Vad skall en labrador hane väga ca

Sv: Vad skall en labrador hane väga ca

Tycker du han rund, så är han säkert det.
Jag går aldrig efter vad en hund "ska" väga. Jag känner och tittar.
Man kan aldrig säga att en hund ska väga si eller så, man får helt enkelt känna efter.

Men ser nu att du inte kan känna revbenen. Ja då är han tok för tjock.
Jag har en rund labbe här hemme. Och henne kan man iallfall känna revbenen på och då tycker jag hon ska ner i vikt lite till ändå.

Senast ändrad:

tack alla
Ja vill bara ha ett hum om vad en labbe skall väga. Har ingen själv. Kan vikt om rottisarna.
Men hon fick till sägelse av vet vid kastreringen. Köpte då laight foder av vet. Men det är skit dyrt. Så då sa jag köp royal canin . Då köpte hon fel. Så när hon väl hade rätt. Då va hon på granngården. Då övertalade dom att köpa ett billigt foder där. HMMM
Veleri med maten.
Så sa jag minska ner mängden mat. Men han är så hungrig. Han hoppar på oss o biter om han inte får mat.
O det gör han. Domenant som han är. En så jobig hund som han är har jag aldrig sett.
Min mor dom har haft schäfer innan.
Men i går snackade jag allvar med min mor.
hoppas på resultat.
För motion får han massor av. de går flera lång rundor varje dag på 1 - 2 tim ca 3 gånger dag
ändå tjock hund

de vänjer sig om man drar ner på maten. min labbe väger lika mycket som dina föräldrars, men är mycket större! han får ca 5 dl torrfoder per dag (alltså 2,5 dl per mål), får han mer blir han tjock. labbar brukar tyvärr inte kunna äta några större mängder foder utan att de lägger på sig.

labbar är inte alltid några lätta hundar. de ser ut som fromma lamm, och är oftast väldigt snälla, men är envisa som synden och missar aldrig ett tillfälle att få det de vill ha. lägg till en stor portion kreativitet när de får tråkigt... gör dina föräldrar något vettigt med hunden? som tävlingslydnad, apportering, spår? en labbe är inte som en schäfer som nöjer sig med sin lott i livet. labbar TAR vad de vill ha om vi inte erbjuder det, och då får man problem.

Jo då dom aktiverar allt denne herre.
Men ännu är det på kurs nivå. Han är ju ung ännu. Men mycket duktig.
De tränar vanlig lydnad. Sök o spår. De håller just på med inkallning som är lite så där.
Så tränar dom även inne. >De tränar på att hämta leksaker. De säger hämta lammet, då skall han hämta lammet i sin låda. Och det skall vara rätt namn på det han hämtar. fungerar gör bra.
Han har nog 10 olika leksaker som han vet namnet på. Han är skit duktig. Väldigt intiligent verkar det som. Fattar snabbt.
Men sedan har han så mycket hyss för sig
. Tar disktrasan på diskbänken 100 gånger om dagen. Kommer han lös i fin rummet. Tar han prydnads kuddar kristall skålar.Ha allt han kommer åt. Plockar skor. Ja en riktigt jobbig hund. Man får säga till honm 10 000 gånger per timme.
Han brukar busa med min rottis tik.Springer och leker som bara den.
så brist på aktivitet är det inte.
Han va så sjuk som liten. åt en gift groda och höll på att dö. han fick symtom efter medesinen. Han svimmade flera gånger på en vecka.
Men nu verkar han fullt frisk.
Dom skall nog få ordning på vikten med

carrier valp/junior köpte hon nu i stället för royal canin laight
som jag tyckte
billigare

Fast valp/junior foder har ju en hög procent fett.
Jag hade satsat på ett foder med låg fetthalt, så han kan få äta lite mer och slippa gå hungrig jämt.
Blanda även i rivna morötter eller annat som bukfyllnad.

Kikade. Var inte så hög procent som jag trodde det skulle vara :)

Fast så himla billigare vet jag inte om man kan säga att det blir. För man ska inte glömma att säcken är mindre (10 kg)

Senast ändrad:

Fast valp/junior foder har ju en hög procent fett.
Jag hade satsat på ett foder med låg fetthalt, så han kan få äta lite mer och slippa gå hungrig jämt.
Blanda även i rivna morötter eller annat som bukfyllnad.

Kikade. Var inte så hög procent som jag trodde det skulle vara :)

Fast så himla billigare vet jag inte om man kan säga att det blir. För man ska inte glömma att säcken är mindre (10 kg)
Ja vet inte men jag har kollat o kollat på foder.
detta kostade 200 kr 10 kg tror jag o va 25 protein 14 fett
43 kolhydrater tror ja
royal canin laigt
27protein
11%fett
36 ,5 kolhydrater royal kostar 550 15 kg
det finns ju andra foder som är bra

vet fodret royals vet foder
hade 30 protein
10 fett tror jag det va svin dyrt

men de vill inte köpa så dyra foder

Jättesvårt att säga nån vikt, jag skulle istället säga KÄNN!! Du ska känna revbenen tydligt utan vaddering över revbenen och hunden ska ha en midja. Det är nog inget att bekymra sig över att labben ska bli för smal iallfall...

Dom var hos veterinär och vägde honom i dag
han skall ner 5 kg.. Så nu har dom köpt riktig mat för det.
2,5 dl mat om dagen sa veterinären mmm lite tycker jag

oj... då var han ganska kraftigt överviktig! man kan som sagt blanda ner rivna morötter i maten för ökad mättnadskänsla.

Min är visserligen jaktlabbe så det går inte riktigt att jämföra, men här är en bild på honom när han var 11,5 månad. Minns inte exakt vad han vägde som 10-månaders men tror att det var ca 20-22 kg.

Atlas_30_april_2007.jpg

Att inte kunna känna revbenen på en 10-månaders labbe låter definitivt inte bra i mina öron, det blir en enorm belastning på höfter men framförallt armbågar. Eftersom labbar redan har en förhöjd risk för problem med både höfter och armbågar blir det inte precis bättre av att som ung släpa runt på för många kilon.

Jag fick ett tips av en kollega, när jag hämtade hem min stora labbe - han är 63 hög och vägde när vi hämtade honom ~42-43kg.
Tipset var att jag skulle ge hunden lite "lätt-kokt" vitkål som utfyllnad när jag drog ner på maten. Många hundar verkar gilla vitkålen och om man hackar den och kokar upp den och sedan låter den ligga i vattnet i ca 5-10 min så slipper man gaserna :-) min väger nu ~39kg

När min TIK var 10 månader vägde hon ca 29-30 kilo, det gör hon även idag 14 mån gammal, så runt där någonstans. Dock så var våran väldigt tjock i den åldern.

Hon får light mat (Lamm och ris), just för att hon går upp i vikt så snabbt, och detta rekomenderar jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 715
Senast: Sel
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 212
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 172
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V