vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Kia skrev:
Jo, men det är sant alltså!
Jag kollade upp det i och med att jag själv har en blandras.
Tänkte att det kunde vara kul att få ett omdöme grundat på vilken TYP av blandras man har. Dvs kanske jakthund eller brukshund osv.
Men jag fick till svar att de (alltså blandrasklubben) anordade tävlingar där de räknade hur många gånger hunden kunde vifta på svansen under en minut... :eek: :rofl:
Tack och god natt, var min tanke då...

Nä, det är inte riktigt sant. Det är "vanliga" klasser med exteriörbedömning, men utöver det finns Fröken Feminin osv, som publiken får rösta fram som en kul grej.

Jag säger ju att jag är värdelös på det här.
:rofl:
Jag har ju inte fattat förrän nu att jag svarar på någons kommentar med deras namn uppe till höger, :o Jag trycker på svara i ett inlägg istället för på den rätta knappen.

LEDSEN ALLIHOPA. JAG ÄR ETT KLANTAR***L Jag är dessutom en riktig satmara, det har jag alltid varit så det är svårt att ändra sig.:(

MrsScabtree Förlåt det var inte dig jag menade ber tusen ggr om ursäkt.

Satan skrev:
Haha, idioter ni vet inte vad ni snackar om.
Blandraser är ju det bästa!
tycker att det finns dåligt med renraser också. finns med oseriösa uppfödare och allt vad man klagar på där med. men folk verkar inte fatta det eller hur?

Flinisen skrev:
Jag måste bara säga att om folk som äger blandraser är så här outbildade och med ett språk som inte är av denna värld kan jag förstå att hundarna får slint i skallen och blir tokiga...Helt förståeligt måste jag säga. Börjar nästan tycka synd om hundarna. :(
min hund har inte slint i skallen! det kan du ta reda på själv ifall om du kommer hit! jag inbjuder dig och alla andra att komma hit och se för er själva!

Kimz0r skrev:
Har man inte råd att köpa en "dyr" hund tvivlar jag på att man har råd att ha hund. Med en renrasig hund har man bra information om dess föräldrar, eventuella sjukdomar, etc. Med en blandras har man ofta ingen aning, något som kan kosta både tid och pengar.
ja du är det ens eget val eller hur? jag valde inte nemi bara för att hon var en blandras, jag valde henne för att jag fastnade för henne. och jag ångrar inte en enda sekund. en hund kostar massor med pengar ja, det ska alla veta. men en renras kan även få sjukdomar och en massa sån skit. det gäller inte bara blandraser.

Kimz0r skrev:
Det tror jag inte att någon här inne gör. Jag tycker inte alls illa om blandraser, men jag tycker illa om just aveln.
jag hyllar inte aveln heller, men ser inte ner på dom som gör det. alla är dom som gör det är inte dåliga människor.

Gisburne skrev:
Men du menar att folk som köper hundar för under 10.000:- (cirka) är mindre benägna att ta hand om sina hundar om de blir sjuka? Och har man köpt en billig hund så finns det alltså ingen chans att man har råd med veterinärvård, eller?

Jag köpte en "billig" hund och hon är både chippad, vaccinerad, försäkrad och avmaskad. Jag hade inte en stor klumpsumma när jag köpte henne, men jag köpte henne inte för att hon var billig. Jag köpte henne för att hon visade sig vara min drömhund! Priset har väl ingen betydelse i det läget, inte för mig i alla fall. Och hittills har hon inte behövs svälta eller gå skadad/sjuk på grund av min inkomst. Klart att hon får den vård hon behöver, jag hade ju inte skaffat mig en hund om jag inte hade ekonomiska medel för att ta hand om den. Det enda jag inte hade råd med just då var ett inköpspris på 10 papp eller mer. Förstår fortfarande inte hur det kan vara likställt med att inte ha råd att sköta om hunden.
halleluja!! precis det jag menar!:bow: :bow: :bow:

Lazy1 skrev:
Ja vad ska man säga. Att ha råd att festa varje helg men inte åka till vet om hunden skär upp trampdynan det låter ju seriöst.
Man kan ju tro att du håller ihop med min granne, hon beter sig så, dessutom ska hon bli vräkt pgr av sitt leverne. Tänk på det!

Stackars din hund som har dig som matte, dina hjärnceller simmar väl i alkohol kanske därav språkbruket ditt.:devil:
så jävla inskränkt... har jag skrivigt att jag lägger ut pengar varje helg på sprit? har jag skrivigt det? isåfall, vad skrev jag? kan du vara så vänlig att skriva det? dessutom så behöver inte jag lägga ut pengar på det, utan jag får det gratis...

Lazy1 skrev:
Jag säger ju att jag är värdelös på det här.
:rofl:
Jag har ju inte fattat förrän nu att jag svarar på någons kommentar med deras namn uppe till höger, :o Jag trycker på svara i ett inlägg istället för på den rätta knappen.

LEDSEN ALLIHOPA. JAG ÄR ETT KLANTAR***L Jag är dessutom en riktig satmara, det har jag alltid varit så det är svårt att ändra sig.:(

MrsScabtree Förlåt det var inte dig jag menade ber tusen ggr om ursäkt.
det är ju bra att du erkänner något som man redan visste. vet du vad? vi har en sak gemensamt, jag är också vad man kan kalla för en satmara och tänker inte ändra på mej heller.

MrsScabtree skrev:
Ehm...Har du svarat på rätt persons inlägg nu? Jag har inte skrivit någonstans att jag dricker eller har råd med veterinären, och vart har jag använd dåligt språk? ...:confused: ..Jag antar att du svarat på fels person inlägg, tycker du ska försöka ta vara på ditt eget språkbruk och dessutom vara lite mer försiktig med vilka du skriver till..Folk tar väldigt illa upp, jag inräknat trots att jag vet hur väl jag tar han dom mina djur.:mad:
ja, det var nog mej doom menade. jag tar illa vid mig också när dom rent av säjer att min hund är plågad. det är hon inte. har dom msn eller liknande kan dom få se henne över webcam så kan dom få se själva! eller komma hit, ännu bättre.

cillamuffins skrev:
jag har rapporterat ditt inlägg. det sista var att gå alldeles för långt.
vem gick för långt?

Lazy1 skrev:
Ber om ursäkt!
Jag tycker bara att det är hemskt att man inte har råd med vet men att festa varje helg har man råd med.

Jag har ändrat mitt liv för att hunden inte ska må dåligt,tex spelar jag inte hög musik i närheten av honom, jag köper inte allt jag vill ha för att inte vara black efter ett par veckor.

Det låter inte bra det hon säger.
Men jag ber om ursäkt om det jag tycker stör någon.:bow:
jag har inte skrivigt att jag lägger ut pengar på att festa varje helg, så hur vet du? hur vet du det? känner du mig? nej, det gör du inte, för isåfall skulle du redan veta att jag får allt mitt gratis

Bebben skrev:
Hon har faktiskt skrivit att hon både har fester hemma hos sig och tar med sig hunden på fester. Dock stör inte det mig, så länge som det inte stör hunden.

Alla hundar mår inte dåligt av musik och mycket människor, exempelvis. Så länge som man ser till att det finns någon som kan ha ansvaret, ser jag inget fel i det.
Beror såklart helt och hållet på hunden, för har man en som mår dåligt av det så ska man självklart inte utsätta den för det. Jag har haft med mina hundar på större fester och evenemang innan, och det har aldrig varit något problem. Men det har också varit trygga och stabila hundar, och jag har noga valt bort alla fester med fjortismentalitet där man bara super hejvilt.

Min nuvarande hund kommer att få följa med när han är äldre, så länge som jag kan se till att han får vara med mig/husse, har plats att gå undan på där musiken inte hörs högt, får komma ut som han ska osv osv. Då tycker jag bara att det är kul att ha med dom, och hundarna brukar älska det. Massvis av människor som man får gå runt till hur man vill, tigga lite gott och bli mycket klappad på ;)

Dock, jag reagerade också över att hon festar i princip varje helg, för det kostar ju faktiskt pengar. Pengar som kan vara bra att ha om hunden exempelvis skär upp trampdynan några dagar innan löning.
Har man inte dom pengarna själv tycker jag att man ska se till så att det ALLTID finns någon som är beredd att låna ut summan som krävs, om man har hund ihop med sambo eller liknande kanske.
jag har tillgång till hundvakt dygnet runt om det skulle behövas. jag har alltid någon som vaktar henne när jag har kul. skulle aldrig utsätta henne för något så obehagligt. jag vet att hon inte tycker om främlingar så mycket, därför får hon vara hos hundvakten när jag har folk över och vi festar. jag ser inget fel av det eftersom att hunden tar inte illa åt sig eftersom att hon inte ens är där! och dessutom så brukar jag inte behöva betala för det när jag festar. vi brukar ha privata fester med närmaste vännerna. ibland kan det komma nån man inte känner men som är kompis med en kompis eller så. jag brukar få mitt gratis tack vare mina kontakter.

Lazy1 skrev:
Jag bad inte dig personligen om ursäkt för att du anmält mig utan till alla som tyckte det var fel, inkl trådskaparen.

Jag har inte heller nåt emot kontrollerade fester där hundarna kan gå undan.

Dessutom tycker jag att tråden spårade ur för länge sen. Jag blir grinig pgr av dålig sömn eftersom grannen festar flera dagar i veckan och lämnar skällande och ylande rottisar hemma ensam medans hon drar på krogen. Därför tappade jag huvudet och skrev nåt idiotiskt.

Sorry
ja jag lämnar inte min hund ylandes och skällandes hemma när ja går på krogen, utan har som sagt hundvakt

nemi_baby skrev:
min hund har inte slint i skallen! det kan du ta reda på själv ifall om du kommer hit! jag inbjuder dig och alla andra att komma hit och se för er själva!

Nej tack...skulle inte vilja träffa en människa med ett sådant sätt som du har...istället för att bli så förbannad när folk kommemterar det du gör så ta åt dig och lär istället.

nemi_baby skrev:
ja du är det ens eget val eller hur? jag valde inte nemi bara för att hon var en blandras, jag valde henne för att jag fastnade för henne. och jag ångrar inte en enda sekund. en hund kostar massor med pengar ja, det ska alla veta. men en renras kan även få sjukdomar och en massa sån skit. det gäller inte bara blandraser.
Men med rensraser har man i större utsträckning en viss insikt i linjernas sjukdomshistoria.

Jag ber återigen om ursäkt till trådskaparen.
Hemskt ledsen för mitt beteende.

Jag skriver inget mer här, nu borde tråden bli stängd eftersom det har varit tillräckligt med elakheter. Tack och hej för mig.

Ledsen, förlåt, ber om ursäkt till alla.

Flinisen skrev:
Nej tack...skulle inte vilja träffa en människa med ett sådant sätt som du har...istället för att bli så förbannad när folk kommemterar det du gör så ta åt dig och lär istället.
nej då så. jag har iallafall inbjudit.

Lazy1 skrev:
Jag ber återigen om ursäkt till trådskaparen.
Hemskt ledsen för mitt beteende.

Jag skriver inget mer här, nu borde tråden bli stängd eftersom det har varit tillräckligt med elakheter. Tack och hej för mig.

Ledsen, förlåt, ber om ursäkt till alla.
trevligt att diskutera med dej.........................hej då

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 260
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar