Vad sysslar vi med? Del XVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror så här...o har den här grundtanken.

Alla har vi både självförtroende o självkänsla i grunden. Den finns där. Om man genom livet har lärt sig att man inte har något av dem så tänker jag att det är en feltanke. Alltså..vänd på tanken o tänk att jag har visst den.

Jag är också av den åsikten att människan äger vad den behöver ha för att må bättre. En omedveten o medveten kunskap. Så frågan är ju då..vad kan du göra i ditt liv för att återfå självförtroendet o självkänslan?
Det jag själv har märkt är att jag fått bättre självförtroende, vilket kan liknas med att reparera sprickorna i glaset, men så kommer det gånger när det händer något litet så rasar självförtroendet tillbaka till ruta ett - sprickan kommer tillbaka.

Försöker förvisso tänka - en dag i taget och inte försöka bestiga berget på en gång. Sakta men säkert åt rätt håll.

Vi är flera som redan sett henne och tidigare i tråden fick hon massor med olika råd o tips,så ingen har missat henne.

Fast det är en sak att visa att man sett någon...en helt annan att tysta någon. Om någon fortsätter att prata om sitt så bevisar det iaf för mig att människan ser sig inte som sedd. Att vi som medmänniskor faktiskt har gjort fel i vår medkänsla om den människan.

Fast det är en sak att visa att man sett någon...en helt annan att tysta någon. Om någon fortsätter att prata om sitt så bevisar det iaf för mig att människan ser sig inte som sedd. Att vi som medmänniskor faktiskt har gjort fel i vår medkänsla om den människan.
Och jag anser det vara en gnällspik så vi får enas om att vi inte tänker lika.

Så upplever dock inte jag det, det har kännts som om ni kommer med massa mothugg och försöker tysta ner mig för att jag skriver om mina känslor, det är ingen rolig känsla.

Det är skillnad på att grotta ner sig och skriva om sina känslor. Vi har föreslagit vägar som kan hjälpa dig men det verkar inte gå in.

Att ta hjälp är inte lätt. I hela mitt liv har jag avskytt tanken på psykofarmaka eftersom jag har svårt för att manipulera mig själv på det sättet (jag har inget emot psykofarmaka som sådant, det är en personlig aversion för min egen del). Jag har tagit mig igenom två våldtäkter, mobbing från åk 2 till åk 9 och en rad riktigt eländiga förhållanden utan.

När jag mådde riktigt skit för några år sedan och trodde jag skulle förlora min pojkvän pga mitt mående gick jag till doktorn och fick Cipramil utskrivet. Min aversion och motstånd mot psykofarmaka var inte lika starkt som min önskan att ha kvar min pojkvän. Det var en jäkla stor och jobbig sak för mig att göra. Ändå gjorde jag det för att alternativet var värre.

Nu hade jag sån jäkla "tur" att anledningen till mitt psyke kraschat var en biverkning på en av medicinerna jag tog då. Hade det inte varit det hade jag tagit Cipramil utan en sekunds tvekan.

Förvarning om wall of text. ;)

Det där var som en kniv rätt in i hjärtat. :cry::cry:
Även om jag inte tänkt på det på det sättet så ligger det något i det.
Jag var aldrig den som blev sedd när jag växte upp, stundtals fortfarande känns det nog så, kanske har jag själv fastnat i det på något sätt.

Jag minns när jag växte upp så verkade det som att min mamma brydde sig mer om mina syskon, minns att jag hotade många gånger med att ta livet av mig, minns lite vagt att mamma ibland sa "men gör det då", för hon visste nog att jag inte skulle göra det. Minns jag blev ledsen när jag inte fick det reaktionen jag ville ha.
Det är nog fortfarande så lite grann om inte på samma sätt, men jag kan ha fel, har haft fel förut så det vore inte första gången i så fall.

Sen tror jag inte att alla som maskerar sig bakom glada texter på nätet verkligen är glada. Det verkar nästan lite tabu-belagt att skriva öppet om sina känslor/tankar på sistone. Livet är inte alltid på topp, även om man mår bra, så finns det alltid någon som inte mår bra, ska inte den också få chans att göra sig hörd?
Varför är det så svårt att bara ignorera det man inte vill läsa/se/höra utan att skriva onödiga kommentarer?

Jag skriver inte öppet om mina känslor för att jag vill ha medhåll eller mothugg, jag vill bara skriva av mig och lätta mitt hjärta av saker som tynger mig för stunden, men det känns som det inte är så populärt det heller.

Så har jag alltid sett dina inlägg. Som en önskan om att bli sedd.

Det är absolut tabu att skriva om sin psykiska ohälsa! Det finns massa studier om det och massa litteratur som tar upp ämnet också. Men, det är oerhört viktigt att lyfta det tabut o våga prata om psykisk ohälsa. Mycket på nätet handlar om att visa upp en fasad...den måste man våga se emellan o faktiskt inse att det kan vara en energitjuv. Alla människor har sina bekymmer oavsett fasad. Det om inte annat kan vi se här på buke. Trådar från människor som inte vågar skriva under sina "riktiga" nick utan gör anonyma...bara för att prata om sitt mående.

Jag ser det, oavsett nick (ej riktat till dig), att är jag inte intresserad av någons inlägg så lägger jag dem på ignore. Enkelt, lätt o väldigt användbart. Har dock märkt att en del triggas av att människor mår dåligt o bara måste trycka till, slå ned eller på något sätt göra den människan illa. Jag tror det grundar sig i att få människor faktiskt vet hur de ska bemöta en människa i dåligt psykiskt mående samt att det kanske slår an någon liten sträng inom den människan som den känner igen. O den känslan kan göra ont o kanske inte alltid så trevlig. Någon form av försvar.

Det jag själv har märkt är att jag fått bättre självförtroende, vilket kan liknas med att reparera sprickorna i glaset, men så kommer det gånger när det händer något litet så rasar självförtroendet tillbaka till ruta ett - sprickan kommer tillbaka.

Försöker förvisso tänka - en dag i taget och inte försöka bestiga berget på en gång. Sakta men säkert åt rätt håll.

När du upplever ett uppsving...hur går tankarna då? Tänkte du att du inte är värd att må bättre? För det kan jag tycka kategorisera som en feltanke. Det är du visst! Jag gick en gång i tiden i KBT (kognitiv beteendeterapi) och det jag bland annat har tagit med mig är mina "röda zooner", det innebär att mina gamla tankebanor återupprepas o jag vet instinktivt vart jag hamnar. Det gäller att lära sig att veta om de röda zoonerna för att inte gå den vanliga, väl upptrampade stigen. Det är tricket.

Typ så. :)

Så upplever dock inte jag det, det har kännts som om ni kommer med massa mothugg och försöker tysta ner mig för att jag skriver om mina känslor, det är ingen rolig känsla.
Vi var väldigt många som stod på din sida o hejade på när den där svinaktiga slyngeln på ditt jobb gjorde dig ledsen.
Och vad gjorde du då? Jo du gjorde om samma sak igen :banghead: Men det är väl det man kallar tack för stödet?!
Ser du problemet? Japp,jag är sur,grinig och inte ett dugg pedagogisk eller psykologisk.

Och jag anser det vara en gnällspik så vi får enas om att vi inte tänker lika.

*hm* vet inte om jag tolkar ditt inlägg rätt nu...o jag hoppas verkligen att jag har fel. Men skriva ut det..det gör jag inte. För jag vill inte att @RedHyuuga ska må sämre än vad hon ev. redan göra våran dialog.

Vi kan absolut enas om att vi tänker olika o läser in olika i vad människor beskriver, berättar för oss. Vi har alla våra habitus som påverkar hur vi agerar i livet.

Det är skillnad på att grotta ner sig och skriva om sina känslor. Vi har föreslagit vägar som kan hjälpa dig men det verkar inte gå in.

Att ta hjälp är inte lätt. I hela mitt liv har jag avskytt tanken på psykofarmaka eftersom jag har svårt för att manipulera mig själv på det sättet (jag har inget emot psykofarmaka som sådant, det är en personlig aversion för min egen del). Jag har tagit mig igenom två våldtäkter, mobbing från åk 2 till åk 9 och en rad riktigt eländiga förhållanden utan.

När jag mådde riktigt skit för några år sedan och trodde jag skulle förlora min pojkvän pga mitt mående gick jag till doktorn och fick Cipramil utskrivet. Min aversion och motstånd mot psykofarmaka var inte lika starkt som min önskan att ha kvar min pojkvän. Det var en jäkla stor och jobbig sak för mig att göra. Ändå gjorde jag det för att alternativet var värre.

Nu hade jag sån jäkla "tur" att anledningen till mitt psyke kraschat var en biverkning på en av medicinerna jag tog då. Hade det inte varit det hade jag tagit Cipramil utan en sekunds tvekan.

:bow::bow::heart

Mycket på nätet handlar om att visa upp en fasad...den måste man våga se emellan o faktiskt inse att det kan vara en energitjuv. Alla människor har sina bekymmer oavsett fasad.

Nu måste jag protestera.

Det behöver inte alls handla om fasad. Jag kan välja vilken varg jag vill mata, och inte tusan matar jag den lilla småaktiga vargen som sitter och gnäller att jag inte duger, att jag är fet, ful och värdelös och bara borde dö snarast möjligt för att spara omgivningen.

Jag väljer hellre att mata den varg du kallar fasad. Jag uppmärksammar och föder den varg som berättar att jag duger, att jag åstadkommer saker genom att gå upp på morgonen. Att även tråkiga dagar är värda att ta sig igenom, för det finns något gott i dem också. Om inte annat att det är en transportsträcka till imorgon.

Men om jag hela tiden väljer att mata, föda, prata om och sätta strålkastare på en lilla gnälliga fan - vilken tror du växer sig stor och stark?!

(referens till: https://slevewa.wordpress.com/2012/01/20/vilken-varg-matar-du/)

Vi var väldigt många som stod på din sida o hejade på när den där svinaktiga slyngeln på ditt jobb gjorde dig ledsen.
Och vad gjorde du då? Jo du gjorde om samma sak igen :banghead: Men det är väl det man kallar tack för stödet?!
Ser du problemet? Japp,jag är sur,grinig och inte ett dugg pedagogisk eller psykologisk.
Men ignorera istället då?! @RedHyuuga är inte skyldig dig ett DUGG precis som att du ju såklart inte behöver ge stöd eller peppa eller nånting. Men hur i hela friden är du funtad när du bestämmer dig för att sitta och skriva så elaka saker till en människa som uppenbart mår dåligt? Du har ett jättelätt val - låt bli att skriva nåt till henne om du känner att inga råd tas på allvar. Plättlätt. Du kan till och med ignorera henne så slipper du ens se hennes poster.

Att sitta och kalla nån för gnällspik för att den uppenbart mår dåligt är bara så jävla lågt att jag blir matt.

@RedHyuuga Jag kan lika gärna sätta sista spiken i kistan,häromdagen pep du om att det var så synd om dig för du har inga vänner och dom du hade har dragit......
Jag vet varför ,om dom får höra det vi läser dag ut o dag in så hade jag också förvunnit illa kvick.
Man klarar bara så mycket "gnäll" som @athena_arabians säger du är inte ensam om att ha levt ett skit liv,skillnaden är att vi andra gnäller LITE sen tar vi oss i kragen och gör vårat liv bättre,det går inte att tró att andra ska göra det åt oss.

Och ja jag vet att jag är ett kräk,bitch och alla andra fula ord ni kan komma på,men jag står för det!

Nu måste jag protestera.
Ja, jag håller med. Bara för att jag inte vräker ur mig vad jag har för eventuella problem betyder ju inte det att jag har en "fasad". Bara att vissa saker är privata och jag har inget behov alls av att diskutera det på nätet. Saker och ting får faktiskt vara privata utan att det räknas som att man försöker ha nån form av fasad.

Ja, jag håller med. Bara för att jag inte vräker ur mig vad jag har för eventuella problem betyder ju inte det att jag har en "fasad". Bara att vissa saker är privata och jag har inget behov alls av att diskutera det på nätet. Saker och ting får faktiskt vara privata utan att det räknas som att man försöker ha nån form av fasad.

Jag har lärt mig genom åren att jag måste välja vad jag vill sätta fokus på. Och sätter jag fokus på och hela tiden återkommer till det som är dåligt, är det den vägen jag kommer att fortsätta vandra. Ofelbart. Garanterat.

Om jag däremot väljer att fokusera på det som är bra, som går att förbättra, planer på förbättringar och förändringar - då är det den vägen jag går.

Jag har så in i helvete mycket skit i uppväxten, ungdomen, som ung vuxen (död, missbruk, mer död, självmord, självmordsförsök, missbruk och åter missbruk, misshandel, död, svår sjukdom, svårare sjukdom, död, misär, elände och annan skit) men jag vill inte leva i det. Jag vet hur helvetet ser ut, jag sätter mig inte där frivilligt. Och det är just frivilligt, för jag kan välja vare minut av varje dag.

Förvarning om wall of text. ;)

Så har jag alltid sett dina inlägg. Som en önskan om att bli sedd.

Det är absolut tabu att skriva om sin psykiska ohälsa! Det finns massa studier om det och massa litteratur som tar upp ämnet också. Men, det är oerhört viktigt att lyfta det tabut o våga prata om psykisk ohälsa. Mycket på nätet handlar om att visa upp en fasad...den måste man våga se emellan o faktiskt inse att det kan vara en energitjuv. Alla människor har sina bekymmer oavsett fasad. Det om inte annat kan vi se här på buke. Trådar från människor som inte vågar skriva under sina "riktiga" nick utan gör anonyma...bara för att prata om sitt mående.

Jag ser det, oavsett nick (ej riktat till dig), att är jag inte intresserad av någons inlägg så lägger jag dem på ignore. Enkelt, lätt o väldigt användbart. Har dock märkt att en del triggas av att människor mår dåligt o bara måste trycka till, slå ned eller på något sätt göra den människan illa. Jag tror det grundar sig i att få människor faktiskt vet hur de ska bemöta en människa i dåligt psykiskt mående samt att det kanske slår an någon liten sträng inom den människan som den känner igen. O den känslan kan göra ont o kanske inte alltid så trevlig. Någon form av försvar.

När du upplever ett uppsving...hur går tankarna då? Tänkte du att du inte är värd att må bättre? För det kan jag tycka kategorisera som en feltanke. Det är du visst! Jag gick en gång i tiden i KBT (kognitiv beteendeterapi) och det jag bland annat har tagit med mig är mina "röda zooner", det innebär att mina gamla tankebanor återupprepas o jag vet instinktivt vart jag hamnar. Det gäller att lära sig att veta om de röda zoonerna för att inte gå den vanliga, väl upptrampade stigen. Det är tricket.

Typ så. :)
Ja, det verkar så, fast jag tror det även är så i verkligheten också, märker ofta om någon frågar hur man mår, så ska man svara "bra". Svarar man hur man egentligen mår, så vet de inte hur de ska bemöta det.. så då blir frågan när man få göra utlopp för sitt mående egentligen?
Att bara stänga in det blir inte bra, då byggs det på hög och det blir sämre och sämre. Skriva dagbok kanske funkar delvis, men det är ändå inte samma sätt som att få prata med någon.

Ett uppsving, hmm... om uppsving kan räknas som när jag försökte boosta mitt självförtroende lite, efter en dag på jobbet när jag hade kört en kollegas tur. Den kollegan har många års erfarenhet och är riktigt snabb och duktig. Kollegan brukar efter en dag ligga på 30-40 avslutade bokningar.

Jag som inte alls har lika mycket erfarenhet lyckades avsluta 37 bokningar, varav dom andra som hoppat och kört den här turen legat runt ca 20 avslutade bokningar. Kollegan var riktigt imponerad av mig. Har även fått höra av trafikledningen att de tycker jag är duktig och att jag är en chaufför man kan lita på.

Jag försöker överföra det självförtroendet jag har när jag kör i trafiken och på jobbet, även privat. Det går sakta men säkert åt rätt håll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 966
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar