Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en uppföljare till Sekten på Dimön, yes. Om de är lika, jag vet inte riktigt - det är handlar ju om samma personer med några tillägg, och temat är ju detsamma men händelserna annorlunda.

Denna handlar om Sofias tid som avhoppare, om rättegången och straffet mot sektledaren osv. medan den första handlade mer om hur det är att hamna i och leva i en sekt. Jag har kommit ungefär halvvägs. Författaren har ju själv gått igenom detta och lever konstant under hot och trakasserier från Scientologerna, otrolig historia.
Ah ungeför vad en kan vänta sig alltså. Tyckte Dimön var otroligt intressant! Och visst var det väl hon som var med i stort reportage i GP i helgen angående just sina böcker och sekt? Hann inte läsa men sambon pekade på artikeln och sa att det var något för mig :D

Ah ungeför vad en kan vänta sig alltså. Tyckte Dimön var otroligt intressant! Och visst var det väl hon som var med i stort reportage i GP i helgen angående just sina böcker och sekt? Hann inte läsa men sambon pekade på artikeln och sa att det var något för mig :D
Ja, det var hon. (Har dock inte läst boken)
Det var lite gulligt för i intervjun sa hon att hon var så hedrad över att vara nominerad i det där deckareventet på Gotland, även om hon inte skulle vinna. Och så gjorde hon det, som Årets debut. :)

Ja, stämmer! Jag träffade henne på Halländsk bokmässa förra hösten, otroligt härlig kvinna med många historier att berätta.

Folk anklagar henne för att överdriva i böckerna och säger att det inte kan vara så hemskt som hon beskriver - hon bekräftar att det är tusen gånger värre. Fy fan alltså.

Ja, det var hon. (Har dock inte läst boken)
Det var lite gulligt för i intervjun sa hon att hon var så hedrad över att vara nominerad i det där deckareventet på Gotland, även om hon inte skulle vinna. Och så gjorde hon det, som Årets debut. :)

Ja, visst var det! Jag brukar sällan köpa GP som lösnummer, men pappa ringde och berättade att det var ett dubbeluppslag om en nära kollega till mig så då fick jag ju köpa den förstås - det var en bonus att Lindstein var med också! Jag kände på mig att hon skulle vinna och hoppades ännu mer på det efter uttalandet som kändes genuint.

Ja, visst var det! Jag brukar sällan köpa GP som lösnummer, men pappa ringde och berättade att det var ett dubbeluppslag om en nära kollega till mig så då fick jag ju köpa den förstås - det var en bonus att Lindstein var med också! Jag kände på mig att hon skulle vinna och hoppades ännu mer på det efter uttalandet som kändes genuint.
Ja, det var helt klart ödmjukt. Mer ödmjukt än jag hade väntat mig, jag var hjärtligt trött på hur hon promotade sin bok i bokgruppen på fb i samband med att den kom ut.

Nu är jag klar med Sekten som återuppstod och ja, den var otroligt spännande. Och skrämmande. Kunde knappt slita mig länge nog för att duscha nu på kvällen när det bara var några futtiga tiotal sidor kvar... Jag rekommenderar dem, definitivt.

Tomma luften av Cleeves utläst. Nu blir det handbok för städerskor.

Att jobba på bibliotek är så dumt, för jag tar hem nya böcker varje dag som jag inte hinner läsa. Jag läste i alla fall ut Katherine-teorin John Green idag, och läser lite då och då i Den hemliga historien av Donna Tartt (det går lite för trögt att läsa bara den) samt lyssnar på Sekten på Dimön. Ja justja, håller sedan 1,5 månad på med en tunn Veronica Mars-deckare: The Thousand-Dollar Tan Line, som också går trögt och jag snart ger upp med trots att jag älskar Veronica Mars.

Men jag vill nog ändå börja på en till och väljer mellan dessa:
- Harry Potter and the Cursed Child
- Career of Evil - Robert Galbraith
- Ögat över månskäran - Libba Bray
- Den jag var - Meg Rosoff
- Hon släpper dig aldrig - Kate Cann
- Kanske är det allt du behöver veta - E. Lockhart
- Amandas gåta - Isabel Allende
- Jungfrutronen - Sue Monk Kidd

Välj åt mig!

Är det någon som läst/lyssnat på game of thrones böckerna? jag har lite svårt att hitta nått att lyssna på just nu så funderar om de är nått att läsa när jag älskar serien. Det är ju lätt hänt att man stör sig som fan sen på serien/filmen efter böckerna...
Jag har läst den första boken, absolut värd att läsa tycker jag. Första säsongen av serien följer ganska exakt första boken, lite mer ingående detaljer förstås. Ska läsa fler böcker bara jag hinner, serien tar ju lite egna vägar sen har jag förstått. Har själv bara hunnit se första säsongen hittills.

@Cilva
Jag är färdig med Ekbäcks, I vargavinterns land. Sammanfattningsvis kan jag väl ge den att jag skulle älskat den när jag var 15. Den var tillräckligt spännande för att jag skulle orka läsa klart och språket var ok även om jag tycker att hon blandade modernt med äldre på ett sätt som gjorde att jag hakade upp mig.
Sen tyckte jag att det var otroligt många faktafel som någon redaktör borde ha hjälpt henne med. Ek och näktergal i Lappland. Flicka som drömde om att läsa till lärare 1710, fönsterrutor i glas hos fattiga i Lappland, hovar på getter...Och varför i hela friden skulle hon blanda in maktstrider runt kungen?
Jag har också en väldigt tveksam inställning till hur "lapparna" skildrades.

Nu läser jag John Williams, Butcher's Crossing och vilken lättnad. Språket är fenomenalt. Jag struntar i handling. Jag förstår inte hur man kan skriva så enkelt och ändå så vackert.

Jag har läst Anna Janssons nya feelgood, Svärmödrar utan gränser. Bra! Trevlig fortsättning på Ödesgudinnan på Salong d'Amour. Jag gillar Maria Wern-böckerna också, men jag tycker nästan att hon är bättre i feelgoodgenren. Mer utrymme för den härliga humorn förstås. Dessutom ett gäng recept i slutet, jag ska prova att göra saffranspannkaka någon dag för det har jag varit nyfiken på länge.

Lyssnar på Ninni Schulmans senaste, Välkommen hem. Angela Kovacs är en superb inläsare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska börja med härnäst i textform. Kanske Den sårade divan av Karin Johannisson som jag tänkt läsa länge, men det är väl ingen glättig läsning precis. Kanske fjärde boken om min älskade Roy Grace, Dead man's footsteps / Död mans fotspår. Eller George av Alex Gino.

Sedan är det egentligen så att jag ska ha läst två böcker till på måndag till en bokcirkelträff (Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis och Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald) - jag är inte sugen på någon av dem just nu - och en annan som vi börjar diskutera i Kulturkollo läser på måndag, En syster i mitt hus av Linda Olsson. Den är jag i och för sig mer sugen på, så det kanske får bli den... tja, vi får se.

Jag älskar också att lyssna på Angela Kovacs. Hon läste Mantels Wolf Hall och jag tror att jag ska lyssna på För in de döda bara för hennes skull :)

Senast ändrad:
Läste precis klart Eldtronen (Rick Riordan). Andra boken i serien och jag tyckte den här var intressant den med, bara att fortsätta, vet inte hur många böcker som har hunnit komma ut på svenska däremot..

Gör som många andra just nu och ska börja läsa Livet eftet dig (Jojo Moyes). Har hört mycket bra om den här boken så hoppas på trevliga lässtunder. Tänkte se filmen i något skede också men vill läsa boken innan :)

Jag är klar med Janusstenen och älskar Ruth Galloway mer än någonsin, och igår läste jag Som eld av Sara Lövestam som var underbar.

Nu har jag börjat på Maken av Gun-Britt Sundström, samt The Crow Trap, första boken om min home girl Vera Stanhope.

Har precis läst ut "vila i frid" av Sofie Sarenbrant.
Den var helt ok, lättläst och spännande. Slutet var lite överdrivet och osannolikt. Hon hade kunnat skippa dom sista sidorna. Det drog ner boken lite.
Stör mig också på att hennes karaktärer är lite enkelspåriga. De saknar djup, helt enkelt.
Inte så att jag tycker en deckare ska vara en djupdykning i psykologi, men det gör storyn ganska tunn och platt.

Jämför man till exempel med Måns Kallentoft som också skriver deckare med en kvinnlig polis som huvudperson så står sig Sarenbrant ganska slätt.
Han kan verkligen konsten att ta med läsaren till det absolut innersta i hans karaktärer.
Där möter man riktiga människor. Människor som kämpar mot andra och mot sig själv. Människor med styrkor och svagheter. Människor som helt enkelt är så komplexa så att man tror att dom existerar på riktigt.
Dessutom målar han med ett språk som jag tycker är det absolut bästa jag stött på bland svenska deckarförfattare.

Dit når inte Sarenbrant alls, men hennes böcker är ändå helt ok. Jag kommer läsa de tre följande böckerna av henne i serien med Emma Sköld.

@Cilva
Jag är färdig med Ekbäcks, I vargavinterns land. Sammanfattningsvis kan jag väl ge den att jag skulle älskat den när jag var 15. Den var tillräckligt spännande för att jag skulle orka läsa klart och språket var ok även om jag tycker att hon blandade modernt med äldre på ett sätt som gjorde att jag hakade upp mig.
Sen tyckte jag att det var otroligt många faktafel som någon redaktör borde ha hjälpt henne med. Ek och näktergal i Lappland. Flicka som drömde om att läsa till lärare 1710, fönsterrutor i glas hos fattiga i Lappland, hovar på getter...Och varför i hela friden skulle hon blanda in maktstrider runt kungen?
Jag har också en väldigt tveksam inställning till hur "lapparna" skildrades.

:D Ungefär samma invändningar som jag hade. Det var någon mer växt också som jag aldrig sett i skogen och jag bor norr om var jag tror boken utspelar sig. Jag ser undervisningsunderlag i den boken eftersom en del research-missar är så uppenbara och så kan man även titta på hur minoriteter skildras.

Håller på med första Vera-boken och höll på att bli tokig när hon fortfarande inte hade dykt upp efter typ en tredjedel. Men nu har hon gjort entré i skitig klänning och börjat på whiskyn så det ska nog arta sig det här! (Även första tredjedelen var riktigt intressant och bra när den väl kommit igång! :))

Maken har fått ta baksätesplatsen, men den är prio ett efter Vera!

Sedan har jag typ tio andra som jag vill börja på genast men jag måste ju jobba på dagarna. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 323
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar