Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat läsa Norma av Sofi Oksanen. Jag har inte läst henne tidigare och trodde att det skulle vara bra men lite svårt. Det är det inte alls det, svårt! Det är väldigt bra. Vet inte varför jag associerar till Beate Grimsrud, men det gör jag i alla fall.

@fejt Världens vackraste man utläst - jag tyckte om den! Jag tyckte till och med att den var väldigt bra för att vara just den typ av bok den var - svenska böcker om relationer blir lätt överdrivna och styltiga i dialogen. Men även om vissa dialoger tenderade att bli liiite väl tillskruvade så tyckte jag att den var smart och trovärdig och välskriven.

Nu läser jag The Moth Catcher (Vera-deckare) av Ann Cleeves.

Jag tycker också att hon lyckats med dialogen. Den kändes, precis som du skriver, trovärdig.
Jag blev besviken på boken eftersom jag hade förväntat mig mer av systerrelationen och jag tyckte att världens vackraste man var en ointressant och osannolik figur.
Men jösses vad jag skrattade och kände med Barbro under hennes sista kväll.

Jag läser Lady Catherine och verklighetens Downton Abbey. Gillar serien mycket och blev därför nyfiken på böckerna om de verkliga personerna bakom. Lagom mycket nutidshistoria och ganska trevligt skrivna :)

Jag tycker också att hon lyckats med dialogen. Den kändes, precis som du skriver, trovärdig.
Jag blev besviken på boken eftersom jag hade förväntat mig mer av systerrelationen och jag tyckte att världens vackraste man var en ointressant och osannolik figur.
Men jösses vad jag skrattade och kände med Barbro under hennes sista kväll.
Ja... Lite osannolik var han nog.

Jag håller på med The Moth Catcher av Ann Cleeves och håller redan på att planera för nästa deckare. Vilka är bra? Gärna brittiska. @Anna , har du tips?

Jag håller på med The Moth Catcher av Ann Cleeves och håller redan på att planera för nästa deckare. Vilka är bra? Gärna brittiska. @Anna , har du tips?

Peter James, Peter James, Peter James! Jag råkade börja på sjunde boken igår. Har aldrig tagit mig igenom en bokserie med denna hastighet förut, det är ett som är säkert.

Men det finns ju många bra. Mina favoriter utöver Peter James! är Ann Cleeves och Elly Griffiths just nu, men de är du ju bekant med (skriver med dem om andra läser och vill ha tips :)). Jag har själv inte läst så mycket av Denise Mina, men vet att många hyllar henne. Stephen Booth ska också vara bra, men han är hittills okänd för mig. Jag gillar Elizabeth George också, tycker kommissarie Lynley och Barbara Havers är härliga karaktärer. Vill du ha mer klassiskt så är ju Colin Dexters böcker om kommissarie Morse fantastiska och väldigt speciella. Vet att många älskar Tana French också men henne har jag inte heller läst själv än. Peter Robinson är ju också en stor favorit hos många, jag har bara läst tre böcker tror jag så jag är ingen expert men vet att han är väldigt populär. Sedan Ruth Rendell såklart.

Har du läst Caroline Grahams Midsomer-böcker? Det finns väl sex stycken tror jag, jag har bara läst den första men det var kul.

Är det någon som läst eller lyssnat på böckerna Flickan och skulden, Flickan och skammen samt En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam? Hörde en intervju med henne i Storytelpodden och kände att jag nog borde lyssna. Men funderar på om jag fixar det i de situationer när jag normalt lyssnar på böcker (i bilen och på jobbet) eller om dom är för emotionellt jobbiga.
Skammen är ju helt ny, läste en entusiastisk recension av den häromdagen.

De andra två läste jag för längesedan och de är för bövelen obligatorisk läsning! Inte emotionellt jobbiga alls - mer än att man blir vansinnigt förbannad. De är en oerhört nyttig lektion i samhällskunskap. Läs!

Skammen är ju helt ny, läste en entusiastisk recension av den häromdagen.

De andra två läste jag för längesedan och de är för bövelen obligatorisk läsning! Inte emotionellt jobbiga alls - mer än att man blir vansinnigt förbannad. De är en oerhört nyttig lektion i samhällskunskap. Läs!
Bra. Då ska jag börja med den första när jag är klar med den bok jag lyssnar på ju. Kände när jag hörde intervjun med författaren att det här var nog något alla behöver ta del av.

Bra. Då ska jag börja med den första när jag är klar med den bok jag lyssnar på ju. Kände när jag hörde intervjun med författaren att det här var nog något alla behöver ta del av.
Det gör du rätt i. Den är jätteviktig. Trots att hon går hårt åt våldtäktsåtalades försvarare fick hon pris av Advokatsamfundet för den. Det säger en del om hennes noggrannhet och tyngd.

Det gör du rätt i. Den är jätteviktig. Trots att hon går hårt åt våldtäktsåtalades försvarare fick hon pris av Advokatsamfundet för den. Det säger en del om hennes noggrannhet och tyngd.
Får lyssna på den när jag är ute och springer. Så kanske jag springer fortare i rena ilskan. :D

Jag har lyssnat klart på The girl with the lower back tatoo och tja, det var stundtals väldigt intressant och stundtals totalt ointressant. Men jag har ju inte heller någon relation till Amy så jag antar att den är mer givande om en har det (som jag nog redan skrivit :D )

Jag har inte heller någon relation till henne, egentligen. Har sett lite av hennes standup och Trainwreck och så var hon med i Girls förstås. Jag gillade verkligen hennes bok, men jag hade kanske också varit ännu mer förtjust om jag hade haft en närmare relation, så att säga. :)

Jag har inte heller någon relation till henne, egentligen. Har sett lite av hennes standup och Trainwreck och så var hon med i Girls förstås. Jag gillade verkligen hennes bok, men jag hade kanske också varit ännu mer förtjust om jag hade haft en närmare relation, så att säga. :)
Jag har inte ens det - visste knappt vem hon var när jag började lyssna :o Men hon är en häftig person i det stora hela alltså :up:

Lugnt på jobbet så jag började läsa lite i en bok som skulle iväg till ett annat bibblo i kommunen. Störst av allt av Malin Persson Giolito. Den verkar riktigt, riktigt spännande.

Apropå deckare. Är det någon som läst Malla Nunn? Sydafrikansk författare som skriver om detective Cooper. Jag har läst de två första och rekommenderar dem verkligen. Förmodligen bland de bästa deckare (och högt upp på listan oavsett genre) jag har läst.

Lugnt på jobbet så jag började läsa lite i en bok som skulle iväg till ett annat bibblo i kommunen. Störst av allt av Malin Persson Giolito. Den verkar riktigt, riktigt spännande.

Den är min ljudbok den här veckan, verkligen kanonbra!

Jag läser Three Dark Crowns av Kendare Blake, YA med spännande upplägg, första i en serie så är mycket premisser som ska etableras men den är riktigt bra. Sen kom ju Crooked Kingdom nersusandes i Kindlen igår , del två i Six of Crows av Leigh Bardugo. Är så pepp på den så jag smäller av. Harry Potter nivå på peppen :D

Jag gillar skräck men läser inte så mycket inom genren och känner väl som du att det kan vara lite svårt att locka fram rädslan, men en som jag tyckte var lite obehaglig var Evig natt av Michelle Paver! Amanda Hellbergs Tistelblomman framkallade också lite obehaglighetskänslor.

Det var annorlunda när jag var liten, minns att jag blev ordentligt skrämd av den här boken:D:
9789132139437_200x_gnagande-oro-1_kartonnage

Tack för tipsen! Lägger till i önskelistan så länge och väntar på pocket tror jag.

Jag minns en såndär skräcknovellsamling från skolbiblioteket i mellanstadiet.. Minns inte vad boken hette men misstänker att den kan vara del i samma serie som den du postade då typsnitten på texten kändes lika. Framsidan var alldeles röd med någon sorts demonansikte på, titeln (som jag ju inte minns) stod i mitten.
Det fanns en novell i den om två pojkar som ror vilse i dimman på en sjö, fruktansvärt obehaglig tyckte jag den var. Skulle så hemskt gärna läsa om den men mina försök till att leta upp den genom åren har ej gett resultat tyvärr :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 328
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar