Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket fantastiskt praktisk (och ekonomisk) personlighetsdrag :D :up:
Det är så enerverande!!! Hela jävla Twilight-serien har jag sett (men fan heller att jag så mycket som bläddrar i en av böckerna) och så har jag läst hela 50 shades-serien också.

Dessutom - om jag börjar på en bok så MÅSTE jag läsa ut den. Så när jag är hos mina föräldrar råkar jag alltid börja på en bok, upptäcka att jag redan läst den OCH hatat den och så tvingas jag (av mina inre demoner) att läsa skiten IGEN! :arghh:
Men det namnet är ju så fint att det inte gör något att böckerna är hemska! Anastasia Rose Johansson :love:
:love:

Det är så enerverande!!! Hela jävla Twilight-serien har jag sett (men fan heller att jag så mycket som bläddrar i en av böckerna) och så har jag läst hela 50 shades-serien också.

Twilightböckerna har jag försökt mig på att läsa flera gånger, men det går inte när man sett filmerna först!

Men vi har väl inte gjort det till en big deal, heller. Förfasat oss i ett par foruminlägg, och svarar nu på frågor om det. Det är allt.

Det faktum att sexscenerna i om det nu är första eller andra delen av serien är så FRUKTANSVÄRDA, gör inte namnvalet lättare att överse med, tycker jag.

Hehe jag tog kanske lite för lätt på det där med tantsnusk-bok.
Kanske måste läsa Grottbjörnens folk, känns som kult. Men jag tänker mest på Sally Santesson när jag hör titeln. :D

Twilightböckerna har jag försökt mig på att läsa flera gånger, men det går inte när man sett filmerna först!
Åh, jag skulle utan vidare kunna läsa hela serien om jag bara började. Men jag avskydde filmerna och skulle garanterat avsky böckerna. Därför rör jag dem aldrig :D.

Dessutom läser alla samma böcker. När den hundratolfte personen lägger upp en bild av Mari Jungstedts senaste alster och skriver "Den här har jag just läst, rekommenderas!" - då blir jag lite mätt.

Jag har börjat tänka en del på detta angående bokbloggare, säkert finns några av er i den här tråden också. Jag läser i och för sig inte SÅ många bokbloggar, men följer ett stort antal på Instagram, och alla har de fått samma böcker och läser och recenserar dem ungefär samtidigt. Och visar bilder på dem samtidigt. Det börjar tyvärr bli urtråkigt. Jag har också en blogg där jag ibland skriver vad jag har läst, och jag har tänkt tanken att endast skriva om gamla böcker som inte ligger på första bästa bokbord när man kommer in i en bokhandel.

Det är därför jag gillar denna tråd mycket, här kan folk läsa lite av varje. :) Vad är det för bokgrupp förresten, på Fb?

Men vi har väl inte gjort det till en big deal, heller. Förfasat oss i ett par foruminlägg, och svarar nu på frågor om det. Det är allt.

Det faktum att sexscenerna i om det nu är första eller andra delen av serien är så FRUKTANSVÄRDA, gör inte namnvalet lättare att överse med, tycker jag.
Är de? Jag tyckte de var hyfsat upphetsande sist jag läste dem. :)

Gräsligt. Övergrepp förklätt till "romantik" där Han inviger Henne i Kärlekens Mysterier. :yuck: - i brist på kräksmiley.
Nä men - nä? Så kommer jag inte alls ihåg det. Får nog bege mig till biblioteket för närmare granskning.

@Diskurs @Ajda Om hon valt namnet för att hon tyckte det var fint eller för att Ayla var en ikonisk figur så hade det varit annorlunda för mig. Men hon skrev att hon valde det för att hon tyckt så mycket om böckerna - och de går in här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tantsnusk

Som att namnge en unge idag efter huvudpersonen i 50 shades (vet inte vad hon heter).
Jag har ju läst böckerna och kommer ihåg en del (till skillnad från dig då) och vad jag kommer ihåg var Ayla en tuff brud som gick sin egen väg. Hon lärde sig i hemlighet att använda vapen (stenslunga) vilket var förbjudet för kvinnor i stammen där hon växte upp och blev dessutom riktigt skicklig, hon satte sig upp mot de förtryckande männen i stammen, vandrade ensam över en halv kontinent, bodde i en grotta och jagade för sin överlevnad och hon tämjde ett grottlejon (alltså huuur coolt!!).

Jag älskade också böckerna, väldigt äventyrliga och spännande (och ja, härligt snuskiga) och jag tyckte dessutom den historiska och arkeologiska aspekten var väldigt fascinerande.

Bara för att grottbjörnens folk tillhör genren tantsnusk så behöver inte huvudpersonen vara ett mähä.

@mandalaki jag tycker alltså att jämförelsen med tjejen i 50 shades är irrelevant, hela storyn i 50 shades handlar om Bdsm-grejen medan grottbjörnens folk handlar om Ayla och hennes liv. Vad jag kommer ihåg är inte Jondalar ens med i den första boken, som ändå är rätt tjock. Sen gillar hon att ligga , good for her tänker jag .

Nu tycker jag att anmärkningsvärt många (hetero)sexscener i alla sorters media sexualiserar hans överläge och hennes underläge, mer eller mindre tydligt. Och då rätt tydligt i det här fallet.
Ok. Jag kommer inte ihåg dem på det sättet, möjligtvis skulle jag tolka dem annorlunda idag. Hur som helst tycker jag inte att en eventuell maktobalans i sexbiten skulle göra att namnvalet Ayla är så förfärligt. Böckerna är så mycket mer än sexet.

Åh, jag skulle utan vidare kunna läsa hela serien om jag bara började. Men jag avskydde filmerna och skulle garanterat avsky böckerna. Därför rör jag dem aldrig :D.
Jag minns att jag gillade böckerna när jag läste dem (har lite andra "glasögon" nu dock så jag misstänker att jag inte skulle tycka lika bra om dem nu ;) ) Filmerna däremot gav jag upp efter halva första. Huvudpersonerna stämde inte alls med min uppfattning från böckerna, och skådespelarinsatserna var rätt ljumma överlag :wtf:

Nu har jag läst den tredje boken av Ferrante och SUCK. Jag tycker att både tvåan och trean är så fruktansvärt dåliga jämfört med första, jag bara kan inte med Elena eller Lila. Omväxlande hatar jag dem båda. Men mest hatar jag mig själv - som bara inte KAN låta bli att läsa alla böcker/se alla filmer i en serie. Nu måste jag köpa och läsa den fjärde boken men egentligen har jag noll lust :arghh:.

Ah, :idea: då kanske jag inte behöver läsa dem! Jag tyckte ju inte ens den första var så fantastisk :angel:

Dessutom - om jag börjar på en bok så MÅSTE jag läsa ut den. Så när jag är hos mina föräldrar råkar jag alltid börja på en bok, upptäcka att jag redan läst den OCH hatat den och så tvingas jag (av mina inre demoner) att läsa skiten IGEN! :arghh:

:love:
Välkommen i klubben, här är en till med samma drag - en påbörjad bok måste läsas klart.. Vilken gör att sämre böcker seeeeegar man sig igenom istället för att strunta i det och läsa nåt bättre istället. Fantastiskt.O_o

Lite samma med filmer också. Är den riktigt urdålig kan jag sluta titta, annars ser jag klart filmen.

Jag har börjat tänka en del på detta angående bokbloggare, säkert finns några av er i den här tråden också. Jag läser i och för sig inte SÅ många bokbloggar, men följer ett stort antal på Instagram, och alla har de fått samma böcker och läser och recenserar dem ungefär samtidigt. Och visar bilder på dem samtidigt. Det börjar tyvärr bli urtråkigt. Jag har också en blogg där jag ibland skriver vad jag har läst, och jag har tänkt tanken att endast skriva om gamla böcker som inte ligger på första bästa bokbord när man kommer in i en bokhandel.

Det är därför jag gillar denna tråd mycket, här kan folk läsa lite av varje. :) Vad är det för bokgrupp förresten, på Fb?
Vi som älskar att läsa böcker heter den. 6000 medlemmar. Gå med och kika ett tag, så kommer du att se att likriktningen på Insta förmodligen är rena västanfläkten. :D

Det roliga är saker som "Har någon här läst Jojo Moyes?" Nä, hon är en HELT okänd författare så det är bara typ 40 pers som rekommenderat henne senaste två veckorna så tack för tipset :banghead::D

@Diskurs Jämförelsen med 50 shades gick bara ut på ungefär litteratur med dålig verkshöjd som säljer på tvivelaktigt skildrat sex ...

Vad du kommer ihåg! Jag fick googla för att lura ut när jag läst den första, den kom tydligen 1980 så det var nog då. Tyckte redan då att den var dålig och läste inga fler.

När jag googlade hittade jag också en kulturskribent som beskriver den som rasistisk och pseudofeministisk litterär kitsch och skriver:

Inte nog med det. Aylas ariska skönhet, överlevnadsförmåga och språkbegåvning ackompanjeras av ytterligare en viktig egenskap. I Stäppvandringen får vi reda på vilken, när Jondalar ömmande betygar Aylas beredvillighet till sex: ”Vet du egentligen hur fantastisk du är? Du är alltid färdig att ta emot mig när jag än vill ha dig”.

Ayla hänför detta till sin neanderthaluppfostran, där kvinnor skulle vara färdiga så fort männen kom med sin signal. Jondalar tillfogar då storsint att hon ju faktiskt kan säga nej nu (vilket dock inte har hindrat honom själv att i Mammutjägarna halvvåldta henne för att hon träffat en annan).

Ayla är med andra ord en riktigt våt patriarkal dröm. Snygg, lagom smart och villig. Talet, njutningen och rätten till sin egen kropp får hon dessutom till skänks av ingen mindre än sin låtsasfeministiske blondinkille.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article12819897.ab

Vi som älskar att läsa böcker heter den. 6000 medlemmar. Gå med och kika ett tag, så kommer du att se att likriktningen på Insta förmodligen är rena västanfläkten. :D

Det roliga är saker som "Har någon här läst Jojo Moyes?" Nä, hon är en HELT okänd författare så det är bara typ 40 pers som rekommenderat henne senaste två veckorna så tack för tipset :banghead::D

Oj då, hjälp. Ska kolla av nyfikenhet, men låter inte som det jag längtar efter. :p Tycker det är svårt att hitta bokforum som liknar denna tråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar