Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv har jag läst ut Handbok för städerskor av Lucia Berlin. I början tyckte jag att den var helt ok, men den växte verkligen. Väldigt fascinerande bok. Novellerna bygger på författarens eget liv som var väldigt kringflackande och händelserikt och präglat av ett allvarligt alkoholmissbruk. De flesta novellerna var rätt tragiska men humoristiska.

Just börjat läsa första delen av tre om Slaveriets historia, skrivna av Dick Harrisson (stavning...).
Verkar lovande även om jag precis tagit mig igenom introduktion/prolog.

Jag har läst Harbour Street av Ann Cleeves, typiskt småtrevlig engelsk deckare. Men:
Jag blev ganska besviken på slutet, mördarens motiv kändes så himla långsökt! Det blev mest "jaha?" av det hela.

Just nu håller jag på med A god in ruins av Kate Atkinson. Hittills är jag inte helt såld, jag har lite svårt att komma in i berättelsen och persongalleriet är ganska rörigt. Men jag hoppas att det blir bättre snart!

Jag har läst Harbour Street av Ann Cleeves, typiskt småtrevlig engelsk deckare. Men:
Jag blev ganska besviken på slutet, mördarens motiv kändes så himla långsökt! Det blev mest "jaha?" av det hela.

Just nu håller jag på med A god in ruins av Kate Atkinson. Hittills är jag inte helt såld, jag har lite svårt att komma in i berättelsen och persongalleriet är ganska rörigt. Men jag hoppas att det blir bättre snart!

Angående Cleeves,
så har jag känt samma sak med de två senaste jag har läst, det har varit liksom jaha, var det där verkligen värt att MÖRDA någon för? :confused:
Men det spelar inte så jättestor roll tycker jag, för Cleeves är så himla bra ändå.

A God in Ruins tyckte jag väldigt mycket om, även om den var sorglig, roligt att återse Teddy från Liv efter Liv som jag också tyckte mycket om.

Nu har jag bara läst två av Atkinsons böcker men jag upplevde båda som väldigt röriga och svåra i början, men när det väl lossnade så blev det riktigt bra. Det kanske är hennes sätt att skriva böcker? :) @zassoo Hoppas det iaf så din bok blir bättre :)

Du har inte läst boken som föregår denna? Liv efter liv? Den är absolut fristående, men där får man några av karaktärerna iaf :)

@Diskurs Håller helt med om din spoiler! Alltså fram till det gillade jag verkligen boken :)

@Killaloe @Ceta Har inte läst den tidigare boken, tolkade det som att de båda är fristående från varandra :) Hoppas på att det klarnar så småningom!

@Diskurs Håller helt med om din spoiler! Alltså fram till det gillade jag verkligen boken :)

@Killaloe @Ceta Har inte läst den tidigare boken, tolkade det som att de båda är fristående från varandra :) Hoppas på att det klarnar så småningom!

Helt rätt, Liv efter liv och A god in ruins är fristående. Liv efter Liv handlar mer om medlemmarna i Teddys ursprungsfamilj med systern Ursula som huvudperson, och så får man små glimtar av Teddy. Jag tyckte dock det var roligt att läsa båda.

Jodå, den är helt fristående :) men tror det kanske är lättare att känna igen karaktärerna då bara. Men läser du liv efter liv efteråt så får du lättare med den kanske ;)

Jag visste väl att det var en bok jag glömt! Jag har ju läst Livet efter dig av Jojo Moyes också :) Den var helt okej, en sån där lagombok, perfekt för semestern.

Då tror jag att jag ska försöka läsa dom framöver, jag gjorde ju ett försök att lyssna på första boken, men efter tio minuter höll jag på att krevera på gubben som läste så var tvungen stänga av... :wtf::o

Åh gud, dåliga inläsare är ju pest! Då är tio minuter bra jobbat! :D

För mig tog det lång tid att läsa dem, behövde pauser med annat emellan. De är ju rätt tunga ändå. En grej jag verkligen gillade var att en fick sätta sig in i hur alla tänkte, även de som är "onda" har ju motiveringar till sina val som gör att de framstår som vettiga (eller iaf "vettiga") ur deras perspektiv, när en får se hur de tänker.

Har läst ut Livet efter dig nu. Trevlig bok, perfekt som kvällsläsning eller att sitta och bläddra i under nån lugn stund. Absolut godkänd, kommer nog att läsa fler böcker av samma författare, ska se filmen vid tillfälle också.

Fortsätter med Den oändliga historien (Michael Ende).

Laste klart Me Before You och sedan After You av Jojo Moyes i veckan och tyckte bra om dem. Inte sadar sa att jag vill springa runt och beratta for hela varlden om dessa litterara masterverk, men de var bra! Hoppas kunna hitta filmen Me Before You idag for att kunna hyra som kvallsunderhallning.

Nu har jag paborjat The Return av Victoria Hislop, men egentligen mest som en "transportbok" medan jag vantar pa att Jag heter inte Miriam levereras fran Sverige om ett par veckor. Den ser jag fram emot att lasa!

9SUjN2G.jpg

Läser den här och blir så LYCKLIG över att det finns en deckarförfattare som jag verkligen gillar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 323
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar