Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att jag har läst av dem som kom innan Egenmäktigt. Ingen av dem går att jämföra med den, imho.

Nej det är kanske för mycket begärt, att få in bara fullträffar. Får kanske vänta ett tag med de andra tills jag har hunnit glömma den här...
Och nu har jag lärt mig vad imho betyder, dagens ord!

Läste för ett par dagar sedan ut Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin. Kul att läsa den då den utspelar sig i Hudiksvall, en liten stad jag känner väl. Alltid kul när man kan visualisera "korrekt" och veta precis hur det ser ut där karaktärerna befinner sig. Annars var det väl en ganska medioker och lite spretig deckare, men en hel del tantsnusk i ärligt talat. Lyckades ändå hålla intresset uppe hela tiden, läste varje kväll tror jag :)

Har nu kommit nästan en tredjedel in i Av skuggor märkt av Marianne Cedervall. Blev nyfiken på den efter att det skrivits gott om den här. Jag tycker den är okej men väntar fortfarande på att den liksom ska komma igång. Känns också lite som en ungdomsdeckare fast med äldre personer i vilket är lite roligt.

Jag har varit kass på att uppdatera, men jag fortsätter med min veterinär i England ;) Är halvvägs genom näst sista boken nu :) Gillar dem verkligen!

I övrigt kan jag stolt meddela att min 5½åring imorse kunde läsa en hel bok själv! :bow: Lättläst för barn och bara versaler, men ändå! :banana: :love:

Jag har läst ut Butcher's Crossing av John Williams. Periodvis var jag alldeles överväldigad av läslycka och periodvis riktigt förbannad.
Har läst lite drygt hälften av Världens vackraste man och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Hade det inte varit Lena Ackebo så hade jag nog lagt ner den,
Nu ska jag lyssna på Den odödliga Henrietta Lacks. Ser verkligen fram emot den.

@fejt världens vackraste man läser jag också! Är på s 80. Den verkar bra än så länge tycker jag.

Läste för ett par dagar sedan ut Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin. Kul att läsa den då den utspelar sig i Hudiksvall, en liten stad jag känner väl. Alltid kul när man kan visualisera "korrekt" och veta precis hur det ser ut där karaktärerna befinner sig. Annars var det väl en ganska medioker och lite spretig deckare, men en hel del tantsnusk i ärligt talat. Lyckades ändå hålla intresset uppe hela tiden, läste varje kväll tror jag :)

Har nu kommit nästan en tredjedel in i Av skuggor märkt av Marianne Cedervall. Blev nyfiken på den efter att det skrivits gott om den här. Jag tycker den är okej men väntar fortfarande på att den liksom ska komma igång. Känns också lite som en ungdomsdeckare fast med äldre personer i vilket är lite roligt.

Den andra av M C är likadan. Det händer saker först på slutet.

Jag har läst ut Butcher's Crossing av John Williams. Periodvis var jag alldeles överväldigad av läslycka och periodvis riktigt förbannad.
Har läst lite drygt hälften av Världens vackraste man och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Hade det inte varit Lena Ackebo så hade jag nog lagt ner den,
Nu ska jag lyssna på Den odödliga Henrietta Lacks. Ser verkligen fram emot den.
Jag har läst "Den odödliga Henrietta Lacks". Tyckte att den var oerhört fascinerande :-)

Jag läste ut femte Roy Grace imorse och är fortfarande förälskad. I både serien, Roy Grace himself och lite i författaren. Det är extra kul att det finns en intressant bihistoria - huvudpersonens fru försvann nio år innan serien börjar, på hans trettioårsdag, och nu börjar man få veta mer om henne vid sidan av romanernas huvudhandling. Denna handlade för övrigt om organsmuggling och sånt, oerhört fascinerande och skrämmande.

Sedan började jag på Världens lyckligaste kvinna av Jessica Knoll i eftermiddags, som jag fått som recensionsex av förlaget så jag vill gärna skriva om den snart eftersom recensionsdatumet har passerat. Dock fick jag boken sent, så jag är inte så stressad, men jag vill gärna läsa den. Lyssnade på ett gammalt avsnitt av den underbara podden Mellan raderna häromdagen där Peppe Öhman hyllade den, så det ska nog bli bra.

Imorgon ska jag diskutera Flykten av Jesus Carrasco med min bokcirkel och jag kommer inte igång. Det är en kort berättelse men hittills har huvudpersonen mest legat i en grop och jag tycker att den är tråkig. Ska dock vara väldigt bra, så jag får väl ta tag i den imorgon när jag har tvättid. Kanske.

Lyssnar lite då och då på Sanna Brådings bok För mycket av allt och tror att den kommer att vara riktigt bra.

Så har jag Bodil Malmstens samlade loggböcker också, även den ett recensionsexemplar med recdatum igår. Men det är ingen panik, inte ens tidningarna passar ju alltid dem på dagen, långt ifrån så jag tror inte att någon blir arg ;) Från samma förlag har jag fått Sedan du försvann av Morgan Matson, som verkar otroligt spännande och bra.

Så är det ju dags för bokmässa, och innan dess ska jag ha läst Vi av Kim Thuy och Mhairi McFarlanes nya, men det är nog inga problem att fastna för någon av dem. Jag är bara så himla uppbokad i nästa vecka så det är tur att det är på lördag och söndag jag ska träffa dem åtminstone!

Och så har jag fått Björnstad av Fredrik Backman också, det hade jag nästan glömt, och en hög andra kul titlar från Forum. Åh, vilka i-landsproblem jag har.

Alltså, hur gör du för att vara så populär bland förlagen @Anna :D jag blir typ alltid lite avis när du skriver om alla spännande recensionsex :eek: :D

Bloggen har kavat sig upp på tio-i-topp-listan, helt enkelt. Men jag tar ju kontakt själv ibland också, när det handlar om en titel som verkligen vill läsa och som jag tror att förlaget kommer att nå ut till en stor publik genom min blogg med. Somliga förlag skickar ju med nöje ut recensionsex till folk som "endast" skriver om böckerna på sociala medier, så hittar du något du vill läsa så är det alltid värt att maila förlaget, de brukar ha information i pressavdelningen på hemsidorna :) De som skickar ut e-böcker är mest "medgörliga" för det är ju ingen direkt kostnad för dem att skicka en elib-länk.

Jag är färdig med Världens vackraste man. Personligen har jag svårt för böcker med så mycket dialog. Den hade sina stunder och var ju lättläst men inget som berörde eller som jag kommer att komma ihåg.

I dag hann jag lyssna en timme in i Den odödliga Henrietta Lacks och jag är helt förbluffad och otroligt fascinerad. Jag har helt missat att så många medicinska framsteg är baserade på celler som tagits från Lacks livmoderhals strax innan hon dog i cancer 1951. Poliovaccin, cellgifter, herpesmedicin....
Utan att varken hon eller hennes familj visste någonting. Cellerna lever och används fortfarande.

Vad jag ska läsa vet jag inte riktigt ännu.

Jag har börjat på sjätte boken om Roy Grace, fast jag förstås borde läsa annat. Jag kan inte slita mig!

Men jag blev klar med Flykten förut idag och vi diskuterade den i bokcirkeln och det var mycket trevligt. Det är en bra bok, jag kan rekommendera den.

Jag är klar med Sagas bok och inser att den inte alls var min grej. Tror säkert att andra här i tråden skulle uppskatta den, men jag är verkligen inte ett stort fan av den typen av skrivsätt.

Hittade dock Det finns råttor överallt utom på Antarktis hemma hos mina föräldrar (oväntat nog) och blev himla glad. Så ska påbörja den boken så fort jag kommer ifrån datorn och hoppas att den håller samma nivå som Beischers andra böcker :)

Färdig med Library of souls. Tredje boken om Miss Peregrine's peculiar children. Så så bra!

Men jag undrar om det inte kommer en till? Det finns några lösa trådändar kvar att nysta i.

Efter ett långt läsupphåll är jag äntligen igång igen, som jag har saknat att läsa ordentligt! Började på bästa sätt genom att hetsläsa båda Håkan Nessers nya (Eugen Kallman och Norton-boken) pga sjudagarslån på bibblan. Älskar Nesser djupt och Eugen Kallman kvalar in högt upp i Nesser-topplistan.

Sedan gick jag på Den hemliga historian som jag tycker mycket om, har kommit knappt halvvägs. Mitt i kom reservationen av Min fantastiska vänninna till bibblo så jag fick ta paus från Tart och ge mig på Mfv istället. Hade mycket höga förhoppningar som boken än så länge inte levt upp till men jag har bara läst en tredjedel så hoppas att det ska bränna till snart. Även Stoner är påbörjad men nu ulånad till min syster, hade svårt att bli riktigt intresserad men ska ge den en chans till när den kommer tillbaka hem igen.

Tack vare den här tråden har jag adderat följande titlar till Vill läsa-fliken på boktipset:
Harry Potter and the cursed child
Maken
Mamma är bara lite trött

Nu har jag bestämt vad jag ska läsa parallellt med lyssningen på Den odödliga Henrietta Lacks. Det blir Himlakroppar av Eleanor Catton. Jag bävar. Den är 1112 sidor lång. Kanske återkommer jag framåt jul...

Det finns råttor överallt utom på Antarktis - rätt mycket igenkänning i den boken alltså (tror det beror på att författaren också är 80-talist så det är rätt många referenser som är helt klockrena och så tidstypiska). Dock inte riktigt lika bra som hennes andra två, men ändå. Jag gillar verkligen Beischer och hennes sätt att beskriva vardagens stora och små problem vilket hon lyckats bra med även här.

Känslan av död av Elly Griffiths, fjärde boken om Ruth Galloway har just tagit slut. Tycker den var rätt bra, även om storyn var lite tunn. Den första boken i serien har än så länge varit klart bäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4