Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Anna: Jag ville verkligen gilla The Cursed Child, och jag förstår att formatet (pjäs) begränsar en del. Men jag tycker inte alls att historien höll? Det kändes så motsägelsefullt mot de tidigare verken? Som en fanfiction som blivit canon men sätter dit onödiga stela ramar?

Att se den på scen är nog bättre, för nu blev jag mest upprörd över karaktärsutvecklingen :angel:

Jag tror såhär med de här stora, hypade grejerna - man får se varje sak för vad den är. Detta är ingen åttonde bok, det är en teaterpjäs baserad på karaktärerna och "miljöerna" från böckerna. Liksom med filmerna - jag tar HP som exempel här också för enkelhetens skull - jag kommer ihåg hur folk rasade när tredje filmen kom för att det var så många saker som var annorlunda gentemot boken. Jag var inget superfan då, hade läst böckerna men tja, såg dock filmen med ett superfan och vi hade ett samtal innan där hon förklarade den här tanken om "separate entities". Och jag tror att det är vettigt.

Det är väl lite som omskrivningarna av klassiker till modernare historier, eller för den delen helt nya berättelser med samma karaktärer i (tänker t.ex på När döden kom till Pemberley av P D James där hon sonika adopterat det mesta från Stolthet och fördom och gjort deckare av det, eller The Austen Project på sistone där Val McDermid, Curtis Sittenfeld och några andra skrivit om Austenberättelser)...

Sedan tror jag även att man bör komma ihåg att det inte är Rowling som är ensam "ansvarig" för Cursed Child :) Hade hon varit det hade det kanske sett annorlunda ut, nu är de tre om saken. Hon och de andra två är ansvarig för storyn, men det är Jack Thorne som har skrivit manuskriptet.

Därför valde jag att läsa den som vilken pjäs som helst utan att lägga för mycket värderingar om "det gamla" i och jag tyckte att det var mysigt :)

Hittade Jorden runt på 80 dagar som ljudbok och blev så himla glad när jag såg att det var Peter Haber som stod för inläsningen. Det blir lite som om det var sagostund med Sunes pappa :D :love: :up:
Så ja, jag är en bit in i den och det är verkligen en bra bok tycker jag (och jämfört med En världsomsegling under havet så är den här så mycket mer jag. Inte alls lika fokuserad på det vetenskapliga utan lite mer torr-rolig så att säga).

Funderar även på hur jag ska göra med den sista boken i Stjärn-trilogin av Wilderäng?! Är det värt att se hur den slutar? Eller fick jag nog av allt menlöst splatter och orimligheter redan i den andra boken?

Jag har precis avslutat 100 omistliga ting av Lucy Dillon och nu vet jag inte vad jag vill läsa.

Tror jag vill ha något liknande lättläst/småputtrigt som inte kräver alltför mycket hjärnkapacitet (har för mycket runtomkring och vill liksom släppa det)

Någon som kan tipsa om en bok liknande denna? De flesta av Marian Keyes har jag läst (vad jag tror i alla fall) Alla tips mottages tacksamt. :bow:

Har du läst fler av Lucy Dillon @Diabetikern Annars är det ju en bra början.

Även Jojo Moyes samt Jenny Volgans böcker om bageriet på strandpromenad är i samma stil och till viss del även Nora Roberts (dock tycker jag att det blir lite upprepande efter några böcker så typ en eller två brukar räcka för ett tag :D)

Lyssnar på Från vaggan till deadline med Robert Gustafsson och jag är inte överförtjust men i brist på bättre..

Åh du milde. Jag läste ut Som stjärnor i natten igår kväll. Är mer tagen (tagnare? :D) av den än någon annan YA-bok jag har läst, FESEJ inkluderad. Vilken B O K!

Historien är lång om varför jag valde att låna just denna bok, men det grundar sig i att jag för det första hört om den i något radioprogram och för det andra att jag ville ha en kort bok. Och det blev ett bra val, jag har läst 90 av 129 sidor i dag, boken är Vi, vi vaktmästare av Jack Hildén. Den påminner mig väldigt mycket om Linjen av Elise Karlsson, fast ett annat slags jobb (Linjen var kontorsjobb, för att uttrycka det slarvigt). En kille som får tillfälligt jobb som vaktmästare via bemanningsföretag, bland andra vaktmästare och fastighetsskötare. Han iakttar och både vill och inte vill jobba där, tror jag. Man uppfattar honom som en lite sorglig person. Eller - är det kollegorna, med jobbvana, jargong och kamratskap, som är sorgliga? Väldigt bra skrivet.

Jag är klar med Hustrun och den var helt klart underhållande. Det finns delar som jag tyckte var sådär eller snudd på dåliga, men sen fanns det andra delar som var snudd på briljanta. Så i det stora hela gillade jag boken (trots eller kanske tack vare sina tydliga Gillian Flynn-imitation) och den var klart läsvärd.

Läste ut Huset du älskade för en liten stund sedan. Helt okej, inte lika bra som de andra böckerna jag läst av Tatiana de Rosnay.

Fortsätter med Mördar-Anders och hans vänner (Jonas Jonasson). Jag gillade Hundraåringen, men den förra boken levde inte riktigt upp till mina förväntningar. Få se vad jag tycker om den här!

Fortsätter med Mördar-Anders och hans vänner (Jonas Jonasson). Jag gillade Hundraåringen, men den förra boken levde inte riktigt upp till mina förväntningar. Få se vad jag tycker om den här!
Den är i mina ögon inte alls så bra som hundraåringen. Men ha inte för höga förväntnignar så kan du säkert få ut visst underhållningsvärde av den :)

jag är då inne i ett väldigt klassiskt år, köpte mackbeth och drakula i veckan :), vill läsa allt på en gång men har knappt tid att läsa ut stolthet och fördom.. har läst ut första 2 delarna och älskar den ^_^, är frustrerande att bara ha tid att läsa på bussen och lunch rasten nu när jag jobbar lite mer.. vanligtvis så tar en så liten bok max 3 dagar för mig att läsa ut :o.. har gått 1 månad nu :o

Imorgon börjar jag jobba igen och allt återgår till det normala. Därmed kan jag börja lyssna på ljudbok igen. Jag drar igång med Sommar på strandpromenaden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar