Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj då, hjälp. Ska kolla av nyfikenhet, men låter inte som det jag längtar efter. :p Tycker det är svårt att hitta bokforum som liknar denna tråd.
Ja, den här tråden har bra spridning, tycker jag. Och folk som vågar formulera vad de tycker. Riktigt så är det inte i gruppen. De flesta skriver bara typ JÄTTEBRA BOK och skulle någon säga något annat (negativt) så blir det halvt uppror.

@Anna Det var något storbråk i gruppen för några månader sedan som ledde till att många verkade hoppa av, bland annat herr I (som verkar vara tillbaka igen nu). Jag missade vad det handlade om, vet du?

(Det KAN ha varit typ att någon skrev att Lars Kepler inte var deras bästa läsupplevelse någonsin och att de som brukar ange honom/dem som "min absoluta favoritförfattare" gick i taket. :cool:)

Läste ut Änklingen av Ray Kluun i helgen, fortsättning på En sorts kärlek, fasen alltså. De där två böckerna berör verkligen. Väldigt jobbiga (för mig) att läsa pga lite känslig, haha. Har vart måttligt irriterad över mannens kvinnosyn. Unket. Men sträckläste.

Nu har jag börjat på Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Ungdomsroman. Vet inte riktigt vad jag tycker om den än. Sommarläsning i alla fall.

Senast ändrad:
@Anna Det var något storbråk i gruppen för några månader sedan som ledde till att många verkade hoppa av, bland annat herr I (som verkar vara tillbaka igen nu). Jag missade vad det handlade om, vet du?

(Det KAN ha varit typ att någon skrev att Lars Kepler inte var deras bästa läsupplevelse någonsin och att de som brukar ange honom/dem som "min absoluta favoritförfattare" gick i taket. :cool:)
Hahaha!

Läste ut Änklingen av Ray Kluun i helgen, fortsättning på En sorts kärlek, fasen alltså. De där två böckerna berör verkligen. Väldigt jobbiga (för mig) att läsa pga lite känslig, haha. Har vart måttligt irriterad över mannens kvinnosyn. Unket. Men sträckläste.

Nu har jag börjat på Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Ungdomsroman. Vet inte riktigt vad jag tycker om den än. Sommarläsning i alla fall.
Åh, den har jag tänkt lösa länge! Måste beställa den på biblioteket. Tack för påminnelsen!

@Karfitsa @Diskurs En av de saker jag tycker är så skönt med den här tråden är att ingen går sönder för att någon annan inte gillar samma bok som hon själv gör. Men i gruppen reagerar många som om man trampat på deras personlighet.

Ett tag envisades jag med att skriva vad jag tyckte i trådar där majoriteten gillade en bok som jag inte gillade. Men det spelade ingen roll hur noggrann jag var med att motivera mitt omdöme, eller betona att det var min personliga smak, det ledde till konvulsioner ändå. Många skrev det där förhatliga VILKEN TUR ATT VI ÄR OLIKA och en del tyckte till och med att man inte skulle vara negativ om en bok, det här var ju en trevlig grupp för bokälskare. Och det drabbade alla som liksom jag skrev även om böcker de inte tyckte om.

@Diskurs Jämförelsen med 50 shades gick bara ut på ungefär litteratur med dålig verkshöjd som säljer på tvivelaktigt skildrat sex ...

Vad du kommer ihåg! Jag fick googla för att lura ut när jag läst den första, den kom tydligen 1980 så det var nog då. Tyckte redan då att den var dålig och läste inga fler.

När jag googlade hittade jag också en kulturskribent som beskriver den som rasistisk och pseudofeministisk litterär kitsch och skriver:

Inte nog med det. Aylas ariska skönhet, överlevnadsförmåga och språkbegåvning ackompanjeras av ytterligare en viktig egenskap. I Stäppvandringen får vi reda på vilken, när Jondalar ömmande betygar Aylas beredvillighet till sex: ”Vet du egentligen hur fantastisk du är? Du är alltid färdig att ta emot mig när jag än vill ha dig”.

Ayla hänför detta till sin neanderthaluppfostran, där kvinnor skulle vara färdiga så fort männen kom med sin signal. Jondalar tillfogar då storsint att hon ju faktiskt kan säga nej nu (vilket dock inte har hindrat honom själv att i Mammutjägarna halvvåldta henne för att hon träffat en annan).

Ayla är med andra ord en riktigt våt patriarkal dröm. Snygg, lagom smart och villig. Talet, njutningen och rätten till sin egen kropp får hon dessutom till skänks av ingen mindre än sin låtsasfeministiske blondinkille.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article12819897.ab
Vilken rolig och vass krönika! Och vinklad. Den visar inte hela sanningen tycker jag.

Vilken rolig och vass krönika! Och vinklad. Den visar inte hela sanningen tycker jag.
Sanningen är den inte ute efter, det är ju en kulturartikel = opinionsmaterial. Den visar ju vad hon tycker, och visst kan man tycka annorlunda. Men jag tyckte också att den var vass och kul.

Sanningen är den inte ute efter, det är ju en kulturartikel = opinionsmaterial. Den visar ju vad hon tycker, och visst kan man tycka annorlunda. Men jag tyckte också att den var vass och kul.
Det vet jag. Jag ville bara förtydliga att jag inte tyckte att den gav en rättvisande bild av böckerna.

Kl*

Jag läser just nu I love Dick av Chris Kraus och känner bara WTF - vad är det här för smörja?

Läser just nu 100 omistliga ting av Lucy Dillon

Har haft ett längr uppehåll och började läsa denna i september förra året men fick så mycket att göra. Nu börjar jag landa och kan återuppta läsandet.

Gillar Lucy Dillon lättläst och enkelt. Precis vad jag vill ha just nu. :D

Jag läser just nu Watership Down av Richard Adams. Eller ja läser om kan man väl säga.

Jag läste den på svenska för en herrans massa år sedan, tror jag var i tidiga tonåren, då vi var på båtsemester med familjen och det var en av få böcker som fanns att tillgå, den är ju superlång så det tog ett tag men jag minns att det var det bästa jag någonsin läst.

Men nu har det ju gått bra lång tid sedan dess så jag tänkte att det var på sin plats att läsa om den och se om jag fortfarande tycker lika mycket om den (har av samma anledning skjutit på det länge då jag liksom inte vill krossa det fina minnet eller vad man ska säga). Bestämde mig för att läsa på engelska den här gången då det är originalspråk. Det går bra men det dyker upp en hel del namn på växter och liknande jag inte kan översätta, jag översatte allt i början men insåg att jag allt som oftast inte visste vad det var på svenska heller så nu skapar jag mig bara en inre bild av "blommighet och grönska" istället :D

Kommit nästan 2/3 in i boken och den var lite segare än jag mindes i början men nu börjar den bli spännande. Det är ju minst sagt ett ganska udda sätt att skriva en berättelse på vilket intresserar mig. Jag mindes boken som väldigt "mörk" för temat och började fundera om om jag mints fel men nu börjar även den biten ta sig.

Rekommenderar den oavsett till de som inte läst den, både för att det är en klassiker men också för att det (kanske fortfarande ;)) är den bästa bok jag läst.

Lyssnar på Doktor glas efter @Diskurs förslag att ge den en chans till. Och tja, den var lite enklare att komma in i den här gången men jag är ändå tveksam. Glas är så otroligt motsägelsefull och typ, tja, galen :D att den blir intressant men samtidigt är det vad som är irriterande...

Har även lyssnat på Kanske imorgon som var fin på sitt sätt. Inte så fantastisk som hag hade trott baserat på omdömena den fått på goodreads men ändå helt okej och med glimtar här och var.

Läste nyss ut Mary Jones historia och den gillade jag verkligen! Fint språk i det stora hela och en annorlunda vinkling på en klassiker. Kommer helt klart att läsa fler böcker skriva av henne (Elin Boardy) :love:

.

Läste nyss ut Mary Jones historia och den gillade jag verkligen! Fint språk i det stora hela och en annorlunda vinkling på en klassiker. Kommer helt klart att läsa fler böcker skriva av henne (Elin Boardy) :love:
Den blev jag nyfiken på efter jag sett på goodreads att du läser den! Behöver en ha referenserna från originalboken för att uppskatta den skulle du säga? Har inte läst den nämligen..

Den blev jag nyfiken på efter jag sett på goodreads att du läser den! Behöver en ha referenserna från originalboken för att uppskatta den skulle du säga? Har inte läst den nämligen..
Lite referenser är väl bra men inte nödvändiga skulle jag säga. Men läs originalboken, den är läsvärd! (Eller se Skattkammarplaneten så får du huvuddragen i sann Disneyanda :D)

Jag läser just nu Watership Down av Richard Adams. Eller ja läser om kan man väl säga.

Jag läste den på svenska för en herrans massa år sedan, tror jag var i tidiga tonåren, då vi var på båtsemester med familjen och det var en av få böcker som fanns att tillgå, den är ju superlång så det tog ett tag men jag minns att det var det bästa jag någonsin läst.

Men nu har det ju gått bra lång tid sedan dess så jag tänkte att det var på sin plats att läsa om den och se om jag fortfarande tycker lika mycket om den (har av samma anledning skjutit på det länge då jag liksom inte vill krossa det fina minnet eller vad man ska säga). Bestämde mig för att läsa på engelska den här gången då det är originalspråk. Det går bra men det dyker upp en hel del namn på växter och liknande jag inte kan översätta, jag översatte allt i början men insåg att jag allt som oftast inte visste vad det var på svenska heller så nu skapar jag mig bara en inre bild av "blommighet och grönska" istället :D

Kommit nästan 2/3 in i boken och den var lite segare än jag mindes i början men nu börjar den bli spännande. Det är ju minst sagt ett ganska udda sätt att skriva en berättelse på vilket intresserar mig. Jag mindes boken som väldigt "mörk" för temat och började fundera om om jag mints fel men nu börjar även den biten ta sig.

Rekommenderar den oavsett till de som inte läst den, både för att det är en klassiker men också för att det (kanske fortfarande ;)) är den bästa bok jag läst.

Den boken är en av mina absolut största läsupplevelser och jag tänkte faktiskt på den häromdagen. Jag läste den också i tidiga tonåren så det är väl närmare 30 år sedan nu men den sitter etsad i mig. Mest som en känsla av en omtumlande läsupplevelse. Jag minns inte så mycket handling.
Det är spännande att höra om hur du upplever omläsningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar