Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
9SUjN2G.jpg

Läser den här och blir så LYCKLIG över att det finns en deckarförfattare som jag verkligen gillar.
Du är alltså mindre grinig än jag var när jag läste den. Jag kanske skulle bytt miljö jag också. :D

Jag har läst knark av Linton, svensk alkoholpolitik och dess konsekvenser för de som missbrukar under de senaste decennierna, dvs. alla unga som dött i onödan pga svergies narkotikapolitik, byggd på moral och inte hårda outcome, unga som dör :(.
Skrivet engagerat, nästan rafflande, men ändå sakligt. Rekommenderas.

Även läst gratislunchen, minns inte författarnamnet, efternamnet börjar på y (?). Den handlar om oljeberoendet och de konsekvenser som peak oil får, där peak oil innebär att det börjar kosta lika mycket energi att utvinna oljan som den energi vi får från den. Åh den var verkligen helt enormt ögonöppnande och typ den lilla tanken man (eller ok jag) har, som är att vi lever i Roms sista dagar nu blev så väldigt konkret och käftsmällslik. Väldigt lättläst också.

Sen har jag börjat läsa Birgitta trotzig!!!! Förut sveket, nu dykungens dotter. Faller så väldigt för hennes betvingande prosa, karaktärerna utgörs i princip bara av deras inre underströmmar och svenskan tänjs. Magiskt!!

Jag är på slutklämmen av både Washingtondekretet (Adler Olsen ) och Bergets skugga (fortsättningen på Shantaram )
Gillar Washingtondekretet, men inte lika mycket som Alfabetshuset som jag läste innan.
Av någon anledning blir jag helt betagen av en indisk miljö, som jag vet att jag skulle avsky i verkligheten, när jag läser Shantaram och Bergets skugga.
Har börjat på Bara ett barn (Malin Persson Giolito.
Avverkade ett par Ninni Shulman som irriterade mig med för många misstag i research och logistik i böckerna.
Italienska skor av Mankell har jag också nyligen avslutat. Gillade! Myrstack i vardagsrummet, bara det! :)
Har Liv till varje pris kvar av böckerna om Maj. Tänk att ett hemmafru-liv kan ta sådant tag om en.

Du är alltså mindre grinig än jag var när jag läste den. Jag kanske skulle bytt miljö jag också. :D
Åh, gillade du den inte? Jag älskar honom så jag blev så glad när han startade en ny serie.

Shantaram håller jag med dig om! Den fick mig att åka till Indien, jag var bara tvungen att se lite av det. :D

Jag hade varit LYCKLIG oavsett bok i den miljön :D
:D:D

Det var dock inte helt lätt att få varken läs- eller sovro där. Skrev såhär på fb förut:

Jag försökte också ta en liten lur under tamarisken men en pratsugen turistande grek la hinder i vägen. Nu vet jag allt om hur Tilos är, Kykladerna, resten av Grekland, Sverige och svenskarna och inte minst Göteborg och göteborgarna. The noble art of mansplaining.

Jag läste precis klart Att hela de levande och den var otroligt vacker tycker jag. Lite omständig och allt annat än upplyftande, men vacker. Inte alls typen av bok jag brukar läsa eller uppskatta men den berörde verkligen.

Har även lyssnat klart på Levande begravd och mitt tidigare omdöme om den kvarstår, en bra deckare helt klart :up:

Påbörjade Jack som ljudbok och är hittills väldigt positivt överraskad. Dels är boken fantastiskt bra skriven men jag är även mer förtjust i inläsningen än jag trodde var möjligt. Fredde Granberg är inte direkt min stora idol, men han gör inläsningen väldigt bra :)

Jag tycker det bär i väg och blir lite väl orimligt. Mer ska jag inte säga när du håller på att läsa.
Jag tror inte jag kommer att störas av det, jag har nog alltid uppfattat honom som mer eller mindre orimlig. Fast i världarna han skapar tycker jag att det funkar, jag tycker inte att han verkar göra anspråk på realism som t ex Roslund&Hellström gör.

Men jag har bara läst 170 sidor än, om några till kanske jag tycker som du.

Alan Turing: Datageni, kodknäckare och gayikon.

Detta är en svensk översättning av Andrew Hodges' bok "Alan Turing: The Enigma". Filmen The Imitation Game bygger rätt så löst på boken. Filmen handlar nästan uteslutande Turings insatser på krigstid, boken ger mer nyanserad bild.

Senast ändrad:
Jag läste ut Generation Loss av Elizabeth Hand igår och ja, den är lika fantastisk som alla säger.

Behövde något mycket lättsamt när jag vaknade inatt och började på The fill-in boyfriend av Kasie West. Teen-lit-chick-lit, lättläst, lite charmigt och intressanta tankar kring sociala medier och bekräftelsebesatthet.

Jag lyssnar på Skugghäxan, senaste boken om Cecilia Lund av Katerina Janouch. Mycket wysiwyg - men Anna Maria Käll måste lära sig uttala "body". I Cecilia Hagens bok pratade hon om "buddy building", nu är det "buddy lotion". Om jag inte har missuppfattat något då ;)

Annars har jag börjat på fjärde om Roy Grace, Död mans fotspår, och älskar den naturligtvis redan högt och rent ;)

Tror inte jag skrivit om den senaste boken jag lyssnade på. Har jag det får ni tåla en upprepning ;)

Det var iaf "The muse" av Jessie Burton. Intressant och välskriven roman som hoppar mellan nu och då. Ingen direkt oförutsägbart vändning, vilket kändes ovanligt för den typen av bok (för mig som vanligtvis är dålig på att gissa "twisten") men det var inget som gjorde den sämre tycker jag. Jag blev ju inte superimponerad av "miniatyrmakaren" men denna gillade jag ändå. Svårt att säga vad de som hyllade den kommer tycka om denna dock. Någon mer som läst den?

Har läst ut Störst av allt av Malin Persson Giolito och gillade den mycket! Intressant att berättelsen fokuserar på rättegången, man vet vad som hänt men inte hur och varför eller vad det kommer leda till riktigt. Spännande!
Läste även ut Veronica Mars - The thousand-dollar tan line häromnatten och den var inte mer än okej.

Fortsätter långsamt framåt i Den hemliga historien och lyssnar vidare på Sekten på Dimön, men har också börjat läsa Hon släpper dig aldrig av Kate Cann.

Jag började lyssna på första boken om Patrick Melrose av Edward St Aubyn som jag såg på Babel förra veckan idag, Never Mind. Hade dock svårt att lyssna medan jag jobbar eftersom jag ville koncentrera mig lite för mycket på texten, så nu började jag på Den tredje hustrun av Lisa Jewell istället... men är redan irriterad för att Gunilla Leining inte kollat upp hur man uttalar Islington :devil::devil:

Lyssnat klart på Hollow City idag. (Andra delen om Miss Peregrine). Sjukt spännande nu, men jag sticker emellan med ett par andra böcker för att dra ut på det lite.

Just nu lyssnar jag på Huset vid havets slut av Elly Griffiths. Tredje boken om Ruth Galloway.

Jag började lyssna på första boken om Patrick Melrose av Edward St Aubyn som jag såg på Babel förra veckan idag, Never Mind. Hade dock svårt att lyssna medan jag jobbar eftersom jag ville koncentrera mig lite för mycket på texten, så nu började jag på Den tredje hustrun av Lisa Jewell istället... men är redan irriterad för att Gunilla Leining inte kollat upp hur man uttalar Islington :devil::devil:

Eller namnet Sián... (jag utgår ifrån att det är så kvinnan hon kallar Sean heter).

Hur svårt kan det vara? Det skulle verkligen vara prio ett för mig om jag skulle uttala något offentligt - att kolla vad det faktiskt heter om jag är det minsta osäker på något.

Ser nu att det är hon som har läst in Fågelburen också och fasar för hur hon kan tänkas ha uttalat Cirencester. Någon som lyssnade på den?

Har förresten nu lånat och börjat på Stoner. Ska bli spännande!
Berätta gärna vad du tycker. Jag blev mycket berörd och fastän jag läste den under den värsta hypen lever den fortfarande kvar hos mig.
Jag lyssnar förresten på Butcher's Crossing. Har hunnit hälften och gillar även den väldigt mycket men jag har jättesvårt för uppläsaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar