Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, jag kan vekrligen förstå vad du menar. Och:

Förstod aldrig riktigt händelsen där huvudpersonens kompis ramlade av hästen? Blev hon avsliten (det var så jag förstod det) och av vem isf? :confused: Det var ju samma person med ilsken hund med i det sammanhanget, men jag fick det aldrig att gå ihop. Hur läste du det?
Det där var också en händelse jag inte riktigt förstod vad den gjorde i berättelsen. Jag tolkade det som att hon redan in under trädet och slog i en gren. Sedan trillade hon av när hästen stegrande sig. Jag tror att mannen med hunden fanns i närheten, men jag är inte säker.

Det där var också en händelse jag inte riktigt förstod vad den gjorde i berättelsen. Jag tolkade det som att hon redan in under trädet och slog i en gren. Sedan trillade hon av när hästen stegrande sig. Jag tror att mannen med hunden fanns i närheten, men jag är inte säker.
säkert var det så, känns mycket mer logiskt. Fick dock för mig att jag hörde (hade den som ljudbok) att någon drog henne av hästen?! Samtidigt är det ju helt ologiskt IOM att ingen polisanmälan gjordes eller så :angel:

Ni andra som hänger på Goodreads, hur duktiga är ni på att uppdatera er to-read-shelf? Jag gick igenom den nyss och gick från 188 till 79 böcker. De äldsta var mer än fyra år gamla, så har jag inte läst dem än kommer det ju inte hända. :p Så, använder ni den, och om ni gör det, är den up to date? :)
Jag har 34 böcker på min to read, den är hyfsat uppdaterad, frågan är hur relevant den är. Finns en hel del som inte är så lättillgängliga och förmodligen bara finns via amazon, nog inte så sannolikt att jag kommer beställa dem.

säkert var det så, känns mycket mer logiskt. Fick dock för mig att jag hörde (hade den som ljudbok) att någon drog henne av hästen?! Samtidigt är det ju helt ologiskt IOM att ingen polisanmälan gjordes eller så :angel:
Jag tänker inte lyssna om och kolla hur det var. :laugh:

Är det någon som läst eller lyssnat på böckerna Flickan och skulden, Flickan och skammen samt En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam? Hörde en intervju med henne i Storytelpodden och kände att jag nog borde lyssna. Men funderar på om jag fixar det i de situationer när jag normalt lyssnar på böcker (i bilen och på jobbet) eller om dom är för emotionellt jobbiga.

Är det någon som läst eller lyssnat på böckerna Flickan och skulden, Flickan och skammen samt En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam? Hörde en intervju med henne i Storytelpodden och kände att jag nog borde lyssna. Men funderar på om jag fixar det i de situationer när jag normalt lyssnar på böcker (i bilen och på jobbet) eller om dom är för emotionellt jobbiga.

Jag läste Flickan och skulden som tonåring och minns den som väldigt bra men känslomässigt tung, men det var väldigt längesedan så är osäker på om jag hade känt likadant idag. Alltså, att den är tung och ledsam kommer man väl inte ifrån, men tänker att jag är mer rustad för att höra om verkligheten idag och att jag mer skulle bli arg nu. Men ja, jag hade nog ändå känt att jag inte velat lyssna när det inte är lämpligt att bli berörd och känslosam.

Jag läste Flickan och skulden som tonåring och minns den som väldigt bra men känslomässigt tung, men det var väldigt längesedan så är osäker på om jag hade känt likadant idag. Alltså, att den är tung och ledsam kommer man väl inte ifrån, men tänker att jag är mer rustad för att höra om verkligheten idag och att jag mer skulle bli arg nu. Men ja, jag hade nog ändå känt att jag inte velat lyssna när det inte är lämpligt att bli berörd och känslosam.
Nej, det är lite så jag känner också. Går se om jag lyckas hitta annan tid att lyssna på dom. För det kändes som att det var något man borde ta del av.

Idag lyssnar jag på Låt det som varit vila av Marianne Cedervall. Stör mig på små detaljer, det blir tex inte ljust vid halv fem på morgonen i mitten av november. Och i en scen när dom plockar svamp benämns svamparna varannan gång som trumpetsvamp och varannan gång som trattkantareller. Störande.

För mycket mys och för lite lik var min åsikt :D

Har börjat lyssna till författaruppläsningen av Ända in i märgen av Annika Taesler.

Är författaren bukefalist? Hon ska ha en eloge för sin uppläsning i alla fall! Lyssnat till flera hundratals ljudböcker och hon får helt klart godkänt! Dock inte hunnit så långt in i boken än att jag kan uttala mig om den. Men som hästmänniska känns det som man "bör" läsa den i alla fall.
anda-in-i-margen.jpg

Har nu läst ut Av skuggor märkt och ja.. den var trevlig. Kändes väldigt uhm.. Morden i Midsomer på Gotland? Inte speciellt spännande, inte så djup story men mysig och underhållande, gillade den!

Har nu börjat på Färjan av Mats Strandberg (också tips härifrån). Skräck är ju min grej egentligen så känns bra att återgå till det. Inte kommit alls långt än utan tror jag fortfarande är kvar i introduktionsstadiet så att säga. Måste säga att döma av tjockleken på boken (pocket) och textstorleken verkar den vara lite längre än jag trott.

När jag ändå är på temat, finns det någon annan här som gillar skräck i bokform? Och isåfall finns det någon bok ni faktiskt tyckt varit riktigt obehaglig? Jag tycker att litteraturen som medium har lite svårt att locka fram den där rädslan på samma sätt som t.ex film :)

När jag ändå är på temat, finns det någon annan här som gillar skräck i bokform? Och isåfall finns det någon bok ni faktiskt tyckt varit riktigt obehaglig? Jag tycker att litteraturen som medium har lite svårt att locka fram den där rädslan på samma sätt som t.ex film :)

Jag gillar skräck men läser inte så mycket inom genren och känner väl som du att det kan vara lite svårt att locka fram rädslan, men en som jag tyckte var lite obehaglig var Evig natt av Michelle Paver! Amanda Hellbergs Tistelblomman framkallade också lite obehaglighetskänslor.

Det var annorlunda när jag var liten, minns att jag blev ordentligt skrämd av den här boken:D:
9789132139437_200x_gnagande-oro-1_kartonnage

Jag läste Vi av Kim Thúy i helgen - helt fantastisk, ni måste läsa den! Ska plöja hennes andra böcker också, de ska vara minst lika bra.

Så håller jag på att lyssna på Till min dotter av Malin Wollin, men det har varit så himla mycket poddar under helgen så jag ligger efter. Och så Världens lyckligaste kvinna av Jessica Knoll, tänkte sätta mig ordentligt med den när jag kommer hem.

Så Björnstad av Fredrik Backman. Helt olik hans tidigare men minst lika bra.

@fejt Världens vackraste man utläst - jag tyckte om den! Jag tyckte till och med att den var väldigt bra för att vara just den typ av bok den var - svenska böcker om relationer blir lätt överdrivna och styltiga i dialogen. Men även om vissa dialoger tenderade att bli liiite väl tillskruvade så tyckte jag att den var smart och trovärdig och välskriven.

Nu läser jag The Moth Catcher (Vera-deckare) av Ann Cleeves.

Jag har lyssnat klart på The girl with the lower back tatoo och tja, det var stundtals väldigt intressant och stundtals totalt ointressant. Men jag har ju inte heller någon relation till Amy så jag antar att den är mer givande om en har det (som jag nog redan skrivit :D )

Den försvunna hjälten är klar nu, också en trevlig bok. Godkänd :)

Fortsätter med Four av Veronica Roth, boken som hänger ihop med Divergent-serien. Gillade inte riktigt hur den sista boken i serien slutade, så vi får se vad jag tycker om den här.

Minns inte om jag skrev om den, men tittade tillbaka och hittade inget iaf. Upprepar jag mig så ber jag om ursäkte ;)

Lyssnade iaf på Elisabeth Nemerts bok "I vargarnas tid" i förra veckan. Den tycker jag var riktigt bra! Den utspelar sig till större delen i Stockholm under andra världskriget. Helt klart en av de bästa romaner som delvis skildrar livet under kriget som jag har läst. Uppskattade att hon dök ner i vissa speciella händelser, vissa som jag hört talas om och andra inte, både gräsliga och fina och rörande. Rekommenderas :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024