Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser tredje Roy Grace, Långt ifrån död eller Not dead enough. Är fortfarande lite tagen av Som stjärnor i natten och dessutom sjuk, så det får inte vara för avancerat ;) Har två böcker att läsa till nästa söndags bokcirkelträff och är noll sugen på någon av dem, så får se hur jag gör. Två av åtta i cirkeln har fått barn (med varandra) ganska nyss, så det kanske inte blir så stor uppslutning ändå. Böckerna är Kvinna inför rätta av Louise Doughty och Stoner av John Williams. Jag vill liksom läsa båda men inte under sista semesterveckan!

Jag är klar med Hustrun och den var helt klart underhållande. Det finns delar som jag tyckte var sådär eller snudd på dåliga, men sen fanns det andra delar som var snudd på briljanta. Så i det stora hela gillade jag boken (trots eller kanske tack vare sina tydliga Gillian Flynn-imitation) och den var klart läsvärd.
Jag blev så irriterad på mig själv att jag inte såg twisten. Jag visste ju att det skulle komma en sån och den var ju egentligen så given! Fast å andra sidan, hade jag kommit på den hade boken inte varit alls lika kul att läsa.

Jag blev så irriterad på mig själv att jag inte såg twisten. Jag visste ju att det skulle komma en sån och den var ju egentligen så given! Fast å andra sidan, hade jag kommit på den hade boken inte varit alls lika kul att läsa.
Jag kan bara hålla med. Eller ja, jag blev inte så irriterad på mig själv eftersom jag nästan aldrig kan komma på sånt i förväg men ändå. :D

Den är i mina ögon inte alls så bra som hundraåringen. Men ha inte för höga förväntnignar så kan du säkert få ut visst underhållningsvärde av den :)
Har svårt att tro att nån av hans böcker kommer att nå upp till Hundraåringens nivå. Fast den här är väldigt underhållande. Gillar hans sätt att skriva :up: Påminner lite om Arto Paasilinnas böcker tycker jag.

Klar med Maze Runner - I solstormens spår. Helt okej men inte lika spännande som de andra tre. får nog en 3.5/5.

nu ska jag börja lyssna på Färjan som någon skrev om nyligen här i tråden. Brukar ha svårt för böcker som utspelar sig i Sverige, men hoppas jag gillar den här.

Jag letar febrilt efter en bokserie som jag läste på nittiotalet och tänkte att det måste vara någon på belästa buke som vet vad det är jag letar efter. Serien utspelar sig på 1800-talet någonstans i Sverige - Sörmland kanske? - och handlar om en adlig släkt. I den första boken gifter sig en ung Christina (tror jag hon heter) med en mycket äldre man som kanske är baron? Greve? De får ett barn, en son, men sedan har hon en romans med en torpare (?) och de får också en son. Både mannen och torparen dör, och i slutet av den första boken berättar hon för den andra sonen om hans far. Bok nummer två heter kanske Bröderna (?) och den sista boken har ett kvinnonamn, kanske Catarina eller något liknande.

Serien stod i mina föräldrars bokhylla när jag var liten och måste alltså ha skrivits under tidigt 80tal eller långt tidigare. Någon som vet vad detta kan vara? Hjälp!

För övrigt läser jag just nu en tjock volym med sci-fi noveller. Perfekt att läsa en story varje kväll! :bow:

Jag letar febrilt efter en bokserie som jag läste på nittiotalet och tänkte att det måste vara någon på belästa buke som vet vad det är jag letar efter. Serien utspelar sig på 1800-talet någonstans i Sverige - Sörmland kanske? - och handlar om en adlig släkt. I den första boken gifter sig en ung Christina (tror jag hon heter) med en mycket äldre man som kanske är baron? Greve? De får ett barn, en son, men sedan har hon en romans med en torpare (?) och de får också en son. Både mannen och torparen dör, och i slutet av den första boken berättar hon för den andra sonen om hans far. Bok nummer två heter kanske Bröderna (?) och den sista boken har ett kvinnonamn, kanske Catarina eller något liknande.

Margit Söderholms Hellesta-serie?

Lyssnar på Sommar på strandpromenaden och några timmar in kan jag inte låta bli att hänga upp mig på
Resonemanget kring katten som anföll Neil. Hallå, katt - fågel, vad tror dom egentligen? :banghead:

Fortsätter med Roy Grace och oooh det är spännande nu, hundra sidor kvar...

Även denna gången har författaren bemödat sig med att skriva en kommentar på Instagram och jag älskar det. Det krävs så lite men gör ju så mycket :love:

Färdig med Långt ifrån död och ja, den var lika bra som jag hoppades. För en gångs skull listade jag ut ungefär vad som skulle hända, eller snarare vad problemet var, i god tid - men den blev inte mindre spännande för det. Det är ju sådär ibland, nu kommer jag inte på något exempel men visst finns det deckare där man vet från sida ett vem mördaren är, men det är lika intressant att få reda på vägen dit för poliserna/utredarna, och motivet?

Nu läser jag fjärde boken om Vera Stanhope, Döda talar inte. Älskar henne och hennes kollegor, så himla bra. Såg något mer avsnitt av TV-serien i förra veckan också och jag är SÅ förtjust.

Jag har läst De tre miss Margarets av Louise Shaffer, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Intressant historia som sen faller platt i sista kapitlet kanske. ;)

Nu har jag lyssnat klart på Färjan. Den var intressant men kanske inte jättebra. Inte sugen att åka färja inom det närmaste iaf ;) 3/5 får den.

Nu börjar jag på Ole Dole av M. J. Arlidge.

Åh det ska bli intressant att höra vad du tycker om den.
Nu har jag lyssnat klart på den :) Effektivt när jag jobbar 10 timmars pass :D Jag gillade den! Lite spännande, funderade vilken som var "den onda" hela tiden, men gissade fel :p I slutet ett stycke som var rätt äckligt :yuck:
Jag hade nog inte klarat av att se den här boken som film, den hade nog varit väldigt psykiskt påfrestande, men i bokform inga problem. 4/5 får den av mig.

Kommer börja på nästa av samma författare i serienikväll, Bro Bro Breja tror jag den hette. Sen blir det Dansa min docka nästa vecka :)

Härlig tråd som jag definitivt ska följa ;) lyssnar numera mest på böcker men kan ha 3-4 st igång samtidigt :p lyssnar och läser mest på engelska. Kan tipsa om Dick Francis ( vet inte om ni gjort det tidigare ) älskar hans böcker! :love:

Irriterar mig fortfarande på Sommar på strandpromenaden. Vill bara örfila vissa karaktärer och säga åt dom att skärpa till sig. :wtf:

Ett par timmar kvar. Borde ta slut imorgon.

Självklart måste det finnas en riktig karlakarl på plats och sköta gården. En kvinna kan ju inte basa över en hoper anställda, lägga scheman och sköta bokföring. Hemska tanke! :arghh:

Nu har jag lyssnat klart på den :) Effektivt när jag jobbar 10 timmars pass :D Jag gillade den! Lite spännande, funderade vilken som var "den onda" hela tiden, men gissade fel :p I slutet ett stycke som var rätt äckligt :yuck:
Jag hade nog inte klarat av att se den här boken som film, den hade nog varit väldigt psykiskt påfrestande, men i bokform inga problem. 4/5 får den av mig.
Åh bad olika vi tyckte om den :) Jag tyckte den var usel rent utav, dåligt språk och för mycket om jag kommer ihåg hälften av mina åsikter typ :p

Såg att jag visst hade skrivit såhär i förra boktråden
Ole dole - riktigt dålig faktiskt. Alltså, jag förstår inte hur så många stereotyper får plats i samma bok? Det här måste vara Englands svar på typ Läckberg eller något:grin: Själva mord-storyn kunde/borde varit intressant men persongalleriet och skrivsättet förstör typ allt. Urk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar