Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu så - nu har jag (äntligen) läst klart alla fyra böckerna av Elena Ferrante. Det var i princip bara den första jag blev riktigt förtjust i, de andra läste jag bara för att få se hur det hela skulle sluta. Mitt största problem med dem var definitivt att jag inte alls tyckte om Elena som är huvudpersonen och mest bara störde mig på hennes dumma jävla beslut och ständiga krånglande.

I morgon bänkar jag mig vid poolen igen så då ska jag börja på nästa bok - en av hon Jojo Moyes. Fick den i födelsedagspresent av en vän och är väldigt pepp på att börja på den :).

Nu så - nu har jag (äntligen) läst klart alla fyra böckerna av Elena Ferrante. Det var i princip bara den första jag blev riktigt förtjust i, de andra läste jag bara för att få se hur det hela skulle sluta. Mitt största problem med dem var definitivt att jag inte alls tyckte om Elena som är huvudpersonen och mest bara störde mig på hennes dumma jävla beslut och ständiga krånglande.

I morgon bänkar jag mig vid poolen igen så då ska jag börja på nästa bok - en av hon Jojo Moyes. Fick den i födelsedagspresent av en vän och är väldigt pepp på att börja på den :).

Då skippar jag resten. Jag var inte exalterad, ens över den första.

Då skippar jag resten. Jag var inte exalterad, ens över den första.
Skippa definitivt då! Böckerna är väldigt repetitiva; det känns verkligen att man läser samma story med samma människor med samma problem om och om igen.

Nu har jag lyssnat klart på Bro bro breda. Gillade även denna :) 4/5 får den nog också precis som föregångaren.
Jag gillar att det är kvinnor i huvudrollen, och att det är kvinnor (hitills) som vart seriemördaren. Jag tror det kommer vara en kvinna i nästa med, men det kan ju ändras. Jag får känslan av när dom misstänker fel och börjar leta på nytt att "hon måste det vara" om en person som är med i handlingen, men så stämmer det inte. Det är kul när jag gissar fel :)
Nu ska jag sätta igång med Dansa min docka av samma författare, 3e och sista (?) boken om Helen Grace.

Har läst "what Alice forgot" av Liane Morarity. Detta var hennes nyaste roman, och den tredje jag har läst. Den var helt ok, men inte liga bra som "Stora små lögner".

Boken handlar om Alice som ramlar på gymmet och glömmer bort tio År av sitt liv. Detta innebär att hon inte minns sina barn eller att eller varför hon och hennes make håller på att separera.

Jag tycker den var helt ok som sagt, men vissa "ångest"-moment där hon som sagt inte minns massa pinsamheter. Det är snabbt uppenbart att Alice förändrats en hel del på dessa tio år.

Det som till viss del räddade boken är de sista kapitlen där allt knyts ihop. Hon får såklart minnet tillbaka, och den nya och gamla Alice försonas till viss del. Tycker det var ett rimligt slut ändå :)

Har läst 2/3 av Blodets Meridian. Är inte så sugen på att läsa ut just nu, mer sugen på Christies Döden till mötes.

Har just läst ut Telling Tales i Vera Stanhope-serien. Tycker SÅ mycket om Vera-böckerna.

Har läst ut "änklingen". Inte lika bra/gripande som "en sorts kärlek" men intressant att lösa uppföljaren :)

Lite svår att genre-sätta, för den känns som en väldigt sexistisk, porrig, drogbejakande självhjälpsbok.

Lyssnar på Färjan, hittills bra. Om man gillar övernaturligt. Författaren lyckas fängsla mig.

Innan dess lyssnade jag på Almedalen faller. Intressant, jag gillade den.

Dessförinnan lyssnade jag på Mannen under trappan.

Rekommenderar allihop ☺

Jag har läst Anna Janssons nya feelgood, Svärmödrar utan gränser. Bra! Trevlig fortsättning på Ödesgudinnan på Salong d'Amour. Jag gillar Maria Wern-böckerna också, men jag tycker nästan att hon är bättre i feelgoodgenren. Mer utrymme för den härliga humorn förstås. Dessutom ett gäng recept i slutet, jag ska prova att göra saffranspannkaka någon dag för det har jag varit nyfiken på länge.

Lyssnar på Ninni Schulmans senaste, Välkommen hem. Angela Kovacs är en superb inläsare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska börja med härnäst i textform. Kanske Den sårade divan av Karin Johannisson som jag tänkt läsa länge, men det är väl ingen glättig läsning precis. Kanske fjärde boken om min älskade Roy Grace, Dead man's footsteps / Död mans fotspår. Eller George av Alex Gino.

Sedan är det egentligen så att jag ska ha läst två böcker till på måndag till en bokcirkelträff (Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis och Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald) - jag är inte sugen på någon av dem just nu - och en annan som vi börjar diskutera i Kulturkollo läser på måndag, En syster i mitt hus av Linda Olsson. Den är jag i och för sig mer sugen på, så det kanske får bli den... tja, vi får se.

Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald
Den här tyckte jag var himla trevlig och rar så ge dig på den är mitt tips.

Jag gillade inte alls Ödesgudinnan på Salong d'Amour så vi har väl delvis doft olika syn på "feelgood"-litteratur, men ändå :D Bivalds karaktärer känns så himla mänskliga och vettiga på något sätt. Och roliga! Inte lika underhållande kanske som Rosengädda, men jag har flera gånger skrattat rakt ut när jag läste Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt.

Själv känner jag mig väldigt splittrad i min läsning. Har av olika anledningar en hög böcker som jag påbörjat och det passar mig inte alla. Tre böcker brukar vara vad jag klarar av att hålla igång men nu är det fler ochdärmed förvirrande.

Läste dock precis ut Den stängda boken och den levde inte alls upp till mina förväntningar. På vissa sätt var den fantastiskt fin och intressant, på andra sätt så otroligt seg och jobbig att läsa (inte pga ämne utan för att den var så långrandig och utsvävande).

Är även i slutet av Dödsmässa och det är först när det är mindre än en timme kvar (av typ femton) på inläsningen som det börjar klarna något. Jag tror egentligen att det är en rätt så rimlig och bra deckare (någon annan kanske har bättre koll på Reginald Hill rent generellt?) men som ljudbok med alla olika intriger och parallella händelser fungerar den dessvärre inte riktigt :(

Lyssnat klart på Dansa min docka och den var helt okej. Spännande tidvis och lite seg mellan varven.

Har även lyssnat på Besökaren av Dag Öhrlund. Jag gillar vanligen inte böxker som utspelar sig i sverige av någon anledning men gav den en chans ändå. Den gjorde mig rätt irriterad mellan varven, men den var ändå bra. Tvista till sig på slutet och fick ett helt annat slut än vad jag trodde det skulle bli. Rekommenderar den.

Jag har läst Anna Janssons nya feelgood, Svärmödrar utan gränser. Bra! Trevlig fortsättning på Ödesgudinnan på Salong d'Amour. Jag gillar Maria Wern-böckerna också, men jag tycker nästan att hon är bättre i feelgoodgenren. Mer utrymme för den härliga humorn förstås. Dessutom ett gäng recept i slutet, jag ska prova att göra saffranspannkaka någon dag för det har jag varit nyfiken på länge.

Lyssnar på Ninni Schulmans senaste, Välkommen hem. Angela Kovacs är en superb inläsare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska börja med härnäst i textform. Kanske Den sårade divan av Karin Johannisson som jag tänkt läsa länge, men det är väl ingen glättig läsning precis. Kanske fjärde boken om min älskade Roy Grace, Dead man's footsteps / Död mans fotspår. Eller George av Alex Gino.

Sedan är det egentligen så att jag ska ha läst två böcker till på måndag till en bokcirkelträff (Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis och Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald) - jag är inte sugen på någon av dem just nu - och en annan som vi börjar diskutera i Kulturkollo läser på måndag, En syster i mitt hus av Linda Olsson. Den är jag i och för sig mer sugen på, så det kanske får bli den... tja, vi får se.
Och jag gillar inte alls Angela Kovacs som uppläsare har jag märkt. Det är något med hennes röst och betoningar som inte klickar hos mig. Eller så är det bara en kvardröjande känsla från någon annan bok (tror det var hon som läste Hausfrau?).

Jag har nyss lyssnat klart på Flickan under jorden som hon läste, och jag tror jag hade gillat den mer med en annan uppläsare.

När jag var nästan klar med boken var jag nästan lite irriterad på fokusen på huvudpersonens vikt. Då insåg jag att jag hade läst just det omdömet relativt nyligen i den här tråden om någon bok. Så jag sökte, och jo, det var ju den boken ni pratade om då. I övrigt tyckte jag boken var helt ok och kommer lyssna på nästa framöver.

Just nu fortsätter jag med James Harriots böcker. Det börjar bli lite långtråkigt nu. Småmysigt, men långtråkigt.

Den här tyckte jag var himla trevlig och rar så ge dig på den är mitt tips.

Jag gillade inte alls Ödesgudinnan på Salong d'Amour så vi har väl delvis doft olika syn på "feelgood"-litteratur, men ändå :D Bivalds karaktärer känns så himla mänskliga och vettiga på något sätt. Och roliga! Inte lika underhållande kanske som Rosengädda, men jag har flera gånger skrattat rakt ut när jag läste Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt.

Jag ska ge den en chans! Tack! :)

Jag gillar Ödesgudinnanböckerna för jag tycker att Jansson kommer till sin rätt i dem med humor och finurlighet. Jag lyssnade på henne på Bokmässan förra året, innan jag hade läst något annat än Wern, och hon verkar så himla härlig :) Men, ping @mandalaki, det är väl tur att vi tycker olika!!111! ;) :D :P :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar