Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnade färdigt på andra delen om Miriam och Hervor - svartvinter, och tycker den uppfyllde mina förväntningar. Lagom sommarläsning typ :p

Läste Perfect People av Peter James. Samma författare som @Anna gillar och som brukar skriva om polisen Roy Grace. Det här var en dystopisk historia, om ett par som desperat vill ha ett barn - men de bär på gener som, kombinerade, gjort att deras första barn dött. Så de anlitar en expert, och snart är hon gravid. Någonting är fel, men vad?

Jag gillar författaren och hans sätt att skriva, men efter den här boken känner jag mig lite :confused: och lite:meh:. Jag tycker inte han fick ihop historien riktigt, det kändes som om han hade lite bråttom på slutet. Själva slutkapitlet var dock logiskt.

Jag gillar Ödesgudinnanböckerna för jag tycker att Jansson kommer till sin rätt i dem med humor och finurlighet. Jag lyssnade på henne på Bokmässan förra året, innan jag hade läst något annat än Wern, och hon verkar så himla härlig :) Men, ping @mandalaki, det är väl tur att vi tycker olika!!111! ;) :D :P :love:
Ja men det blir ju verkligen en annan upplevelse av böcker när en har en annan relation är "den vanliga" till författare tycker jag :) Så då kanske en ser andra saker i texten än om en bara läser den utan någon koll alls? :)

Och jag gillar inte alls Angela Kovacs som uppläsare har jag märkt. Det är något med hennes röst och betoningar som inte klickar hos mig. Eller så är det bara en kvardröjande känsla från någon annan bok (tror det var hon som läste Hausfrau?).
För mig handlar det verkligen om vilken typ av bok som inläsaren har läst in och hur väl det klickar för mig.

Som typ Angela Kovacs som jag tyckte var fantastisk som uppläsare av Kvinnan på tåget, där hennes röst och betoningar kommer helt rätt, men det fungerar inte riktigt lika bra när hon läser feelgood.

Och så tycker jag det är svårt att lyssna på för många bäcker i rad med samma uppläsare, det blir liksom som att berättelserna flyter in i varandra och jag har så svårt att hålla reda på vilken bok det handlar om just nu :D (vilket blir typiskt dåligt när en lyssnar på olika typer av böcker och blir helt förvirrad för att personer från en Atkinson-bok har smugit sig in i en Dillon-bok :D)

Efter den började jag på Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri.

Vad kul, den läste jag för några månader sen! Ska bli spännande att höra vad du tycker om den.

Själv läser jag just nu Trollkarlen från Oz. Läste den aldrig som barn, men såg någon pjäs och fattade aldrig riktigt grejen (vad jag minns). Men den är rätt mysig och sådär härligt enkel: "Det finns två onda häxor och två goda. Jag vet det, för jag är en av de goda." :D

Själv läser jag just nu Trollkarlen från Oz. Läste den aldrig som barn, men såg någon pjäs och fattade aldrig riktigt grejen (vad jag minns). Men den är rätt mysig och sådär härligt enkel: "Det finns två onda häxor och två goda. Jag vet det, för jag är en av de goda." :D
Den tyckte jag var så himla fin! Älskar alla karaktärerna och alla underfundiga, lustiga konversationer (framförallt fågelskrämmans brist på hjärna :love: )

Jag har just lyssnat klart på "Störst av allt" av Malin Persson Giolito. Åh, vad jag tyckte om den. Mycket välskriven, trovärdiga karaktärer och intressant berättelse.

Ja men det blir ju verkligen en annan upplevelse av böcker när en har en annan relation är "den vanliga" till författare tycker jag :) Så då kanske en ser andra saker i texten än om en bara läser den utan någon koll alls? :)

Kanske! Innan jag lyssnade på Jansson på Bokmässan visste jag egentligen ingenting om henne, så visst kändes det som om jag fick en mer personlig relation till henne då (även om jag bara lyssnade och inte pratade med henne) - det bar jag definitivt med mig till Ödesgudinnan. Särskilt som hon hade en sådan klänning som Angelika har i böckerna på sig (röd med vita prickar, skitsnygg)!

Läst ut Niceville och gillade den oväntat mycket. Har liksom länge tänkt att det inte är en bok för mig men har visst haft fel :o Tror dock jag ska avhålla mig från filmen så jag inte förstör bilden av personerna i mitt huvud :)

Den är så bra! Men, jag tyckte faktiskt att filmen verkligen gjorde den rättvisa, även om jag förstår hur du menar. :)

Nu har jag läst ut En syster i mitt hus av Linda Olsson och den var mycket bra. Riktigt vackert skrivet om systerskap, sorg och att gå vidare. Rekommenderas!
Har du läst hennes andra, Nu vill jag sjunga dig milda sånger? Jag har inte läst den, har fått för mig att den är lite pekoral.

Nu så - nu har jag (äntligen) läst klart alla fyra böckerna av Elena Ferrante. Det var i princip bara den första jag blev riktigt förtjust i, de andra läste jag bara för att få se hur det hela skulle sluta. Mitt största problem med dem var definitivt att jag inte alls tyckte om Elena som är huvudpersonen och mest bara störde mig på hennes dumma jävla beslut och ständiga krånglande.

I morgon bänkar jag mig vid poolen igen så då ska jag börja på nästa bok - en av hon Jojo Moyes. Fick den i födelsedagspresent av en vän och är väldigt pepp på att börja på den :).

Men nej, jag som bara läst den första och sett fram emot resten av böckerna. Kanske väntar tills de andra kommer ut på svenska om de ändå är "sådär".

Har du läst hennes andra, Nu vill jag sjunga dig milda sånger? Jag har inte läst den, har fått för mig att den är lite pekoral.

Nej, och det är det intrycket jag har fått också. Den finns i hyllan men jag har aldrig lockats sådär värst mycket av att plocka upp den. Lyssnade på en intervju med författaren för ett tag sedan och sedan blev denna utsedd till månadens bok i Kulturkollo läser plus att jag fick en bok i utlottningen så det blev rätt timing att läsa. Och det är jag alltså glad för :-)

Jag jobbar med Mina hjältinnor eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket och är inte speciellt förtjust. Dels skulle man ha behövt läsa alla böckerna hon pratar om, eller åtminstone ha lite mer av ett hum om dem. Jag har t.ex aldrig läst Anne på Grönkulla och har ytterst vaga minnen av Unga kvinnor, så det blir lite rörigt. Antagligen skumläser jag ut den.

Började på Miranda Harts Is it just me? igår kväll istället, betydligt trevligare. Hon är för härlig! Började lyssna på Smultron och svek av Eva Swedenmark och Annica Wennström igår kväll också, för andra gången, och det är väl helt okej underhållning sådär, även om jag inte direkt fäst mig vid den.

Får se om jag kanske passar på att läsa Bivald nu när jag har tvättstugan i några timmar :)

Men nej, jag som bara läst den första och sett fram emot resten av böckerna. Kanske väntar tills de andra kommer ut på svenska om de ändå är "sådär".
Nej men du kanske uppskattar dem jättemycket! Jag är så besvärlig med böcker, det är få jag verkligen uppskattar. Så mina rapporter härinne ska nog tas med en rejäl nypa salt :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar