Alla de här frågor du ställer om vilka val som egentligen är bäst, det tolkar jag som funderingar och osäkerhet. Jag tror inte den är befogad och att det passar tex regeringar och storföretag att narrativen är så oklara. Det möjliggör det här du beskriver med att allt som andas ”miljö” liksom automatiskt bortprioriteras som någon sorts mjuk fråga som är irrelevant för landets politik.
Nu kanske du ställde de frågorna inte för att du undrar, utan mer retoriskt verkar det snarare nu? Eller att du vill illustrera hur opakt vårt lands och internationella ledares förhållningssätt till frågan är? Jag vet inte.
Men jag vet att lokal matsuveränitet och resilienta ekosystem kommer vara grundläggande. Självklart inte det enda, men ur mitt perspektiv definitivt grunden. Och det är anledningen för mig att stötta lokala producenter: att bidra till matsuveränitet och resilienta ekosystem. Så nyckeln för mig är inte att minska transporter eller vara militant närproducerad, utan att bygga i det lilla jag nu kan de system som hjälper mig och mina grannar att ha mat på bordet och ett ekosystem som bättre hanterar de klimatförändringar som kommer. Jag tycker inte det är att göra väldigt mycket, men däremot är det det enda jag tror verkligen adresserar grundfrågan (som jag tror alla vid det här laget sett är lokal matsuveränitet och resilienta ekosystem
). Om det togs stora grepp för att implementera detta blir ingen gladare än jag. Att kombinera grön rehabilitering med arbetsmarknadsåtgärder, introduktion för nysvenskar och jordbruksomställning - bring it on!
Men det händer inte och det syns inga tecken på att någon politisk kraft planerar att ge frågan de dimensioner jag tror den bör ha. Därför kan jag inte se andra alternativ än att ”be the change you want to see”, även om det doftar mer individualism än jag gillar. Faktum är ändå att det finns enstaka individer som återgrönat öknar, små grupper som byggt resilienta alternativa samhällsstrukturer (se tex transition towns) och varför skulle inte jag göra skillnad när andra uppenbarligen gör det bara för att jag egentligen vill göra detta alla tillsammans?
Jag tror inte heller, precis som du säger, att Sverige indelat i tiomilszoner kan försörja sig självt i april men däremot finns vetenskapliga belägg för hur Sverige på årsbasis ska kunna försörja 16 miljoner människor baserat på befintlig odlingsbar mark, med ett omställt, småskaligt jordbruk utan konstgödsel och med kraftigt decimerad användning av fossila bränslen. Men det tappas liksom bort i bruset och så sitter individen med de helt alldeles för detaljorienterade frågorna du ställer kring vilka ägg som är bäst att köpa för att rädda sina barnbarns liv och då känns allt hopplöst och så fortsätter vi som vanligt. Det är vad jag menar med status quo, inte att just du nödvändigtvis skulle vara extra bra eller extra dålig för klimatet, miljön eller omställningen.