Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hah! Jag skulle vara duktig idag och få mycket gjort (läs: typ hushålls- och trädgårdsarbete), men så skrev en kompis på fejjan om hur bra Håkan Nessers senaste är. Den "råkade" ligga och vänta på läsning, så jag tittade lite i den. Och nu har mer än halva dagen gått och boken är utläst....

Egon Kallmans ögon
innebär att den "gamle" Nesser är tillbaka. Hans förra bok var en jättebesvikelse, men den här är bra. T o m riktigt bra! :)

Naa, eller, finns den nu alltså? Jag har vetat att den skulle komma, men det var så långt bort då.
Den släpps i september :) Så inte alltför långt bort.

Det var ett reportage med/om Samdberg i senaste numret av Allt om mat om någon är intresserad av att läsa det :)

Jag har lånat hem Ta itu av Kristina Sandberg, men jag orkar faktiskt inte läsa den. För hög igenkänning tror jag, alltså vi försöker leva jämställt men det är verkligen inte lätt att få ihop allt.

Har läst ut Blodets Meridian av Cormac McCathy (eller läst ut och läst ut, jag skummade sista fjärdedelen), den känns verkligen som en Klassiker. Skulle inte förvåna mig om den ingår i amerikanska skolans kursplan . Otroligt brutal bok.

Jag har lånat hem Ta itu av Kristina Sandberg, men jag orkar faktiskt inte läsa den. För hög igenkänning tror jag, alltså vi försöker leva jämställt men det är verkligen inte lätt att få ihop allt.

Har läst ut Blodets Meridian av Cormac McCathy (eller läst ut och läst ut, jag skummade sista fjärdedelen), den känns verkligen som en Klassiker. Skulle inte förvåna mig om den ingår i amerikanska skolans kursplan . Otroligt brutal bok.
Har du läst Bitterfittan? Smärtsam typ av igenkänning för många.

Jag funderar också på att läsa om den. Så här i backspegeln har den nog vuxit till en av mina absoluta favoritböcker.

Jag läste den när den kom ut och tyckte absolut att den var bra, men skulle inte säga att den tillhör en av de absoluta favoriterna. Det handlar ju mycket om "blackness" och det känns som att de delarna inte riktigt talar till MIG, eller liksom är skrivna för mig (jag är vit). Men själva storyn tyckte jag om.

Ja precis, typ en "spinoff" på hennes tidigare böcker om Maj. Tydligen har det kommit väldigt mycket frågor ang recept till maten som Maj äter/lagar (tror jag det var) så det kommer väl därifrån :)
Okej. Maten på 50-60-talet tillhör väl inte världshistoriens godaste skulle jag säga, så jag tror inte den boken är nåt för mig. Inkokt gädda lagade Maj väl till nåt kalas. Njä. Småkaksrecept innehåller den förmodligen också.

Jag läste den när den kom ut och tyckte absolut att den var bra, men skulle inte säga att den tillhör en av de absoluta favoriterna. Det handlar ju mycket om "blackness" och det känns som att de delarna inte riktigt talar till MIG, eller liksom är skrivna för mig (jag är vit). Men själva storyn tyckte jag om.
Jag kände det nog som en lärobok i blackness för mig. Fick en massa Åh fan-upplevelser. Älskade saker som "Jag blev inte svart förrän jag kom till USA".

Jag får nog faktiskt läsa om den ...

Okej. Maten på 50-60-talet tillhör väl inte världshistoriens godaste skulle jag säga, så jag tror inte den boken är nåt för mig. Inkokt gädda lagade Maj väl till nåt kalas. Njä. Småkaksrecept innehåller den förmodligen också.
Mmmm, bästa sortens mat :D :p

Nämen, kan ju vara kul att bläddra i om inte annat och se vad den innehåller tänker jag :) en måste ju inte laga alla recept :D

Jag läste Tom Malmkvists bok I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv, häromdagen. Hade höga förväntningar men njaaa... Jag gillar de flesta böckerna men den här var sådär.

Jag läste ut När klockan slår fem av Denise Rudberg imorse, jag gillar ju elegant crime-serien och jag blev inte besviken på denna. Det är ju inga mästerverk på det viset, men jag tycker ändå att det är trevligt med en medelålders kvinna i "huvudrollen", och jag gillar resterande persongalleri också. Vissa bitar var riktigt läskiga!

Jag vet att vi har pratat om det tidigare men jag fascineras verkligen av att en författare kan vara så oerhört ojämn som Rudberg är. Chicklitböckerna är så dåliga att man storknar, ungdomsböckerna är mycket bra, elegant crime-serien också bra och så nu senast denna anskrämliga STHLM Queens - Disa, som väl ska bli en trilogi. Det är underligt!

Jag kan bara hålla med om Rudberg! Vissa av hennes böcker har jag verkligen uppskattat(även om de språkligt lämnar en del övrigt att önska), medan andra nog hör till det sämsta jag läst. Den första av hennes jag läste läste jag utan att ha en aning om vad det var(boken blev kvarglömd hos mig och jag bara högg in, så att säga) och det var först på de sista sidorna jag insåg att det inte skulle komma något mord. Jag hade då läst en av hennes feel good-romaner med hjärtat i halsgropen, eftersom jag förutsatt att det var en deckare. Jag är ovan vid feel good, så för mig betydde att allt var bara toppen att något väldigt, väldigt otäckt skulle komma att hända snart:D

Det blev varken Lucie Whitehouse eller Fjärde riket för mig igår, utan Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson. Gillar väldigt mycket hittills!

Visst är den fantastisk? Jag plöjde den och hennes andra delvis självbiografiska i vintras och blev stormförtjust!

Och jag gillar inte alls Angela Kovacs som uppläsare har jag märkt. Det är något med hennes röst och betoningar som inte klickar hos mig. Eller så är det bara en kvardröjande känsla från någon annan bok (tror det var hon som läste Hausfrau?).
Jag vill minnas att jag hade jättesvårt för uppläsningen av Hausfrau, men att jag vande mig efter ett tag.

På sistone har jag läst:

Fyren mellan haven: Mysig och trevlig, men hemsk direktöversättning från engelska.
Skynda att älska: välskriven och fin. Trots ärkesvinig författare(fick två böcker för en femma på loppis och det var ett offer jag inte kunde refusa, då den andra boken var underbara Stål, som jag trots att jag läst den kände ett starkt behov av att köpa).
Food noir: Hedonism och gubbslem.

Dessutom två briljanta serieböcker:
Prins Charles känsla och Jag är din flickvän nu(Liv Strömqvist respektive Nina Henningsson).

I natt(sömnlös) har jag satt tänderna i Elin Olofssons Till flickorna i sjön och trots en trög start(mycket till följd av att boken hyllades så när den kom) tycker jag mycket om den. I P1:s Meny refererade författaren till Kerstin Ekman, Monika Fagerholm och ytterligare en kvinnlig författare(vem sjutton det nu var, Selma Lagerlöf?) som sina litterära inspirationskällor och jag förstår henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 321
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30