Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det här:Och vad menar du med det? Om vi inte tänker efter före kan även mycket bra idéer gå i putten - en bra idé illa genomförd är en dålig idé.
Vi har dellösningar där konsekvenserna är betydligt mycket mer överskådliga - som sol, vind och även vatten (Men vindsnurror är ju så fula. Senaste gången man bröt uran i Sverige grävde man en grop som var ungefär 2 500 000 000 kubikmeter - och fick ut ca en årsförbrukning uran). Oavsett energikälla så behöver också bättre sätt att lagra och distribuera energi.
Personligen tror jag att lösningen är en blandning och en rejäl omläggning av levnadsvanor. Jag tror inte att det finns någon quick-fix och jag tycker att det är läskigt att något så riskabelt som kärnkraft säljs in som en sådan
Vindkraft är så miljöförstörande, så att kärnkraft blir ett bättre val. En industripark för vindkraft blir sällan, snarast aldrig CO2 neutral.
Nu tar jag fem punkter bara där vindkraft är katastrofalt:
1: utdikning av våtmarker och åtfäljande förändringar av vattenföringen på enormt stora områden.
2: Fragmentarisering av ekosystem.
3: megastor Insektsdöd.
4: spridande av mikroplaster med hormonstörande ämnen.
5: Vibrationer i marken som gör att hörande organismer håller sig från området där vindkraftsindustri finns