Jag tror visst att folk förstår, men inte vill förändra sina bekväma liv. Annars hade man givit fasen i att tex resa utomlands. Det är ju jävligt simpelt att låta bli.Men måste Sveriges befolkning som helhet tycka att den är viktig? För det första så tror jag inte att så stor del av befolkningen faktiskt förstår eller tar in vad som sker, hur deras liv kommer påverkas, och för det andra så tror jag att många som vill ändra sin livsstil behöver - i brist på bättre uttryck - en spark i baken, det vill säga, människor förändrar inte för att de för det första inte ser hur extremt allvarlig situationen är och för det andra inte har tankekapacitet i vardagen att göra de förändringar som krävs. Det är väldigt priviligerat att som t.ex. jag kunna vända upp och ner på hela sitt liv för att minska sina utsläpp. Har en typ barn, vardagsstress etc. så är det inte precis lätt att lägga om vanorna. Plus då att det är extremt dyrt och krångligt att vara miljömedveten idag. Jag tror att många bara väntar på att få lite riktning att gå i, regler att följa (som de absolut kommer gnälla på), och sen är det inte så farligt eftersom alla som faktiskt förstår vidden av problemet också förstår att något måste göras.
Ja att förändra helt och hållet är både dyrt och krångligt, men var och en kan ju göra mer än vad man gör. Det handlar om att vilja förändra sitt bekväma liv också.