Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började på den igår. Har också stora förväntningar på den.
Igår läste jag ut Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. Den kan jag rekommendera!
Jaaaa! Helt underbar bok! Helt plötsligt så är man där i femtitalets Neapel! Nummer två kommer i oktober.

Jag har läst ut Bokcirkelns bekännelser av Elisabeth Noble, lite roligt att se diskussionerna om böckerna och att de faktiskt har väldigt olika åsikter, lite som den här tråden! :D Annars var väl själva historien ganska vanlig, otrogna karlar, familjeliv osv osv. Den enda personen som var riktigt intressant och som det kändes som det fanns ett djup i fick man knappt veta något om.

Jag har inte riktigt kommit igång att läsa den här sommaren, jag har mest haft handarbete i händerna och suttit och pratat med folk. Men till hösten blir det en hel del pendling så då kanske jag hinner sticka in med lite böcker i kurslitteraturen. :D

@Anna Det var något storbråk i gruppen för några månader sedan som ledde till att många verkade hoppa av, bland annat herr I (som verkar vara tillbaka igen nu). Jag missade vad det handlade om, vet du?

(Det KAN ha varit typ att någon skrev att Lars Kepler inte var deras bästa läsupplevelse någonsin och att de som brukar ange honom/dem som "min absoluta favoritförfattare" gick i taket. :cool:)

Oj, jag var helt säker på att jag hade svarat på detta!

Nej, jag vet inte vad det gällde. Men om det är samma herr I (B) som jag tror att du menar så har jag råkat i konflikt med honom i en annan grupp som jag lämnade till slut för jag höll på att bli tokig. Dessutom har jag hamnat i konflikt med admin för VSÄALB-gruppen för inte så längesen. Och jag som är så fredlig! ;) :D

Okej, drottningen av uppsamlingsheat är här igen! Ursäkta om jag har missat att jag redan har skrivit om något men jag tror att senaste jag skrev om var Sommar på strandpromenaden? Isåfall har jag rätt många att rapportera av ;)

Ett snyggt lik av Peter James då ja - den skrev jag ju lite om, och att jag inte kan förstå den svenska titeln. Berättade jag även här eller bara i Instagramtråden att han svarade på mitt inlägg? Så gulligt tycker jag, han verkar vara en fin person!

Kranvridarna av Karin Brunk Holmqvist - ja, de är ju vad de är, korta, ganska underhållande berättelser om "äldre personer" på Österlen. Men här har jag ett litet problem... hennes äldre personer är liksom runt 65 bast och är verkligen gamla tanter och gubbar! Mina föräldrar är liksom i den åldern, vi har flera på jobbet som är det osv. men de är ju inte tanter och gubbar. När jag läste denna tänkte jag att det kanske utspelade sig för "längesen", äldre människor var ju liksom äldre förr (gud, vilket svammel), men det gör det inte för kranvridarna i titeln syftar på bag-in-boxar och de är ju inte så gamla. Jaja. Det var en ganska söt historia.

Fjällgraven av Hjorth / Rosenfeldt - de är bra, alltså, men vilka tegelstenar. Sedan är jag inte helt klar över om jag förstod slutet, men det var nog för att jag var så ofantligt trött. Får gå tillbaks och läsa om, kanske.

Bara ett barn av Malin Persson Giolito - ja, mycket bra. Vet att den har prisats här i tråden förut och jag förstår varför. Inte i klass med Störst av allt, men det kan väl knappt något vara.

Stella och Sebastian av Jenny Leeb, oj vilket dravel. Alltså, jag tror att de dricker alkohol på minst hälften av alla sidor och jag var verkligen helt säker på att det skulle sluta med att någon av huvudkaraktärerna skulle hamna på behandlingshem eller något för det var så överdrivet. Men nähä, inte det. Förutsägbart och inte särskilt välskrivet. Inte direkt dåligt, dock, den underhöll mig under ett par timmar en sömnlös natt och det uppskattar jag alltid.

Den glömda rosenträdgården av Marita Conlon McKenna - fin berättelse om man gillar t.ex Maeve Binchy, vilket jag ju gör. Lite väl stort persongalleri för mig, men detta var också under en sömnlös natt och då är jag inte så vass ;)

Och en tredje under samma sömnlösa natt, vilket var Räkenskapens dag av Colin Dexter - sista boken om kommissarie Morse. Som är en helt underbar karaktär tycker jag. Riktigt välskrivet också, men det är... tätt, om ni förstår hur jag menar. Man blir lite trött. Vilket väl torde vara bra under sömnlös natt, men ni vet ;)

Harry Potter and the Cursed Child då, ja, jag gillade den skarpt! Det var längesen jag läste en pjäs, jag hade glömt hur trevligt det är. Dessutom en bra historia med intressant fokus, jag kan tänka mig att den är helt otrolig på scen och skulle gärna se den. Vi får väl se hur länge den kommer att gå i West End...

Nu är jag nästintill klar med The Girls av Emma Cline och milde himmel, så bra! Ofattbart.

@Anna: Jag ville verkligen gilla The Cursed Child, och jag förstår att formatet (pjäs) begränsar en del. Men jag tycker inte alls att historien höll? Det kändes så motsägelsefullt mot de tidigare verken? Som en fanfiction som blivit canon men sätter dit onödiga stela ramar?

Att se den på scen är nog bättre, för nu blev jag mest upprörd över karaktärsutvecklingen :angel:

Nu läser den andra boken om Miss Peregrines besynnerliga barn :) Gillar dem!
Jag gillar alla coola fotografier som finns i de böckerna och som vävts in i berättelsen. Såg att det precis kommit ut en tredje bok i serien, köar på biblioteket för att få den, men vet inte om de fått in boken än. Dessutom tror jag det kanske var nån till i kö före mej på just den boken.

Jag gillar alla coola fotografier som finns i de böckerna och som vävts in i berättelsen. Såg att det precis kommit ut en tredje bok i serien, köar på biblioteket för att få den, men vet inte om de fått in boken än. Dessutom tror jag det kanske var nån till i kö före mej på just den boken.

Instämmer angående fotografierna. Det är ger boken en speciell känsla. Det kommer ju film på bio i september :)

Har lyssnat på "svinhugg" av Marianne Cedervall. En småmysig historia med några dödsfall i :p (vill inte kalla den deckare då det inte är nån gåta eller direkt polisutredning i den) Härligt inläst på gotländska och norrländska. Typisk sommarbok. Kommer säkert läsa iaf på nästa bok i serien med (det finns fem böcker).

Har även lyssnat på Rivert Gustavssons biografi - från vaggan till deadline. Tycker den var intressant och smårolig emellanåt. Bra inläst av författaren.

Nu hittade jag en bok som heter "den stora verklighetsflykten" som verkar vara npn typ av skröna. Smårolig än så länge :)

Devils Peak av Deon Meyer. Typisk sommar/ledig-läsning för mig. Det är nog en av mina favoritförfattare när jag tänker efter. Eller så gillar jag dem för att jag tycker väldigt mycket om svenska deckare (Läckberg undantaget) och jag tycker att de har en viss likhet.

Jag läste ut The Girls av Emma Cline igår kväll och den förtjänar verkligen sin hype. Helt otroligt bra.

Började även på Jennifer Nivens All the bright places (Som stjärnor i natten) men jag var så trött att jag inte kom så långt. Den verkar extremt lovande dock. På baksidan (antar jag, Goodreads beskrivning) beskrivs den som en sorts kombo av Förr eller senare exploderar jag och Eleanor & Park och det verkar väl lovande ;) Såg även en varning för den som tyckte att Gus i FESEJ pratade för högtravande, isåfall är Theodore Finch i Nivens bok att undvika. Tur att jag tycker att lillgamla high school-kids är gulliga då ;)

Oj, jag var helt säker på att jag hade svarat på detta!

Nej, jag vet inte vad det gällde. Men om det är samma herr I (B) som jag tror att du menar så har jag råkat i konflikt med honom i en annan grupp som jag lämnade till slut för jag höll på att bli tokig. Dessutom har jag hamnat i konflikt med admin för VSÄALB-gruppen för inte så längesen. Och jag som är så fredlig! ;) :D
Ja, det är samma person. Oförskämd och dryg. Men admin, hur lyckades du med det? Han verkar väl lugn och sympatisk :D

Ja, det är samma person. Oförskämd och dryg. Men admin, hur lyckades du med det? Han verkar väl lugn och sympatisk :D

Oförskämd och dryg var orden! Jag skrev till Språkrådet om en grej som alla var jätteoense om - mest för att jag blev så himla nyfiken eftersom det visade sig att även min mamma tyckte det motsatta gentemot vad jag tyckte om ett uttryck, och hon brukar verkligen ha koll på sådant, så för min del var det verkligen för min egen skull, jag var bara tvungen att veta vad som faktiskt var rätt. Så lade jag upp det, som kuriosa i kommentarerna - inte för att jag hade rätt utan för att det verkligen var en så stor debatt, och han ba' "ÖH VEM FAN TROR DU BRYR SIG folk kommer alltid att säga yada yada yada" och jag blev så ARG att jag bara gick ur, pang bom. Men det var många andra som drygade sig i den gruppen... det fanns/finns en medlem som uppenbarligen har vissa svårigheter med inlärning och utveckling som brukade lägga upp otroligt konstiga saker och vissa var liksom tvungna att hugga på honom vilket jag inte tyckte var riktigt okej. Så.

Admin - ja, herregud, då var jag också ganska arg. När boken Disa av Denise Rudberg diskuterades lade en person upp en länk till sitt blogginlägg, vilket hen gör frekvent. Jag tyckte väldigt olika mot hen och lade upp en länk till MITT blogginlägg i kommentarerna, som en "såhär tyckte jag och orkar inte skriva om hela romanen igen". Som admin då attackerade med att det var "fullt av länkar till webbutiker", ungefär. Jag kollade det och det var verkligen inte en enda länk - ursprungspostaren, däremot, länkade hejvilt till säljsidor direkt i inlägget. Så jag trodde faktiskt att han hade tagit fel, alternativt att han hade fått det där "viruset" där ord i löpande text blir länkar, eftersom han påstod att jag hade säljlänkar till bl.a Hyundaiåterförsäljare och vad det nu var... och jag ba' men NEJ, det har jag inte.

Det visade sig att det hade var arg på var att jag i min länklista har länkar till bl.a DN, GP och andra sidor, där det finns reklam och därför fick jag inte posta mitt blogginlägg. Hänger ni med? Andra får dock göra det och jag måste säga att det är lite irriterande. Jag behöver inte jaga besökare på Facebook, men det var väldigt underligt beteende av honom. Men den gruppen vill jag inte lämna för den är för underhållande, jag bara håller mig ifrån att länka någonting ;)

Ursäkta långt! Det är så sällan jag hamnar i konflikt ;)

Oförskämd och dryg var orden! Jag skrev till Språkrådet om en grej som alla var jätteoense om - mest för att jag blev så himla nyfiken eftersom det visade sig att även min mamma tyckte det motsatta gentemot vad jag tyckte om ett uttryck, och hon brukar verkligen ha koll på sådant, så för min del var det verkligen för min egen skull, jag var bara tvungen att veta vad som faktiskt var rätt. Så lade jag upp det, som kuriosa i kommentarerna - inte för att jag hade rätt utan för att det verkligen var en så stor debatt, och han ba' "ÖH VEM FAN TROR DU BRYR SIG folk kommer alltid att säga yada yada yada" och jag blev så ARG att jag bara gick ur, pang bom. Men det var många andra som drygade sig i den gruppen... det fanns/finns en medlem som uppenbarligen har vissa svårigheter med inlärning och utveckling som brukade lägga upp otroligt konstiga saker och vissa var liksom tvungna att hugga på honom vilket jag inte tyckte var riktigt okej. Så.

Admin - ja, herregud, då var jag också ganska arg. När boken Disa av Denise Rudberg diskuterades lade en person upp en länk till sitt blogginlägg, vilket hen gör frekvent. Jag tyckte väldigt olika mot hen och lade upp en länk till MITT blogginlägg i kommentarerna, som en "såhär tyckte jag och orkar inte skriva om hela romanen igen". Som admin då attackerade med att det var "fullt av länkar till webbutiker", ungefär. Jag kollade det och det var verkligen inte en enda länk - ursprungspostaren, däremot, länkade hejvilt till säljsidor direkt i inlägget. Så jag trodde faktiskt att han hade tagit fel, alternativt att han hade fått det där "viruset" där ord i löpande text blir länkar, eftersom han påstod att jag hade säljlänkar till bl.a Hyundaiåterförsäljare och vad det nu var... och jag ba' men NEJ, det har jag inte.

Det visade sig att det hade var arg på var att jag i min länklista har länkar till bl.a DN, GP och andra sidor, där det finns reklam och därför fick jag inte posta mitt blogginlägg. Hänger ni med? Andra får dock göra det och jag måste säga att det är lite irriterande. Jag behöver inte jaga besökare på Facebook, men det var väldigt underligt beteende av honom. Men den gruppen vill jag inte lämna för den är för underhållande, jag bara håller mig ifrån att länka någonting ;)

Ursäkta långt! Det är så sällan jag hamnar i konflikt ;)
Det låter verkligen överkänsligt av admin! Trist när nån missförstår och sedan inte kan ge sig.

Herr I blev jag irriterad på en gång när han kritiserade språket hos en av gruppens medlemmar. Den personen har ett namn som jag tror är persiskt och det är en fröjd att se hur frenetiskt han läser på svenska för att lära sig språket. Och sedan kommer nån pappskalle och klagar på hur han skriver? Jag sa ifrån och jag tror att det var då herr I kallade mig infantil :D

Det låter verkligen överkänsligt av admin! Trist när nån missförstår och sedan inte kan ge sig.

Herr I blev jag irriterad på en gång när han kritiserade språket hos en av gruppens medlemmar. Den personen har ett namn som jag tror är persiskt och det är en fröjd att se hur frenetiskt han läser på svenska för att lära sig språket. Och sedan kommer nån pappskalle och klagar på hur han skriver? Jag sa ifrån och jag tror att det var då herr I kallade mig infantil :D

Ja, alltså, hade han varit konsekvent med blogglänkar så köper jag det, det finns flera grupper som har sådana regler, men detta kändes så dumt. I själva inlägget fanns nämligen inte en endaste liten länk, inte ens till någon bloggkollega då nästan ingen hunnit recensera den vid det laget, och jag har ett premiumabonnemang så ingen reklam på sidan. Så han hade ju verkligen ansträngt sig för att gå igenom min ganska digra länklista, minst femtio stycken in alles, hitta något att anmärka på och gav sig verkligen inte, inte ens när jag hade tagit bort den jefvla länken. Suck ;)

Och ja, det där tror jag att jag kommer ihåg. Så jäkla dåligt. Det var ungefär så han betedde sig i den andra gruppen också, gentemot personer som uppenbarligen inte har samma förmågor som han själv så att säga. Jag blir arg bara jag ser hans namn - igår tipsade han ju t.ex i gruppen om något HELT irrelevant för en litteraturgrupp och jag blev SÅ provocerad. Men det är ju helt onödigt - och verkligen helt olikt mig också, för jag är normalt inte sådan här. Har en "bee in my bonnet" om den här karln helt enkelt.

@mandalaki @Anna jag är redan som på mammas gata i den här gruppen - fattar nämligen vem ni pratar om.

@Anna jag började följa dig på instagram i förrgår - hoppas det var ok och inte stalkigt, tänkte att din profil ju ändå är öppen. Du dök upp via en hashtag.

Hat börjat lyssna på ljudböcker på jobbet och plöjt igenom en del senaste 1.5 veckorna.
Just nu: jag lät dig gå av Clare Mackintosh. Mycket bra! Oväntad vändning i mitten som verkligen överraskande. Rekommenderar.

Tidigare i veckan: Maze runner böckerna (väntar på en fjärde som är en prequel, kommer imorgon) mycket bra.
Hon bad om det av Louise O'Neill. Märklig men intressant. Och ett intressant ämne.

@mandalaki @Anna jag är redan som på mammas gata i den här gruppen - fattar nämligen vem ni pratar om.

@Anna jag började följa dig på instagram i förrgår - hoppas det var ok och inte stalkigt, tänkte att din profil ju ändå är öppen. Du dök upp via en hashtag.

Nej, det är ju bara jätteroligt! Jag är inte så himla privat av mig där. Följde jag dig tillbaks? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar