Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan bara hålla med om Rudberg! Vissa av hennes böcker har jag verkligen uppskattat(även om de språkligt lämnar en del övrigt att önska), medan andra nog hör till det sämsta jag läst. Den första av hennes jag läste läste jag utan att ha en aning om vad det var(boken blev kvarglömd hos mig och jag bara högg in, så att säga) och det var först på de sista sidorna jag insåg att det inte skulle komma något mord. Jag hade då läst en av hennes feel good-romaner med hjärtat i halsgropen, eftersom jag förutsatt att det var en deckare. Jag är ovan vid feel good, så för mig betydde att allt var bara toppen att något väldigt, väldigt otäckt skulle komma att hända snart:D

Hehe!

Jag har tagit en paus på obestämd tid från Watership down. Går igenom en väldigt jobbig tid just nu och tyvärr har det blivit så att jag liksom förknippar boken med det så jag mår bara dåligt av det. :(

Börjat läsa Onda flickorav Alex Marwood, har för mig den diskuterades här innan.

Är nästan en tredjedel in och den håller intresset uppe, den kändes lite rörig i början när det hoppas väldigt mycket från olika personer, bland annat tog de upp något om ett par barn som dött och jag mindes verkligen inte vad det handlade om trots att jag bara läst boken i två dagar. Annars tycker jag den är bra hittills.

Det känns nästan lite som fusk ni som lyssnar, ni går ju igenom flera böcker i veckan här. Själv snittar jag väl en bok i månaden om jag ligger i ungefär.

Det känns nästan lite som fusk ni som lyssnar, ni går ju igenom flera böcker i veckan här. Själv snittar jag väl en bok i månaden om jag ligger i ungefär.
Fast det tar ju den tiden det tar att lyssna också? Okej att det finns fler ställen där ljudbok är mer gångbart än en vanlig bok (typ i trafiken :p) men oftast så lyssnar jag istället för att läsa - den totala lästiden/dag är bara marginellt större än när jag läser själv ur fysisk bok. Så säg att jag kanske läser 3-4 böcker/vecka en bra period och motsvarigheten skulle bli 4-5/vecka på sin höjd när jag lyssnar. :)

Så det handlar ju inte bara om att det är ljudböcker utan snarare om vilka läsvanor, vilket lästempo och vilken typ av böcker en läser :) (dessutom finns det väl sällan ett egenvärde i att läsa och mäta skönlitteratur i kvantitet)

Fast det tar ju den tiden det tar att lyssna också? Okej att det finns fler ställen där ljudbok är mer gångbart än en vanlig bok (typ i trafiken :p) men oftast så lyssnar jag istället för att läsa - den totala lästiden/dag är bara marginellt större än när jag läser själv ur fysisk bok. Så säg att jag kanske läser 3-4 böcker/vecka en bra period och motsvarigheten skulle bli 4-5/vecka på sin höjd när jag lyssnar. :)

Så det handlar ju inte bara om att det är ljudböcker utan snarare om vilka läsvanor, vilket lästempo och vilken typ av böcker en läser :) (dessutom finns det väl sällan ett egenvärde i att läsa och mäta skönlitteratur i kvantitet)

Vet inte riktigt om jag förstod det andra stycket där men för mig ligger väl värdet i att det är så mycket jag vill läsa men inte hinner. Sparar allt jag hittar i den här tråden som jag tycker verkar bra i min önskelista på adlibris, och den är väldans lång nu.

Tror jag är en ganska långsam läsare, jag tycker om att läsa i sängen på kvällen då jag känner att det är tiden jag blir minst störd. Är jag vaken tittar jag hellre på en serie t.ex. Så blir det väldigt sent eller om jag är väldigt trött hinner jag kanske inte läsa så mycket, eller alls.

Jag tänker att det går lite fortare för vissa att lyssna då man ju kan göra det medan man gör annat som inte går med en fysisk bok, t.ex köra bil eller gå på en promenad. Men det är också därför jag inte riktigt kunnat klara av ljudböcker, jag blir lätt distraherad och så tappar jag liksom tråden. Lyssnade ett tag på en serie med små skräckberättelser som var ungefär 20 minuter långa och det var nästan gränsfall där att jag skulle orka så någon hel bok blir det nog inte :)

Känner mig lite oengagerad just nu i val av nästa bok. Försökte mig på att lyssna på följetongen Livet *3, men känner efter två delar mest Gäsp.

Har ni några förslag på riktigt bra böcker?

Visst hade du börjat med Outlander @Klara ? Om du gillade första boken och inte läst resten så är det ju en bra grej att fortsätta läsa. Tycker hela serien är bra! (Och en väldigt bra bok att läsa även om den är tung - känns mindre som en ljudboksbok för mig :) )

Visst hade du börjat med Outlander @Klara ? Om du gillade första boken och inte läst resten så är det ju en bra grej att fortsätta läsa. Tycker hela serien är bra! (Och en väldigt bra bok att läsa även om den är tung - känns mindre som en ljudboksbok för mig :) )
Har lyssnat på dom fyra dom kommit ut på Storytel. Tycker dom är helt ok. Har så väldigt lite tid att läsa riktiga böcker så det är ljudbok som gäller för mig.

Har lyssnat på dom fyra dom kommit ut på Storytel. Tycker dom är helt ok. Har så väldigt lite tid att läsa riktiga böcker så det är ljudbok som gäller för mig.
Ah då förstår jag!
Har du läst Miss Peregrine? Tyckte jättemycket om dem! Du missar iofs lite iom inga bilder men det fungerar bra utan också :)

Är det någon som läst/lyssnat på game of thrones böckerna? jag har lite svårt att hitta nått att lyssna på just nu så funderar om de är nått att läsa när jag älskar serien. Det är ju lätt hänt att man stör sig som fan sen på serien/filmen efter böckerna...

Efter lite pauser och viss förvirring så är jag klar med Parfymsamlaren. Helt okej bok, dock inte fantastiskt. På sina håll snudd på seg och väldigt förutsägbar men i slutet så tog den sig rätt bra.

Är även klar med Dödsmässa och den var mest av allt förvirrande. Massa namn hela jäkla tiden och även om den blev snudd på begriplig i slutet så var det verkligen inget ljudboksmaterial. Tror dessutom att en vinner på att ha läst tidigare böcker i serien för att ha ett hum om poliserna (Dalziel och Pascoe) och deras relationer.

Igår tog jag mig äntligen i kragen och läste ut tre av böckerna jag hade på gång, nämligen:

Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis - alltså, det är en välskriven och intressant bok, men om man inte har läst alla böcker som diskuteras så är man antingen ganska lost eller så blir man sugen på att läsa boken och då är det bara att hoppa över det kapitlet eftersom den är knökad med spoilers. Jag lade i alla fall till ett par stycken på min att läsa-lista, Franny and Zooey av J D Salinger, Cold Comfort Farm av Stella Gibbons, Valley of the dolls av Jacqueline Susann och Lace av Shirley Conran som jag alltid trott varit tantsnusk à la Jackie Collins men som tydligen är en feministisk roman om kvinnor i arbetslivet, typ. Vi får väl se! Dockornas dal har jag varit sugen på länge (tror faktiskt att den redan står i hyllan någonstans), Cold Comfort Farm blev jag tipsad om på FB häromveckan också - tydligen en sjukt rolig parodi på De Brittiska Lantliga Romanerna. Verkar kul! Franny and Zooey förstår jag inte varför jag inte redan hade på listan faktiskt, men de ska läsas i alla fall.

Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald var mycket riktigt trevlig, tack @Killaloe för att du motiverade mig att fortsätta. Men jag blev chockad när jag insåg att författaren är yngre än jag! Trodde, baserat på både namn och subject matter, att det var en kvinna i sisådär 50-årsåldern som skrev. Tji fick jag och mina fördomar!

Sedan läste jag ut Miranda Harts Is it just me? som var både tänkvärd och tokrolig. Jag älskar Miranda, tycker att hon är så otroligt rolig - och en duktig skådis som mer seriös, som i senare säsonger av Barnmorskan i East End. Kul grepp med en dialog med artonåriga Miranda som vill bli politiker och inte kan tro att livet blivit så som det blev nu när hon pratar med trettioåttaåriga Miranda. Den är uppdelad i olika ämnen såsom Kontor, Jul, Semestrar, Dejting osv. - riktigt härlig.

Nu blir det Janusstenen av Elly Griffiths, andra boken om Ruth Galloway! Lyssnar även på Smultron och svek med lite lagom lågt engagemang.

Är det någon som läst/lyssnat på game of thrones böckerna? jag har lite svårt att hitta nått att lyssna på just nu så funderar om de är nått att läsa när jag älskar serien. Det är ju lätt hänt att man stör sig som fan sen på serien/filmen efter böckerna...
Jag har löst första boken. Såg serien innan jag läste boken. Uppskattade den helt klart ändå, tycker att mycket stämde bra överens (men det var ett tag efter jag sett första säsongen).
Har inget behov av att läsa fler böcker i serien i dagsläget dock, just för att jag tycker tv-serien görs så bra :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 321
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30