Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörredu @Chili här har du lite boktips ;)
Helt orelaterat utom för association men The Bees, Laline Paull är jättebra :D (Lite lustigt beskriven som dystopisk fantasy, helt och hållet. Jag kollade lite saker och författaren verkade vara galet påläst om just bin, det kändes som att hon mest gav dem tankar också, alla beteenden och företeelser jag kollade upp stämde med beteendet.)

Man lär sig massor om biodling i Honungsbinas också :D författaren har verkligen läst på om ämnet och har en referenslista till faktaböcker :)

Nu har jag, sist på bollen som vanligt ;), läst Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Har alltid tänkt att deckare/spänningsromaner inte är min grej, och har i allmänhet svårt för "över-hajpade" böcker. Men är glad att jag tog tag i den tillslut, tycker den var rätt bra skriven och väldigt spännande emellanåt. Gillade Lisbeth Sallander med såklart! Men

förstår inte varför hon skulle bli kär i honom? Kändes helt ok att de skulle bli vänner och så, och kanske ligga med (nu när det var på hennes villkor ändå) men kändes väldigt utanför hennes karaktär att hon skulle bli kär. Och VAD var det som gjorde honom så vansinnigt attraktiv att två kvinnor i om loppet av några månader förförde honom utan förvarning?

Nu blir det Jellicoe road av Melina Marchetta, som jag sett mycket positiva recensioner om :)

Nu har jag, sist på bollen som vanligt ;), läst Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Har alltid tänkt att deckare/spänningsromaner inte är min grej, och har i allmänhet svårt för "över-hajpade" böcker. Men är glad att jag tog tag i den tillslut, tycker den var rätt bra skriven och väldigt spännande emellanåt. Gillade Lisbeth Sallander med såklart! Men

förstår inte varför hon skulle bli kär i honom? Kändes helt ok att de skulle bli vänner och så, och kanske ligga med (nu när det var på hennes villkor ändå) men kändes väldigt utanför hennes karaktär att hon skulle bli kär. Och VAD var det som gjorde honom så vansinnigt attraktiv att två kvinnor i om loppet av några månader förförde honom utan förvarning?

Nu blir det Jellicoe road av Melina Marchetta, som jag sett mycket positiva recensioner om :)
Jellicoe road får man vara koncentrerad när man läser. Åtminstone behövde jag vara det. De olika lagren av händelser är inte alltid lätta att hålla isär. Jag läste den på både svenska och engelska för säkerhets skull. :cool:

Jag har nyss läst Francesca av samma författare. Den når inte upp till Jellicoes höjder men erbjuder ett helt underbart persongalleri, man blev bara kär i dem.

Jag lyssnar på Ljuset vi inte ser (Doerr) och kan helt klart förstå varför den är så uppmärksammad och lovordad. Jag gillar den verkligen och tycker den är otroligt fint skroven, dock tror jag den vinner på att läsas (såklart) även om jag gillar uppläsningen.

Fortsätter även med Lehane och börjar väl få lite grepp om den, men i det stora hela så hänger inte huvudet med alltså. Rätt trist. Fast jag tror det mest beror på mig och inte boken (även om boken nog inte gör det bättre :down: )

Jellicoe road får man vara koncentrerad när man läser. Åtminstone behövde jag vara det. De olika lagren av händelser är inte alltid lätta att hålla isär. Jag läste den på både svenska och engelska för säkerhets skull. :cool:

Jag har nyss läst Francesca av samma författare. Den når inte upp till Jellicoes höjder men erbjuder ett helt underbart persongalleri, man blev bara kär i dem.
Ajdå, har inte riktigt koncentrerat mig som jag borde isf... Får se om jag fattar tillslut :p Semesterhjärna du vet ;) Den fanns tyvärr inte på engelska på storytel, men får låna på bibblan om jag skall läsa om den!

Jag älskar Jellicoe road. En av de absolut bästa böckerna jag någonsin läst. En av totalt tre böcker som jag gett en femma på goodreads. Jag har bara läst den en gång och klarar inte att läsa den igen. Jag tycker att den är helt magisk.

För övrigt ska jag precis börja på årets femte bok. Önskar att jag alltid hann läsa så mycket som jag gör nu, men tyvärr gör jag inte det. Nu har jag ljudböckerna iallafall så där hinner jag igenom några i veckan :)

Jag har nu läst "Mina drömmars stad" (Fogelström) och håller på med "Oktober i fattigsverige" av Susanna Alakoski. Känner väl lite "ptja" för båda, helt OK men inte så mycket mer... I den förstnämnda är det ett intressant innehåll förstås och bitvis gripande skildringar av fattigdomen. Men jag fastnade aldrig riktigt för någon av karaktärerna, vilket gjorde att den ändå inte berörde riktigt. Den senare är så hoppig i handlingen och mellan olika teman att det blir lite snurrigt. Men jag har bara kommit kanske en femtedel, så den kanske tar sig...

Jag älskar Jellicoe road. En av de absolut bästa böckerna jag någonsin läst. En av totalt tre böcker som jag gett en femma på goodreads. Jag har bara läst den en gång och klarar inte att läsa den igen. Jag tycker att den är helt magisk.
Den är fantastisk! Jag älskar den verkligen, jag har läst den en gång på svenska och en gång på engelska och kommer nog att läsa den snart igen.

Jag har nu läst "Mina drömmars stad" (Fogelström) och håller på med "Oktober i fattigsverige" av Susanna Alakoski. Känner väl lite "ptja" för båda, helt OK men inte så mycket mer... I den förstnämnda är det ett intressant innehåll förstås och bitvis gripande skildringar av fattigdomen. Men jag fastnade aldrig riktigt för någon av karaktärerna, vilket gjorde att den ändå inte berörde riktigt. Den senare är så hoppig i handlingen och mellan olika teman att det blir lite snurrigt. Men jag har bara kommit kanske en femtedel, så den kanske tar sig...
Jag läste aldrig ut Alakoski. Hennes Håpas du trifs bra i fengelset tyckte jag var jättebra men Oktober tilltalade mig inte alls.

Inspirerad av en tråd på Hem&Hobby:

Hur lyder första meningen i den bok du läser just nu?

Min lyder When I was little, my dad used to tell me, "Will, you can pick your friends, and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose."

(Will Grayson, Will Grayson av David Levithan och John Green).

"This time there would be no witnesses." (Dirk Gentlys holistic detective agency, Douglas Adams.)

Från uppföljaren (som jag läst först :) ) The long dark tea-time of the soul: "It can hardly be a coincidence that no language on earth has ever produced the expression 'As pretty as an airport.' "

"Det var inte länge sedan den här strandpromenaden var en mur med bevakade portar mot Riddarfjärden."

Har fortfarande inte läst ut Staden utan kvinnor... :meh: Det började lossna lite efter halva boken men det är fortfarande inte så att jag (med 130 sidor kvar) är speciellt spänd på vad som ska hända sen. Författaren (Madeleine Hessérus) har byggt upp en rejäl historia men den engagerar mig inte särskilt mycket.

Med korta steg gick hon längs den passagen, som var den snabbaste vägen till badet.

Inledningen på Sofie Sarenbrants Vila i frid. Den första jag har lästa av författaren, och troligtvis den sista. Alldeles för spretig intrig och för torftigt språk för att engagera; ganska spännande på slutet. Som en bagatell i hängmattan kan den kanske fungera, om man inte blir förbannad över alla ovidkommande detaljer och den icke trovärdiga storyn....

Med korta steg gick hon längs den passagen, som var den snabbaste vägen till badet.

Inledningen på Sofie Sarenbrants Vila i frid. Den första jag har lästa av författaren, och troligtvis den sista. Alldeles för spretig intrig och för torftigt språk för att engagera; ganska spännande på slutet. Som en bagatell i hängmattan kan den kanske fungera, om man inte blir förbannad över alla ovidkommande detaljer och den icke trovärdiga storyn....
Vilken uselt konstruerad mening!

Det tog min pappa hundratrettiotvå minuter att dö.

Ur Jellicoe road, som så många härinne vekrar ha läst :) har bara 30 sidor kvar nu :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 483
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar