Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste ut Död mans fotspår, fjärde Roy Grace, igår kväll. Gick och la mig vid åttatiden för jag ville verkligen läsa ut den innan sovdags - hade fått reda på att det är en stooor cliffhanger i slutet och att de två sista orden får en att vilja kasta sig över nästa fortare än kvickt! Och ja, jag gissade vilka orden skulle vara, ja, jag hade rätt, och ja, jag vill läsa femman NU på en gång.

Men - jag har några recensionsex jag borde läsa först. Mitt första liv av Bodil Malmsten och Den osynlige väktaren av Dolores Redondo, först och främst, för där har recensionsdatumen redan passerat (jag fick dock böckerna i veckan så det är ingen fara). Sedan Bodil Malmstens samlade loggböcker, och Världens lyckligaste kvinna av Jessica Knoll.

Nu läser jag förresten Märta och Hjalmar Söderberg - en äktenskapskatastrof av Johan Cullberg och Björn Sahlin. Fascinerande och förargande. Jävla gubbe.

Lyssnar alltså även på Den tredje hustrun av Lisa Jewell och blir än mer irriterad på Leinings uttal av Islington - som tydligen måste nämnas på varenda jefvla sida. Nu har hon tyvärr även tvingats uttala Fowey (som uttalas Foy), men det kan jag förlåta henne för jag visste inte förrän mycket nyligen att det är så. Jag undrar även varför hon valt att uttala Adrian på svenskt vis men Caroline på engelska. Så himla störigt, jag gillar ju henne egentligen.

Stoner utläst. Jag tyckte mycket om den . Jag håller inte med om den kritik som framkommit i recensioner och dyl, inte heller om den feministiska kritik som framkommit .

Boken ger en fin skildring av en persons inre privata liv.
Jag tyckte mycket om hur Williams skildrade hur Stoner tog med sig sina lantbrukarrötter in i den akademiska världen.
Jag skulle gärna vilja att någon fin författare tog sig an dottern. Som en spin off.

Jag tyckte mycket om hur Williams skildrade hur Stoner tog med sig sina lantbrukarrötter in i den akademiska världen.
Jag skulle gärna vilja att någon fin författare tog sig an dottern. Som en spin off.

Någon i min bokcirkel tyckte att jag skulle ta mig an Ediths berättelse men nä, tack, jag tror jag hoppar det av egen självbevarelsedrift ;)

Har lyssnat klart på Den tredje hustrun nu och ja, den var bra. Irriterande karaktärer, men så är det ju ibland. Jag gillar Lisa Jewells utveckling som författare, hon har verkligen gått från ganska flamsig chicklit till starka romaner med både humor och svärta.

Jag har helt fastnat i Mamma är bara lite trött. Otroligt bra och realistisk (jag känner att ungefär sådär hade mitt liv som förälder sett ut om jag hade haft barn). Och Sara Beischer är verkligen duktig på det här med att hitta ett vettigt sätt att beskriva vardagen, det blir liksom aldrig så pompöst att det känns skrivet av någon som ser ner på situationen. Inte heller känns det för enkelt utan det är helt enkelt väldigt bra! Jag gillar Sara :D

Jag har helt fastnat i Mamma är bara lite trött. Otroligt bra och realistisk (jag känner att ungefär sådär hade mitt liv som förälder sett ut om jag hade haft barn). Och Sara Beischer är verkligen duktig på det här med att hitta ett vettigt sätt att beskriva vardagen, det blir liksom aldrig så pompöst att det känns skrivet av någon som ser ner på situationen. Inte heller känns det för enkelt utan det är helt enkelt väldigt bra! Jag gillar Sara :D

Den ligger på väntelistan hos mig också. Gillade verkligen Jag ska egentligen inte jobba här så jag ser fram emot denna :)

Den ligger på väntelistan hos mig också. Gillade verkligen Jag ska egentligen inte jobba här så jag ser fram emot denna :)
Den här tycker jag är ännu bättre än Jseijh (orka skriva ut hela titeln :D). Kanske mest för att igenkänningen är extremt hög för mig (trots inga barn).

Har du läst hennes tredje (eller första/andra) På Antarktis finns inga ålar?

Som det stavas, faktiskt. Is-ling-ton. Hon vill ha det till Ajlington vilket förstås är logiskt om man tänker på "island", men nu är detta en såpass stor del av London och dessutom en som som sagt dyker upp på varannan sida att jag tycker att det är underligt att inte kontrollera det...
Hoppsan, och jag som tankte nar jag laste ditt ursprungliga inlagg att "ah, det vet val alla att det uttalas Ajlington! Att inte en professionell inlasare kan det!"

Dar far man for att man ar mallig... :o

Hoppsan, och jag som tankte nar jag laste ditt ursprungliga inlagg att "ah, det vet val alla att det uttalas Ajlington! Att inte en professionell inlasare kan det!"

Dar far man for att man ar mallig... :o

Hihi. Det är inte en helt ovanlig missuppfattning!

Jag läste ut Märta och Hjalmar Söderberg igår. Väldigt bra.

Även Den osynlige väktaren av Dolores Redondo. Även den mycket bra och intressant deckare med inslag av magisk realism, typ. Kul med en bok som utspelar sig i Baskien, ett område jag har noll koll på.

Sedan sträckläste jag Mitt första liv av Bodil Malmsten. Helt underbar, såklart.

Stack emellan med Du är inte ensam, Stargirl av Moa Eriksson Sandberg och Eva Susso. Extremt lättläst, jag läste ut den imorse.

Och började på Barnbruden av Anna Laestadius Larsson och Tala är guld: de sa allt till varann utan det allra viktigaste av Cammie McGovern. Den heter Say what you will på engelska så jag vet inte varför de dragit så höga växlar på svenska titeln men det lär jag väl erfara.

Läste ut Barnbruden igår kväll (istället för att laga mat ;)) och jag tyckte att den var jättebra. Mycket välskriven men ändå lättläst, och då den är baserad på Hedvig Charlottas dagböcker till stor del är den ju åtminstone delvis mycket sanningsenlig. Ett måste för den som är intresserad av svensk historia! Jag kommer att fortsätta med Pottungen och Räfvhonan också, men nu har jag lite annat på gång.

Fick reda på häromdagen att jag kan vara med på alla Kulturkollos mingel på Bokmässan, bland annat ett med Lisa Jewell och Mhairi McFarlane, så nu måste jag ju läsa McFarlanes senaste som jag råkar veta ligger och väntar på mig på postutlämningsstället, ska plocka upp den i eftermiddag :)

Så måste jag läsa Vi av Kim Thuy inför livecirklande med författaren - förlaget skulle skicka mig en länk till e-boken igår men det har de nog missat. Får påminna idag. Och på söndag är det bokcirkelträff, så tills dess måste jag läsa Flykten av av Jesús Carrasco! Var helt säker på att det var... någon annan söndag, men tiden går fort!

Håller fortfarande på med McGovern också. Gillar mycket.

9789164204936_200x_florence-stephens-forlorade-varld

Intressant nutidshistoria om ett verkligt original. Tyvärr taffligt skriven med en del faktafel. Ganska taffligt språk också.

Äkta amerikanska jeans av JG. Klart den sämsta i serien, jag hoppas de återstående är bättre. Lite roligt att han ändå knutit ihop typ alla böcker eftersom herr Ponti dök upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022