Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst 295-ish i år (inklusive en del noveller som är utgivna som "egna" böcker). Så det blir en del... (Jag kan lyssna på böcker ganska stora delar av min arbetstid vilket förstås drar upp antalet men är en väldig snabbläsare också.)

Ja men dåså, två år så är du klar... Om du inte läser något annat emellan. :p

Utan personligt ansvar och egenmäktigt förfarande känns otroligt intressanta att diskutera utifrån genus tycker jag. Så just ni är det min bästa idé, mest kanske för att jag själv hade velat diskutera dem i grupp :D

Tänker även att Vi kom över havet kan vara intressant som diskussionsunderlag. Samt, även om det är fokus på en tonårskille, Jack av Christina Lindström eftersom den är så annorlunda skriven när det kommer till deb "typiska" manliga bilden i ungdomslitteratur. :)

Åh tack! Lena Andersson har vi faktiskt pratat om att ta, finns ju som sagt mycket att diskutera där! De andra ska jag definitivt kolla upp.

Ni andra som hänger på Goodreads, hur duktiga är ni på att uppdatera er to-read-shelf? Jag gick igenom den nyss och gick från 188 till 79 böcker. De äldsta var mer än fyra år gamla, så har jag inte läst dem än kommer det ju inte hända. :p Så, använder ni den, och om ni gör det, är den up to date? :)
Jag försöker hålla den relativt uppdaterad och kollar av mot den varje gång jag är på biblioteket. Iom att jag nästan bara läser på svenska så är det en del som jag lagt till för ett tag sedan som inte har översatts, så därför får dessa stå kvar i hopp om att jag kanske kommer hitta dem översatta framöver :)

Men iom ditt inlägg så blev jag väldigt pepp på att gå igenom den och se vad som känns inaktuellt :)

Ni andra som hänger på Goodreads, hur duktiga är ni på att uppdatera er to-read-shelf? Jag gick igenom den nyss och gick från 188 till 79 böcker. De äldsta var mer än fyra år gamla, så har jag inte läst dem än kommer det ju inte hända. :p Så, använder ni den, och om ni gör det, är den up to date? :)
Jag är som @Anna är bra på att lägga till, men har aldrig rensat :angel: Tänker mest att jag har väl lagt till dem av någon anledning ;) Just nu har jag 117 böcker där, så resten av året och nästa år hade behövts för att beta av dem. Tror inte jag kommer rensa så mycket heller, även om jag kanske tar mig en titt nu när du påpekade det, för många gånger när jag hittar spännande böcker på loppis så kan de finnas i att läsa-listan och då kan jag ju köpa dem direkt :p
Hörrni, jag och några kollegor har startat en bokcirkel på jobbet men har dåligt med inspiration! Vi vill ha ett feministiskt perspektiv, och gärna läsa böcker om starka kvinnor eller där det går att ha en diskussion om genus på något sätt. Har ni några idéer?
Det går ju såklart att ha diskussioner genom att läsa riktigt mansgrisiga böcker men en sådan läsupplevelse är vi inte så intresserade av.

Amerikanah är mitt bästa tips. Den hade vi som första bok i bokcirkeln jag startade i Norrland, och det blev mycket bra läsning och intressant diskussion :)

Jag hittade en av årets bästa böcker på loppis! Throne of Glass av Sarah J. Maas. Lite fantasyaktig, har kommmit fem böcker och jäkligt bra! Den slår inte zombietrilogin jag läste, men nära! :)

Idag lyssnar jag på Låt det som varit vila av Marianne Cedervall. Stör mig på små detaljer, det blir tex inte ljust vid halv fem på morgonen i mitten av november. Och i en scen när dom plockar svamp benämns svamparna varannan gång som trumpetsvamp och varannan gång som trattkantareller. Störande.

Idag lyssnar jag på Låt det som varit vila av Marianne Cedervall. Stör mig på små detaljer, det blir tex inte ljust vid halv fem på morgonen i mitten av november. Och i en scen när dom plockar svamp benämns svamparna varannan gång som trumpetsvamp och varannan gång som trattkantareller. Störande.
Den tyckte jag var ganska trevlig. Men kan förstå att du retar dig på sånt. Som när jag läste "en enda risk" Simona Ahrnstedts nyaste. Där var de nära att krocka när de körde bil i Kiruna, med ett rådjur :banghead: En ren hade varit bra mycket mer trovärdigt..

I övrigt var det en mycket bra bok :D En av hennes bästa skulle jag säga!

Jaha, man bestämmer sig EN gång för att inte gå på bokmässan eftersom man flyttat från Göteborg och inte orkar åka dit, och så kommer en av ens favoritförfattare dit :) Och han ska signera böcker på sfbokhandeln :):)Som tur är ska en gammal klasskompis köpa ett signerat ex åt mig! Men hade sååå gärna velat vara där själv!

För den som är intresserad och har tid och befinner sig i närheten så signerar alltså Jonathan Stroud i sfbokhandeln mellan 16 och 17!

Ping @Killaloe ;)

Hittade en app efter tips i en blog, Litsy. Lite som instagram fast för böcker, någon som använder? Ser lite kul ut vid första anblicken :up:

Har lyssnat klart på Låt det som varit vila (Marianne Cedervall) och jag måste lyfta några saker, om det är någon annan som läst den. Läs inte spoilern om du tänkt läsa boken.

Dels är det den där mannen med den ilskna hunden. Vad gör han alls i boken?Han tillför absolut ingenting till handlingen. Jag var rätt säker på att det var han som var det oäkta barnet och knblandad i morden, men så var det ju inte. Så varför fanns han ens med? Jag förstår inte.

Sedan var det tillvägagångssättet när det gäller det första mordet. Det känns lite som ett väldigt osäkert sätt att mörda en specifik person. Lite för mycket som kan slå fel. :o

Jag läste Mellan dig och dig igår och den var helt okej. Dessvärre känns det som att den aspirerar på att vara en djup och reflekterande ungdomsbok men den hållet inte riktigt hela vägen för det tycker jag. Det blir liksom lite platt. Men den har ändå sina poänger och fina stunder.

Påbörjade också Tunnlar som känns mycket lovande. Har du läst den @yodadog ? Den får mig iaf att tänka på dig :)

Utan personligt ansvar och egenmäktigt förfarande känns otroligt intressanta att diskutera utifrån genus tycker jag. Så just ni är det min bästa idé, mest kanske för att jag själv hade velat diskutera dem i grupp :D

Åh så glad jag blir att vi i min bokcirkel ska läsa Egenmäktigt förfarande. Jag ska låna den vilken dag som helst nu. Eftersom jag inser att jag nog kommer att sträckläsa den när jag väl börjar, så behöver jag hitta ett bra tillfälle när jag kan låta mig bli uppslukad några timmar. Samtidigt är jag lite nervös, för ibland kan jag tycka att diskussionerna i våra bokcirklar bli lite tama och jag tror att det förtjänar lite mer. Nåja, jag har ju en bok att såga och en bok att (troligtvis) ha mera positiva åsikter om, jag har åtminstone höga förväntningar, så det kanske kan bli lite intressant.

Har lyssnat klart på Låt det som varit vila (Marianne Cedervall) och jag måste lyfta några saker, om det är någon annan som läst den. Läs inte spoilern om du tänkt läsa boken.

Dels är det den där mannen med den ilskna hunden. Vad gör han alls i boken?Han tillför absolut ingenting till handlingen. Jag var rätt säker på att det var han som var det oäkta barnet och knblandad i morden, men så var det ju inte. Så varför fanns han ens med? Jag förstår inte.

Sedan var det tillvägagångssättet när det gäller det första mordet. Det känns lite som ett väldigt osäkert sätt att mörda en specifik person. Lite för mycket som kan slå fel. :o
Haha, jag kan vekrligen förstå vad du menar. Och:

Förstod aldrig riktigt händelsen där huvudpersonens kompis ramlade av hästen? Blev hon avsliten (det var så jag förstod det) och av vem isf? :confused: Det var ju samma person med ilsken hund med i det sammanhanget, men jag fick det aldrig att gå ihop. Hur läste du det?

Jane Eyre utläst för ?e gången. Jag har dragit ut på det, ville inte att den ska sluta. Nu ska jag läsa Anne Brontës The Tenant at Wildfell Hall. Sägs vara en av de tidigaste feministiska romanerna.

Samtidigt är jag lite nervös, för ibland kan jag tycka att diskussionerna i våra bokcirklar bli lite tama och jag tror att det förtjänar lite mer.
Jag tror att ni nog kan få till en bra diskussion om egenmäktigt förfarande. Det känns lite som en bok som alla kan ha åsikter om och sånt underlättar ju verkligen vid diskussioner (det värsta måste ju typ vara böcker som är totalt menlösa och intetsägande - vad säger en om en sådan mer än just det?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024