Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror jag måste pausa Herman lite. Jag är på för bra humör själv så jag klarar inte att höra om allt galenskap som var i världen då. Det gör mig bara ledsen...

Jag gav mig själv tillåtelse att läsa skönlitteratur igår och idag läste jag ut Hundra omistliga ting av Lucy Dillon, jag var lite skeptisk efter Tango för vilsna själar men Hundra omistliga ting var för mig helt underbar, den träffade mig rakt i hjärtat med oron runt cancer och tillfrisknande. Sen blir jag lite matt på själva kärlekshistorien men den tog ändå väldigt lite utrymme.

Jag har läst klart "min kära Herman" nu och boken är bra och upplysande om hur dåtiden såg på rasrenhet. Den berättar ifrån ett brevskrivande synvinkel från främst Hermans fru Thyra, men även från andra "väninnor" till Herman som han tog med på sina resor upp till Lappland för att samla in mängder av mätningar av Lappar, finnar och blandsvenskar.

Som även tyskar inspirerades till att göra likadant i Tyskland, efter att ha träffat Herman personligen och läst böckerna av Herman Lundborgs rasrena utredning.

Man får som läsare en inblick i rasbiologen Hermans liv bl.a. de unga tjänsteflickorna han jämt tog med på sina resor till Lappland, och hur hans fru Thyra mer eller mindre fick uppfostra deras barn själva medans maken Herman nästan aldrig var hemma.
Det är lite lustigt också att mannen som är för ett rent Sverige med den "nordiska rasen" blond, blåögda svenskar, och som förespråkade att sterilisering skulle ske på blandraserna i Sverige, och att blandäktenskap och föda barn ej fick förekomma. Men så gör Herman det själv, "blandar" sig med en Lapp som är finne och får ett barn tillsammans med henne.
Intressant bok som skildrar dåtidens genetik och den sk. Svenska rasen.

Jag är inte helt imponerad av Rosieeffekten utan tyckte mest den var tragisk (samt rätt tjatig).

ny ska jag lyssna på Det är något som inte stämmer vilket jag ser fram emot efter att ha läst så mycket om den här på buke. :up:

Färdig med Stoner. Jag är djupt gripen; trodde inte jag skulle bli det men jo.

Citat från förordet: Om man gjorde ett försök att komprimera Stoner enligt den Hemingwayska sexordsprincipen skulle det låta ytterst glåmigt: "Litteraturälskande bondpojke gifter sig. Uthärdar. Dör."

Men den är alltså bra. Väldigt bra, till och med.

Läser en annan bok av den där människan Guillaume Musso. Den här är sämre redan från början - en man och en kvinna träffas snabbt på en flygplats och råkar få med sig varandras telefon. När de upptäcker misstaget sätter sig snubben och lusläser ALLT i hela hennes telefon - inklusive alla hennes mail och hennes mensgravidapp. Som man ju gör :meh:. Cliffhangers som "Men varför skulle en kvinna som säger sig vilja bli gravid se till att ALDRIG ha sex när hon har ägglossning??" får mig att vilja slå nån. Även det att hela cirkusen framställs som nån sorts romantisk jävla saga - ooooh han lär känna henne genom att kolla igenom hennes Facebook och mail och blir kär i hur fantaaastisk hon verkar. Snubben blir helt till sig över att hon inte gillar typisk tjejig och dålig musik och filmer utan att hon har BRA smak (dvs gubbig smak som förmodligen herr Musso själv har).

Det hela ska vara en deckare men 20% in i boken så är det mest spännande som hänt att Creepy McÄckel klurade ut att "Esteban", som hon enligt kalendern träffar en gång per vecka, inte var hennes heta sydamerikanska älskare utan hennes terapeut. Whoop-dee-fucking-doo.

Varför läser jag den? Den kostade bara 7€ och jag tänkte "äsch, den kan ju inte vara sämre än Central Park. Ack så fel jag hade! :arghh:

Läser en annan bok av den där människan Guillaume Musso. Den här är sämre redan från början - en man och en kvinna träffas snabbt på en flygplats och råkar få med sig varandras telefon. När de upptäcker misstaget sätter sig snubben och lusläser ALLT i hela hennes telefon - inklusive alla hennes mail och hennes mensgravidapp. Som man ju gör :meh:. Cliffhangers som "Men varför skulle en kvinna som säger sig vilja bli gravid se till att ALDRIG ha sex när hon har ägglossning??" får mig att vilja slå nån. Även det att hela cirkusen framställs som nån sorts romantisk jävla saga - ooooh han lär känna henne genom att kolla igenom hennes Facebook och mail och blir kär i hur fantaaastisk hon verkar. Snubben blir helt till sig över att hon inte gillar typisk tjejig och dålig musik och filmer utan att hon har BRA smak (dvs gubbig smak som förmodligen herr Musso själv har).

Det hela ska vara en deckare men 20% in i boken så är det mest spännande som hänt att Creepy McÄckel klurade ut att "Esteban", som hon enligt kalendern träffar en gång per vecka, inte var hennes heta sydamerikanska älskare utan hennes terapeut. Whoop-dee-fucking-doo.

Varför läser jag den? Den kostade bara 7€ och jag tänkte "äsch, den kan ju inte vara sämre än Central Park. Ack så fel jag hade! :arghh:
'

:rofl:

Jag har lyssnat på "Det är något som inte stämmer" av Martina Haag och håller nu på med "När hundarna kommer" av Jessica Schiefauer.

I den förstnämnda gillade jag framför allt beskrivningen av huvudpersonens känslomässiga bergodalbana, den kändes trovärdig. I slutet spårade den dock ur lite, vilket drar ner betyget något. I "När hundarna kommer" har jag kommit halvvägs ungefär, och tycker mycket om den hittills. Karaktärerna känns äkta och historien berör. Ingen feelgood-bok direkt dock :yuck:

Färdig med Stoner. Jag är djupt gripen; trodde inte jag skulle bli det men jo.

Citat från förordet: Om man gjorde ett försök att komprimera Stoner enligt den Hemingwayska sexordsprincipen skulle det låta ytterst glåmigt: "Litteraturälskande bondpojke gifter sig. Uthärdar. Dör."

Men den är alltså bra. Väldigt bra, till och med.

Ja, den grep mig också väldigt djupt. Jag ville ruska honom ibland samtidigt som jag kände den djupaste respekt för honom.
En stor läsupplevelse som fortfarande, efter ett och ett halvt år berör mig starkt.

Alltså, nu har jag inte kommit så långt i Det är något som inte stämmer men jag känner ungefär såhär :confused: när Petra åker iväg utan antidepp. Känns inte helt rimligt att sluta tvärt med det ensam på ett fjäll långt bort i skogen?!

Jag håller på med Grenar av gift, men vill inte läsa ut den för fort eftersom det är först på söndag den ska diskuteras. Otroligt spännande dock, det är inte lätt att hålla sig ifrån att bara plöja!

Så jag blandar upp med Betong fjäril betong av Ingrid Olsson, och Attachments av Rainbow Rowell.

Alltså, nu har jag inte kommit så långt i Det är något som inte stämmer men jag känner ungefär såhär :confused: när Petra åker iväg utan antidepp. Känns inte helt rimligt att sluta tvärt med det ensam på ett fjäll långt bort i skogen?!
:D Det är mycket som inte är rimligt i boken... ;) Men å andra sidan så säger min magkänsla att författaren mycket väl skulle ha kunnat gjort så! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 458
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar