Igår tog jag mig äntligen i kragen och läste ut tre av böckerna jag hade på gång, nämligen:
Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis - alltså, det är en välskriven och intressant bok, men om man inte har läst alla böcker som diskuteras så är man antingen ganska lost eller så blir man sugen på att läsa boken och då är det bara att hoppa över det kapitlet eftersom den är knökad med spoilers. Jag lade i alla fall till ett par stycken på min att läsa-lista, Franny and Zooey av J D Salinger, Cold Comfort Farm av Stella Gibbons, Valley of the dolls av Jacqueline Susann och Lace av Shirley Conran som jag alltid trott varit tantsnusk à la Jackie Collins men som tydligen är en feministisk roman om kvinnor i arbetslivet, typ. Vi får väl se! Dockornas dal har jag varit sugen på länge (tror faktiskt att den redan står i hyllan någonstans), Cold Comfort Farm blev jag tipsad om på FB häromveckan också - tydligen en sjukt rolig parodi på De Brittiska Lantliga Romanerna. Verkar kul! Franny and Zooey förstår jag inte varför jag inte redan hade på listan faktiskt, men de ska läsas i alla fall.
Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald var mycket riktigt trevlig, tack
@Killaloe för att du motiverade mig att fortsätta. Men jag blev
chockad när jag insåg att författaren är yngre än jag! Trodde, baserat på både namn och subject matter, att det var en kvinna i sisådär 50-årsåldern som skrev. Tji fick jag och mina fördomar!
Sedan läste jag ut Miranda Harts
Is it just me? som var både tänkvärd och tokrolig. Jag älskar Miranda, tycker att hon är så otroligt rolig - och en duktig skådis som mer seriös, som i senare säsonger av
Barnmorskan i East End. Kul grepp med en dialog med artonåriga Miranda som vill bli politiker och inte kan tro att livet blivit så som det blev nu när hon pratar med trettioåttaåriga Miranda. Den är uppdelad i olika ämnen såsom Kontor, Jul, Semestrar, Dejting osv. - riktigt härlig.
Nu blir det Janusstenen av Elly Griffiths, andra boken om Ruth Galloway! Lyssnar även på Smultron och svek med lite lagom lågt engagemang.