Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser Stoner, äntligen. Äntligen i dubbel bemärkelse - dels har jag tänkt läsa den sedan den kom ut i nyutgåva för ett par år sedan när alla läste den, dels ska vi diskutera den i bokcirkel #1 på söndag kväll. Snart klar och jag gillar den verkligen :-)

@Anna @Karfitsa jag har medvetet inte läst Stoner pga att Linda Skugge recenserade den nånstans (GP?) och var jätteanti. Fast å andra sidan så gillar hon och jag inte alls samma typ av böcker eller samma böcker öht.

Har läst Mordet på orientexpressenunder kvällen. Åh vad jag tycker om Christie! Älskar miljöerna och personerna; det är guvernanter, överstar, furstinnor. Det är så spännande att läsa om världen som den såg ut för hundra år sen - boken börjar t ex på en kall tågperrong i Aleppo, bara en sån sak.

Har kommit en bit in i Efter festen av Lisa Jewel och är inte så förtjust. Tyvärr! Hade dels inte väntat mig chick-lit och dels så kan jag inte alls relatera till Jem och Ralph. Kanske stör det mig extra mycket eftersom jag är i liknande situation som de (sambo, två små barn, bostadshets och nån slags karriär) men verkligen som sagt har svårt att relatera till hur de tänker och agerar.

Jag fattar inte hur man lägger in text som spoiler annars hade jag gärna gett några exempel.

Har kommit en bit in i Efter festen av Lisa Jewel och är inte så förtjust. Tyvärr! Hade dels inte väntat mig chick-lit och dels så kan jag inte alls relatera till Jem och Ralph. Kanske stör det mig extra mycket eftersom jag är i liknande situation som de (sambo, två små barn, bostadshets och nån slags karriär) men verkligen som sagt har svårt att relatera till hur de tänker och agerar.

Jag fattar inte hur man lägger in text som spoiler annars hade jag gärna gett några exempel.
Klicka på plustecknet i texteditorn så ser du hur man gör.

Det känns som om jag som läsare förväntas sucka igenkännande vilket jag inte gör. Vidare: det är en sååå stor grej att Ralph vill åka iväg på semester en vecka. För mig är det självklart att låta partnern göra resor och andra grejor på egen hand eftersom man (vi) inte orkar med vardagen annars. Att vara så missunnsam som Jem är helt främmande för oss. Att liksom beklaga sig för att Ralph vill komma bort från familjen en vecka. Ja...? Det vill jag också ibland. Sen att Jem inte varit utanför huset på fyra månader utan ett barn med sig var helt skrämmande. Inte en promenad, inte en fika med kompis, inte en joggingrunda... men det framställdes som helt normalt. Ja, det var många såna grejer.

Har äntligen läst ut Gone With the Wind. Faktiskt bättre än jag trodde men det skulle vara intressant att läsa recensioner/analyser för att se vad mer genomtänkta personer tycker.

Nu har jag börjat på Lilla himlafågel av Joyce Carol Oates.

Jag håller på och läser Drömmar, dårskap och en kär liten sak av Julie Cohen, först tänkte jag att det var lite lättläst sommarläsning men den väcker tankar och funderingar, åtminstone för mig. Ett par som inte kan få barn, deras vän som är ensamstående mamma och hemligt kär i manen i paret, väldigt välskrivet om kvinnorna, männen får man lite mindre känsla för vilket är intressant. Så här långt kan jag rekomendera den, jag vet dock inte om den avslutats med ett "alla är lyckliga genom ett trollslag" men jag hoppas inte det, även om jag hoppas att alla blir lyckliga. :D

Äntligen klar med Sommar på strandpromenaden och jag garanterat inte mycket mer att tillägga än jag redan hävt ur mig. Mitt slutliga omdöme blir: Lägg tiden på att läsa något bättre.

Nu ska jag lyssna på Flickan under jorden (Elly Griffiths).

Har du läst första boken om dem?

@Anna @Karfitsa jag har medvetet inte läst Stoner pga att Linda Skugge recenserade den nånstans (GP?) och var jätteanti. Fast å andra sidan så gillar hon och jag inte alls samma typ av böcker eller samma böcker öht.

Jag tyckte mycket om den. Har läst Linda Skugges text (i Hela Hälsingland, antar att det är den du tänker på) och tycker att hon fokuserade på fel sak där, faktiskt, och la lite väl mycket fokus på en sak. För mig var det en välskriven, rörande, lågmäld berättelse som jag är glad att jag äntligen har läst. :)

Nu läser jag Kvinna inför rätta av Louise Doughty, förresten. Tycker att den är lättläst och lagom spännande såhär 40% in, eller så.

Jag tyckte mycket om den. Har läst Linda Skugges text (i Hela Hälsingland, antar att det är den du tänker på) och tycker att hon fokuserade på fel sak där, faktiskt, och la lite väl mycket fokus på en sak. För mig var det en välskriven, rörande, lågmäld berättelse som jag är glad att jag äntligen har läst. :)
Vad roligt att höra. Då ska jag också läsa den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar