Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
="Karfitsa, post: 17306123, member: 71087"]
Haha, jag är nog lagd lite åt det hållet också - har svårt att läsa tidningen i fel ordning, t o m.

Är ettan en orgie i dödande?
Inte alls. Mörck och Assad tar upp ett cold case om en försvunnen person. Det är allt.

Är det så i tvåan?

Man behöver ettan för utvecklingen av Mörck och hans relation med Assad.

Men åååh, Eva Ibbotson! :love: Jag blev helt golvad av nostalgi av denna påminnelse. Måste nog uppsöka Den stora spökräddningen för att få återuppleva gamla minnen, läste den säkert fem gånger (om det räcker) när jag var i mellanstadieåldern. Och jag är 99 % säker på att även Which Witch passerade mina läshungriga ögon i ungefär samma veva, bläckfisken Doris klingar på något sätt mycket bekant. :D
Visst är hon fantastisk?! :love: just den här boken hade jag missat, men hon håller verkligen att läsa även som vuxen!
Tror jag får läsa om Den stora spökräddningen också. Och Ring så spökar vi! Den sistnämnda var nog min favorit när jag läste hennes böcker första gången :)

@mandalaki Nu har jag läst färdigt Fasanjägarna,och ja, det var väldigt blodigt. Men relationen med Assad är där, och även med en ny medarbetare. Läste den med behållning, för jag gillade sättet han berättar på. Ska leta rätt på ettan asap.

Har nu under semestern tagit mig igenom Änglarna i Wattholma och Honungsbinas hemliga liv. Recensioner kommer när jag är hemma igen :)

Jag började läsa igen i november, efter flera år av "JAG HAR INTE TID!" och har bara ägnat mig åt fantasy (young adult är min grej). Först plöjde jag böckerna i Throne of Glass. Blev helt kär! :love:

Nu läser jag Mistbornserien av Brandon Sanderson, är mitt i andra boken. Mycket fascinerande världsbyggande :love:

Visst är hon fantastisk?! :love: just den här boken hade jag missat, men hon håller verkligen att läsa även som vuxen!
Tror jag får läsa om Den stora spökräddningen också. Och Ring så spökar vi! Den sistnämnda var nog min favorit när jag läste hennes böcker första gången :)

Åååh, Ring så spökar vi! Den har jag stora minnen av. Den stora spökräddningen också, kommer ihåg vad jag tyckte om dem när jag var liten :love: Jag hade helt glömt bort dem, vilken nostalgi!

Åååh, Ring så spökar vi! Den har jag stora minnen av. Den stora spökräddningen också, kommer ihåg vad jag tyckte om dem när jag var liten :love: Jag hade helt glömt bort dem, vilken nostalgi!
Haha, Evas böcker kommer helt plötsligt göra en utlåningsboom från alla våra lokala bibliotek :D :up:

Jag minns också att Monsterräddning var fantastisk! Hittade den på loppis för något år sedan så jag gav bort den till en väns dotter. Tänkte jag skulle ge henne en bra grund för framtida läsning (hon är bara fyra nu :D) så hon får lite vettig boksmak :p

Är det någon i tråden som lyssnat på Gökens rop (Galbraith) med Niklas Falk som uppläsare? Alltså, jag har lyssnat 10 minuter och håller på att gå upp i limningen av uppläsningen (!!!!). Ska det vara så?! Blir det bättre? Är det värt att lyssna eller kommer jag bli gaaaaaaalen?! :nailbiting:

Är det någon i tråden som lyssnat på Gökens rop (Galbraith) med Niklas Falk som uppläsare? Alltså, jag har lyssnat 10 minuter och håller på att gå upp i limningen av uppläsningen (!!!!). Ska det vara så?! Blir det bättre? Är det värt att lyssna eller kommer jag bli gaaaaaaalen?! :nailbiting:
Det gååååååår inte, jag blir helt tokig på den urusla inläsningen.

Så den får vänta tills jag hottar den på biblioteket :) istället blir det Mordet på orientexpressen som är betydligt bättre inläst :D

Läser själv också, Rött regn av Lehane. Hittills fattar jag noll och har ingen koll på de olika personerna i handlingen :o Dessutom förstår jag inte hur originaltiteln (Mystic river) kan bli Rött regn i översättning :grin: Nåja, ska bli spännande att läsa om jag får ordning på mig själv :)

@mandalaki Nu har jag läst färdigt Fasanjägarna,och ja, det var väldigt blodigt. Men relationen med Assad är där, och även med en ny medarbetare. Läste den med behållning, för jag gillade sättet han berättar på. Ska leta rätt på ettan asap.
Det blodiga var typ det enda som var underhållande. Jag läste Fasanjägarna för ett tag sedan, är inget fan av deckare men får ändå säga att mina låga förväntningar inte levdes upp till. Töntig rip off på Clockwork Orange som avslutas på det slappaste vis som går att tänka sig i författarväg. :down:
*POFF* Alla onda dör i en stor explosion. Kom igen för fan.

Jag ska fortsätta hålla mig ifrån deckargenren. De enda deckarförfattare som har roat mig har varit Bo Baldersson och Thomas Pynchon.

@Trani Jag har också grava problem med deckare. Få slinker igenom nålsögat, det ges ut så mycket skit.

Men ska du bara läsa en till, och det tycker jag att du ska, så är det den här. Om du inte redan läst den:

sjojungfrun-sjong-sin-sang.jpg

Jag har just börjat på en annan Val McDermid, inte i Hill/Jordan-serien: Flyktpunkten. Den började otroligt bra. Jag hade glömt hur bra hon skriver.

Jag har just börjat på en annan Val McDermid, inte i Hill/Jordan-serien: Flyktpunkten. Den började otroligt bra. Jag hade glömt hur bra hon skriver.
Hon är så himla bra verkligen!
Jag tycker att Ett fjärran eko är en av hennes bästa faktiskt, det är rätt skönt ibland att slippa serier. (Även om vissa är bra, såklart :) )

Även Elisabeth George är bra, tycker jag, även om väl Val är strået vassare :)

Hon är så himla bra verkligen!
Jag tycker att Ett fjärran eko är en av hennes bästa faktiskt, det är rätt skönt ibland att slippa serier. (Även om vissa är bra, såklart :) )

Även Elisabeth George är bra, tycker jag, även om väl Val är strået vassare :)
Ja hon är det! McDermid alltså. (George förläste jag mig på för många år sedan, efter en sex-sju böcker).

Har dock för mig att jag tycker att Hill/Jordan ballade ur till slut, men långa serier gör ju lätt det. Googlade Ett fjärran eko och visst, den har jag läst. Minns den som väldigt suggestiv.

Ja hon är det! McDermid alltså. (George förläste jag mig på för många år sedan, efter en sex-sju böcker).

Har dock för mig att jag tycker att Hill/Jordan ballade ur till slut, men långa serier gör ju lätt det. Googlade Ett fjärran eko och visst, den har jag läst. Minns den som väldigt suggestiv.
Ja så är det väl nästan alltid, framförallt om författarna inte är så bra på att låta huvudkaraktärerna utvecklas i takt med böckerna.

Jag vet att jag verkligen var fast i Pappas lilla flicka, men den var också väldigt vidrig.

Ja så är det väl nästan alltid, framförallt om författarna inte är så bra på att låta huvudkaraktärerna utvecklas i takt med böckerna.

Jag vet att jag verkligen var fast i Pappas lilla flicka, men den var också väldigt vidrig.
Den är väl Georges bästa, tror jag att jag tyckte. Riktigt bra. Men hon borde verkligen ha slutat i tid.

Det där är väl ett allmänt problem, att de håller på för länge. Just George tycker jag är ett bra exempel; jag tyckte hon var fantastisk i början. Sedan blev böckerna allt längre och allt tristare. Val McDermid var det länge sen jag läste, men det var nog samma sak där - böckerna spårade ur och Hill/Jordan blev väldigt våldsamma och obehagliga har jag för mig.

Nån som har nåt kul att rekommendera att lyssna på på Storytel? Gillat Denise Rudberg, sagan om isfolket. Kepler har jag gillat, men den senaste "playground" tyckte jag inte om.

Det där är väl ett allmänt problem, att de håller på för länge. Just George tycker jag är ett bra exempel; jag tyckte hon var fantastisk i början. Sedan blev böckerna allt längre och allt tristare. Val McDermid var det länge sen jag läste, men det var nog samma sak där - böckerna spårade ur och Hill/Jordan blev väldigt våldsamma och obehagliga har jag för mig.
Förresten: jag tror att McDermids fristående böcker är bättre än de senare Hill/Jordan. Ett fjärran eko var bra, Flyktpunkten som jag läser nu också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 480
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar