Jag läser just nu Watership Down av Richard Adams. Eller ja läser om kan man väl säga.
Jag läste den på svenska för en herrans massa år sedan, tror jag var i tidiga tonåren, då vi var på båtsemester med familjen och det var en av få böcker som fanns att tillgå, den är ju superlång så det tog ett tag men jag minns att det var det bästa jag någonsin läst.
Men nu har det ju gått bra lång tid sedan dess så jag tänkte att det var på sin plats att läsa om den och se om jag fortfarande tycker lika mycket om den (har av samma anledning skjutit på det länge då jag liksom inte vill krossa det fina minnet eller vad man ska säga). Bestämde mig för att läsa på engelska den här gången då det är originalspråk. Det går bra men det dyker upp en hel del namn på växter och liknande jag inte kan översätta, jag översatte allt i början men insåg att jag allt som oftast inte visste vad det var på svenska heller så nu skapar jag mig bara en inre bild av "blommighet och grönska" istället
Kommit nästan 2/3 in i boken och den var lite segare än jag mindes i början men nu börjar den bli spännande. Det är ju minst sagt ett ganska udda sätt att skriva en berättelse på vilket intresserar mig. Jag mindes boken som väldigt "mörk" för temat och började fundera om om jag mints fel men nu börjar även den biten ta sig.
Rekommenderar den oavsett till de som inte läst den, både för att det är en klassiker men också för att det (kanske fortfarande
) är den bästa bok jag läst.