras och märkas också

*12 månader enligt SKK för att resultatet ska bli officiellt. :idea:

De röntgningarna är det ju inte jag som uppfödare som bekostar innan försäljning och en hund är vid den åldern för den delen ingen valp :smirk:

Jag tycker att det är tämligen uppenbart att jag i det här inlägget (ursprunget till den här diskussionen) syftade på valpköparens kostnader och inte uppfödarens. Märkning är möjligen uppfödarens ansvar, men en hund vaccineras förhoppningsvis mer än en gång, och en röntgen vid 12 månader kan inte vara uppfödarens ansvar.

*Knapplån*

Egentligen så förstår jag inte varför de flesta tycker att det är så dyrt att köpa en renrasig hund, att de inte har råd med en så dyr hund. När man köper en hund så är det väl inget impulsköp direkt som när man t.ex. bestämmer sig för att åka ner på stan för att köpa den där CD - skivan eller tröjan som man tyckte var bra/fin. Man planerar väl sitt hundköp innan och då är det ju inga problem att spara ihop till 8-10 000 kr. Men det är vad jag tycker i alla fall.

//Smulis

Vad spelar det för roll om du tävlar mot renrasiga hundar eller blandraser? Du tävlar ju ändå mot raser som är/kan vara helt olika från din hund. En Borde Collie och en rottweiler har ju inte så mycket gemensamt..Och sen vad det gäller lydnad (du kanske inte tävlar lydnad men..) så är det ju resultatet man är ute efter vilket i sig är resultatet av ägarens/förarens träning..jag förstår inte varför det skulle vara ett problem blandraser/renrasiga emellan..

Håller med. Men jag tycker att det borde finnas lag på att hundar i regel ska vara dyra. Upp mot 10.000 kronors klassen, har en känsla av att det skulle bli mindre oseriösa uppfödare. Komme rju fuskas ändå..men kunde ju vara värt en prövning.

Kan bara hålla med. Om allt går väl får vi hem vår valp i början/mitten av juli, den kostar ca. 10 000 kr (som jag inte alls tycker är dyrt)., och det är pengar som vi sparar ihop, eftersom valpköpet är MYCKET välplanerat.

Dyra valppriser är ju inte per automatik = en seriös uppfödare.

Fast vad gör du om hunden blir sjuk om du inte har en buffert?

Kan återigen ge som exempel på min horribla marsmånad - Oliver äter upp en strumpa blir kanondålig = in till veterinären på en söndag, operation på måndag, dyrt vetrinärfoder = 3500 +250 (i medicin). resterande bit tog försäkringen hand om.

Andra hunden kostade samma månad 800 kronor+ 200 kronor i medicin för öroninflamation.

SUMMA: 4750 kronor och då har jag INTE räknat med de vanliga utgifterna som försäkring och Harrys mat.

Så en hund KAN kosta betydligt mera än ett par hundra i månaden om man har otur och då vill då åtminstonne jag ha en liten buffert så man kan fara till vetrinären trots att det är söndag et c. En hundförsäkring har en självrisk + att du får ändå betala en viss procentsumma på det överstigande beloppet.

Javan

Svar till både dig och KimZor :)
Precis, Jag sparade ihop pengar till min. MEN! först så räknade jag ut om jag skulle ha råd med en hund, alla löpande avgifter per månad såsom mat, försäkring med mera. Sen letade jag efter en uppfödare och hittade en som jag tyckte var bra och seriös. Sen kontaktade vi en bekant som hade köpt en valp från en tidigare kull och träffade den hunden och kontaktade sedan uppfödaren och kollade upp föräldrarna till den planerade kullen och så vidare.
Sen började jag spara ihop, jag hade börjat lite men tog nu större summor och då kostade min valp bara 9 000 kr. Men det sparade jag ihop på 3 månader så det är inte omöjligt om man bara lägger manken till.
Men jag är inte en sådan person som gillar att gå på bio, festa, och shoppa för en massa pengar så det var lätt att lägga undan dem pengarna till min lilla bebis :love:

//Smulis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 261
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar