Det finns inget parti som har en politik som leder till att följa klimatmålen, inte ens de klimatmål vi skrivit under.Klimatförändringarna är ett faktum, jag tror personligen inte att vi (helt oavsett regering i Sverige) kommer att kunna hålla oss under 1,5-gradersmålet utan vi kommer att hamna högre. Det kommer att bli svårare, i en del fall omöjligt, att leva i vissa delar av världen och det kommer generellt att bli en tuffare värld med fler extremväder, fler naturkatastrofer, svårare att odla mat. Men jag tror vi kommer att behöva vänja oss vid den världen och lära oss att leva i den, snarare än att förhindra den. För jag tror det är för sent att förhindra, vi måste rikta in oss på att mildra, kompensera och lära oss hantera klimatförändringarna. Och det tror jag att vi kan, jag tror inte vi är på väg mot en apokalyps.
För övrigt tycker jag det är lite farligt att prata om apokalyps. Det får folk att tappa hoppet, att sluta anstränga sig. Om något är FÖR omöjligt så skiter man i det liksom. Och jag talar inte i första hand om svenska politiker här, utan om folk i allmänhet. Vad spelar det för roll om jag flyger till Thailand om jorden ändå ska gå under liksom?
Vad gäller situationen i just Sverige kan jag inte se att någon av de möjliga regeringarna skiter i klimatet? Det finns ETT parti som inte ställer sig bakom klimatmålen, vilket innebär att en förkrossande majoritet på 80% i Sveriges riksdag faktiskt VILL uppnå de målen. Jag tycker inte att det är så illa, men tyvärr har det inte så stort genomslag då ju Sverige är ett litet land sett till både folkmängd och utsläpp.
MP ligger nära men var väl inte helt där. Vänsterpartiet gör en lätt ansträngning att närma sig målen vi skriver under, men är ganska långt ifrån att nå dem. De övriga är inte ens på banan. Centern talar för åtgärder som når kanske halvvägs, Liberalerna och Socialdemokraterna är lite efter det. Resten bryr sig överhuvudtaget inte när det gäller reella åtgärder.
Det tråkiga är att befolkningen i Sverige tror att vi gör någonting och tror att MP ligger jättelångt fram medan de övriga "bara" ligger och ska uppnå Sveriges Parisavtal, när det är helt uppåt väggarna fel. Om man kunde få betyg i det skulle MP få knappt godkänt och de övriga E till inte ens närvarande på lektionen.